Followers

Monday, March 12, 2012

RACE REPORT : BROOKS HALF MARATHON 2012 @ STADIUM NASIONAL BUKIT JALIL

Salam hari isnin.

Back in Penang again.Sampai Penang malam tadi jam 12 tengah malam..Then tidor sebab hari ni kerja..agak lemau jugak lah kat opis tadik..buat kerja mana yang termampu.kaki as usual lepas run Half Marathon memang akan rasa sakit sakit dan lenguh lenguh..Jom lah aku nak cerita sikit pasal kejadian masa Brooks Half Marathon semalam.


Racekit Collection for this race at The Curve Mutiara Damansara..ambik hari sabtu a day before the race begin..Pukul 3 pagi dah bangun sebaab nak kena ada di stadium Bukit Jalil pukul 4.30..Flag off ialah pada jam 5.30 pagi bagi peserta half marathon.peserta 10 KM flag off lewat sikit..Dalam pukul 4.20am aku bergerak dari Ampang ngan Kak Tie ke Bukit Jalil.


Sampai around 4.45am..Orang ramai dah mula membanjiri kawasan dalam dan luar stadium.Kitorang parking di parking A..banyak tempat parking so tak lah risau mana..cuma kena bayar RM2 sahaja.kaya sapa jaga parking pagi semalam.aku rasa macam ni kali pertama aku menjejakkan kaki ke dalam stadium nasional bukit jalil.Biasa tengok dalam TV jer.


bersama sham doha, kebetulan dia ada hal nak attend wedding member dia arini dan maybe ada a few things dia nak selesaikan so dia dapat join skali Half Marathon run this morning..jarak bukan peghalang..jumpa dia then terus ke starting point sama sama..cuak pulak aku rasa nak habiskan berlari 21KM..bukan dekat tu.


#Gengkakilari dah bersedia dengan BIB masing masing nampaknya..tak cukup korum lagi ni..Zarul dah jumpa masa collect racekit di The Curve..bach ngan Izman pun baru a few times jumpa..nampaknya #gengkakilari telah menyatukn kami semua..:)


me with kakak kesayangan


mr presiden #gengkakilari, aidid marcello pun ada sekali


tepat jam 5.30 am flag off untuk half marathon..kami duk kat barisan belakang..dalam lebih kurang 4 minit guntime jugak baru dapat start dari garisan permulaan..for starting aku just berlari easy sahaja..tanak push push..perjalanan masih jauh..and when the race begin, all you have to beat is just yourself..


Dalam 7 KM pertama aku mampu kekalkan pace 6 min/km..sampai di kilometer ketujuh aku nampak pihak penganjur ada sediakan satu khemah untuk muslimin dan muslimat bersolat subuh..ada air mineral jugak disediakan..aku dah ambik air sembahyang siap siap sebelum berlari lagi.so terus bukak kasut and solat subuh dulu sebelum berlari semula..bagus pihak penganjur.at least soal solat macam ni dititik beratkan.


Target aku kali ni nak berlari tanpa henti..tapi dah berhenti masa solat subuh tadi..its ok..takder masalah nak berhenti to catch up my breath..tapi selagi boleh berlari aku push jugak diri sendiri untuk keep moving..ni satu benda yang aku suka pasal berlari..ko tak perlu nak beat sapa sapa pun.all you have to beat is just yourself..(gambar atas ni by eng tiong)


Track kali ni sangat mencabar jugak..bukit adalah banyak..time naik bukit aku mesti berhenti jugak sebab tak tahan..cover balik bila turun bukit..pace masa ni dah 6 minit lebih..sampai kilometer ke 15 aku rasa macam dah ok..i mean dah boleh teruskan berlari tanpa masalah sangat..terserempak jugak dengan gengkakilari yang lain..good job guys!!lets finish the run..yang penting dapat finish the run without any injuries.


akhirnya sampai jua ke garisan penamat..masa dah masuk stadium then berlari atas track rasa seronok sebab dah nak habis..nampak dah garisan penamat tapi rasa macam jauh sangattt sebab dah penat..finally, the race is over and ikut guntime aku habiskan 2 jam 31 mini 24 saat..:)


cuba teka yang baju kuning kat garisan penamat tu sapa?haha


Overal race report : my GPS dont agree this track ialah 21 KM..aku dah gembira dah mula mula bila my GPS said 'you have finish the run in 2 hours 11 minutes 21 sec'..tengok kat signboard jalan ada lagi balance 2km..rupanya this track ialah 23 km..i believe this track ialah 23KM..actually doesnt matter 21KM or 23KM..what matter da most is i manage to finish the run within my target..aku set target untuk finish 21KM bawah 2 jam 15 min and i guess i did it!!new PB for me..despite of bukit yang banyak tu.


a new medal for my collection


First time aku jumpa Aidid Marcello..gengkakilari yang lain dah jumpa masa buat training di putrajaya bulan lepas..aku tak join.but looking forward to have another session for training with #gengkakilari ni.We did it right!sayang jer pihak penganjur tak bagi finisher Tee..cuma ada bagi beg kasut.ok lah tu.better dari tak bagi apa apa lansung kan.


best siot dapat habiskan larian!!the feeling is great!!


Sementara tunggu geng lain sampai aku dah rasa dahaga gila.dalam goodies bag cuma ada sebotol air mineral.sekali teguk jer dah habis..water station banyak jugak sepanjang race tadik..cuma lagi best klu diorang sediakan gathorade.bukan apa, 100 plus minuman bergas.kalau gathorade lebih baik aku rasa sebab takder gas..so we decide to get out from the stadium dan cari minuman dulu.geng lain nanti jumpa di luar stadium sahaja.


Keluar dari dewan tengok buah tembikai ada..Roti pun disediakan..belasah kaw kaw punya tembikai yang ada..taufufa pun ada..sedap siot taufufa..memang sebelum race aku tak makan apa apa pun lagi..dapat makanan masuk dalam perut rasa nikmat sesangat.


sementara menanti #gengkakilari yang lain muncul


Actually #gengkakilari terbina atas semangat dan minat kami semua dalam bidang larian.for a beginner like us, at least this group could be a platform untuk buat training sama sama dan join any event larian sekitar malaysia..for me berlari ni semangat sikit bila ada ramai kawan yang sekepala dan boleh motivate kita untuk move forward.aku tahu kat luar sana dah banyak group larian yang bertujuan sama macam our purpose.whatever it is, semua dengan matlamat yang sama : towards a healthy lifestyle.





Sedikit promosi : diharap my readers yang ada FB boleh like page #gengkakilari terutamanya bagi yang baru nak berjinak jinak dalam bidang larian..We'll be updating some training logs/running activities/events from time to time in this page. For those who is interested to join, you guys are always welcome to do so ;) It's OK if you are an avid runner, novice, amateur or hardcore, we will always welcome you. So, stay tuned for the upcoming announcements & keep posted! Thanks again for the support.


Sekarang sebab dah join a few larian dah banyak familiar faces yang aku jumpa bila berlari..its good to make a new friends out there who share the same passion and interest..aku jumpa Kam Kasturie, abang shah dan jugak Zul..semua hardcore runner ni..banyak yang boleh belajar dari diorang..nice to meet you guys!!ehhhhh lupa nak cakap yang preliminary result boleh dilihat di www.championchip.com.my.aku dapat rank 538/1374 runner for 21KM open men..


Kak Tie a bit late tapi aku tetap sokong dia..at least dia dapat finish this race..kak tie pun ambik 21KM jugak..no matter how slow we are but we are much much better than anyone yang just duduk depan tv sambil makan pop corn.hehee..i'm so proud of you my sister!!Dalam pukul 10am baru aku bergerak dari stadium ni.Punya lah pening nak cari parking sebab masa sampai pagi tadi gelap lagi..apa apa pun, we glad that we could finish another race..nice to meet #gengkakilari dan another familiar faces here!!see you soon in next event.Insya Allah.

*Done with the race report..hari ni kerja macam entah apa apa..buat sekadar yang termampu.haha..lemau dan kaki rasa lenguh lenguh..life goes on anyway..menunggu masa yang sesuai untuk buat recovery run.

8 comments:

Kam Kasturie said...

Well done bro! See you in next race.

Teh Tarik Drinker said...

nice write up on the event. rasa2nye nak try gak la pakai endomondo untuk tracking. Masa Brooks ari tu mmg dah suspect lebih dari 10km tapi tak sure.


[tehtarikmemoirs.com]

@xiM said...

KAM,


Nice meeting you..see you in net race ya!!

@xiM said...

TEH TARIK,

memang lebih sebenarnya..nanti try lah pakai endomondo..best apps tuh.

Izman said...

great entry. another great Run.

Terima kasih juga sbb promote #gengkakilari.

Ada masa kita training n lari lagi togeder-geder.

next time si baju kuning nak pakai warna lain pulak ya.

Wira Nordin said...

salam axim,

ni nak tny beberapa soalan..hrp dpt jawab

1. apa gajet yg teli lengan tu? iphone ka?
2. apa gajet yg u guna utk monitor gps tu? apps ihone atau gajet lain?
3. saya gemuk, boleh ke saya joint gengkakilari?

@xiM said...

IZMAN,

Next time pakai baju merah pulak ya..

jom meriahkan #gengkakilari!!

@xiM said...

WIRA NORDIN,

1-Yang pakai kat lengan tu my BB..sebab pakai apps ENDOMONDO untuk track GPS berapa KM berlari..boleh cek berapa kalori burn sekali

2-saya pakai BB jer..applikasi nya ENDOMONDO..

3- saya pun gemuk juga..so tak ada masalah nak join #gengkakilari..janji minat dan komited untuk berlari dan terus berlari..jom like page #gengkakilari di facebook!!

Biasa kalau event macam ni ramai jer orang badan besar turut serta..so nothing to be ashamed of..kita semua sama sahaj..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails