Followers

Tuesday, October 23, 2012

RACE REPORT : BSN PUTRAJAYA NIGHT MARATAHON 2012

Perasaan Berdebar-debar.

Sebab ni baru kali kedua akan buat Full Marathon 42KM..aku masih ingat lagi first time buat 42KM masa Standard Chartered KL Marathon bulan Jun yang lalu..maybe tak cukup training kaki sangat sakit masa KM ke 30..so baki 12 KM lagi memang aku habiskan dengan seksa dan susah payah..takkan nak patah balik kan..waktu itu catatan masa aku ialah 5 jam 44 Minit untuk Full Marathon 42 KM..its my personal best anyway sebab tu first time buat 42 KM.


Dan pada 20 Oktober 2012.

Here i am. Back again in KL..untuk Putrajaya Night Marathon..kalau tahun lepas aku cuma berlari 10 KM untuk PNM2011..Kali ni masuk tahun 2012 terus nak buat 42 KM..training tak berapa cukup sebenarnya tapi we'll see how nanti..dah collect race kit dua minggu awal masa NIKE Run di Jalan Ampang..so hari sabtu sebelum race memang just rest di Rumah Kak Tie dan pada jam 5pm bergerak ke Putrajaya.


This is my sister, Kak Tie peneman setia untuk event berlari macam ni..Kak Tie akan buat 21 KM..God Luck to both of us..i dont know what to expect actually. in my mind cuma dua : nak finish the run dan nak perbaiki catatan masa Standard Chartered KL Marathon.


Untuk peserta Full Marathon, kami akan start awal..jam 8pm..Peserta Half Marathin jam 8.30pm..terjumpa Arman dan Encik Zul yang buat 42 KM jugak..bergambar lah dulu apa yang patut nak kasi hilang neves..ketemu aizat dan Ford jugak..Faiz takde time ni dia ke Bandung bersama wan..Rugi lah kau Faiz tak dapat Finisher Tee nanti.Haha.


i guess i'm ready enough..Glad that aku rest cukup cukup siang tadi..tanak kejadian tahun lepas berulang kembali..sebelum lari malam boleh aku duk ronda ronda buang tenaga ambik gambar di Putrajaya..hasilnya berlari 10 KM sahaja dalam keadaan yang meletihkan dan seksa jer rasanya..lesson learned.kali ni memang tidor sepanjang siang and now aku bersedia untuk beraksi.Cuma my concern is aku tak cukup makan..Carbo load tak berapa cukup. Harap depa kasi lah pisang nanti masa dalam perjalanan.


Jam 8pm, flag off untuk pesesrta Full Marathon..Untuk permulaan my strategi just go slow and maintain pace 6 minutes per KM..tanak laju laju..still got a long way to go..lupa nak bagitau gambar sepanjang race aku cilok dari Kasturie.blogspot otai marathon..aku duk fokus sangat nak habiskan larian ni sampai takder mood nak bergambar sepanjang perjalanan walaupun kamera duk ada dalam poket.Thanks kasturie for the pics!


Masih mengekalkan pace slow 6 minute sper KM


Masa ni baru dalam 6KM..tapi aku still tak berhenti..memang target aku ialah tanak berhenti sampai 21KM..achievable pulak tu..


Untuk Race kali ni memang aku bernsib baik sebab aku beli tempat letak air di Pinggang..so memang tak kalut dah nak berhenti minum air..minum air sambil berlari jer ambik air di pinggang..nak jimatkan masa memang aku tak berhenti di stesen air kecuali di KM 18 sebentar untuk isi air..target tanak berhenti sampai KM ke 21.


Masa di KM 26 rasanya depa hidang Buah Tembikai..rasa refreshing sangat dapat makan tembikai ni..dah lepas dari KM ke 21 baru aku ada berhenti henti kejap..tu pun still aku paksa kaki untuk melangkah walau makin berat dan berat dan sakit..no pain no gain kan. so keep moving je lah..


Terjumpa makhluk galah ni di KM ke 33..masa ni lah aku terserempak Kasturie..ambik gambar ni pun dengan kamera dia..


Ada air Coke!!aku minum coke kejap. Mulanya segan nak ambik tapi chinese yang offer aku tu kat ajangan alu segan kawan..minum saja alh..so aku dan kasturie ambik coke dan minum..ok what untuk tenaga segera..masa ni kaki aku sankit sakit dah..


Nampak signboard marathon 1.195 to go macam dekat..dah dekat nak sampai ni lah yang makin rasa jauh tu..sebab badan dah letih dan tak bermaya..aku terserempak jugak dengan Zarul dan dia ke depan dulu..dah sampai kot rasanya..di hujung perjalanan aku just berlari sorang sorang..takde geng yang sesuai dah.haha


span span air bertaburan


Setelah 5 jam 12 minit berlari sejauh 42KM, akhirnya aku berjaya menamatkan larian!! syukur Alhamdulillah!!my second Marathon and my timing dah improve banyak dari 5 jam 44 minit ke 5 jam 12 minit..a lot of improvement and i'm happy with that!!masa nak sampai garisan penamat nampak Inah dan idot tengah tunggu kengkawan sampai..Thanks for the support all!


Perasaan masa ni bercampur baur..Penat dan loya. Rasa nak muntah.rasa nak demam.entah kenapa tetiba aku rasa macam ni..rasa tak sihat..kaki takde ah sampai takleh berjalan..ok jer lagik..


Dan akhirnya aku muntah..satu explanation jer kata mereka sebab aku tak load kan karbo yang cukup untuk this larian..so tak dapat energy yang secukupnya..42 KM bakar lebih kurang 3000 kalori and thats equivalent macam keperluan harian dua hari seorang dewasa. Thats a lot!!and i'm so happy!!


Bersama #Gengkakilari Zarul azuan, Izman..Izman sampai lepas aku..Zarul sampai awal 5 jam 5 minit..Ok lah semua dapat lari bawah 5 jam setengah..Taniah pada semua!!next target kena buat sub5 pulak..Insya Allah..Masa ni jam dah pukul 1.30am dah..nasib baik ada kereta pinjam.Thanks tuan punya kereta!!


Another medal for my collection - 42 KM in da house!!


And most importantly dapat this Finisher Tee..Puas hati sesangat lah dapat finishkan larian tanpa injured..esoknya aku siap boleh ke Nilai lagi ngan Kak Tie beli barang skit..Cumanya perasaan lepas sampai nak muntah dan loya serta rasa nak demam, yang tu jer lah aku a bit concern. Next Full Marathon at Penang Bridge Nanti 18 November 2012 kena load kan badan dengan karbo seminggu awal..supaya ada tenaga yang cukup untuk habiskan that event.Apa apa pun aku dah nampak ada perubahan dan peningkatan untuk aku habiskan 42 KM run.i'm proud with myself jugak. Tahniah azim ashaary!you can do it.

Sekian laporan Race aku.

Jumpa lagi di lembaran akan datang.

Insya Allah.

4 comments:

eezard_vazz said...

Tahniah, pokjim! Sehingga ketemu lagi di FM PBIM 2012 nanti.. pastinya my Maiden Marathon d bumi yang cukup EPIC nanti... Kali nih konpom Sub5 PBIM ko nanti.. hehee... Cayalaa...

anggerik desa said...

Dasattttt aaaa u niee..gile marathon gaknye....tapi bagus untuk kejyaan peribadiii....tahniahhhh la...satu pencapaian yg sgttttttt membanggakannn....

anggerik desa said...

Tahniahhhh uu...satu kejayyaaann peribadiii...bangga dgn u...gile marathon ye u niee...dasaattttt...dasatttt..papepun..tahniahhhhh

sudipVSsenduk said...

kak tie dah slim! Boleh share rahsia tak? (apa blog kak tie ek?)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails