Followers

Monday, May 14, 2012

PJ DAWN HALF MARATHON 21 KM 2012 - TRIBUTE TO ARWAH AYAH (AL-FATIHAH..)

Dah lebih seminggu ayah pergi.

Life Goes on. Apa pun yang terjadi yang dah pergi meningglkan kita tetap pergi..Kita yang masih hidup ni kena sedekahkan berbanyak bacaan suci al-Quran..tak lupa juga kena sentiasa berdoa supaya roh mereka yang telah pergi tenang dan aman di sisi mereka yang di redhainya..Hidup mesti diteruskan juga demi komitmen lain dan tuntutan lain yang belum selesai..lebih seminggu juga lah aku bercuti dan akhirnya tiba masa untuk meninggalkan kembali kampung halaman untuk meneruskan perjuangan..

Sangat berat rasa hati untuk meninggalkan Mak dan semua adik beradik yang lain di kampung halaman..episod sedih yang baru saja berlalu dalam keluarga kami buat aku sedar banyak perkara..sedih dan bagai tidak percaya, namun kehidupan perlu diteruskan juga demi kelansungan hidup dan tuntutan komitmen yang lain..tenanglah roh arwah ayah semadi di alam sana..mak, saya janji jika ada kelapangan dan kesempatan saya akan kembali lagi..ini tempat asalku walau apa sekalipun yang berlaku..selamat tinggal mak,'ayah' dan semua adik beradikku..nanti kita jumpa lagi ya!semoga apa yang terjadi mengukuhkan lagi ukhuwah kita semua..insya Allah.kalian lah orang yang paling aku sayang.tiada galang gantinya dalam dunia ini.Moga kasih-sayang kita berkekalan sampai syurga firdausi..


Malam tadi sampai di Kuala Lumpur dari Kampung Halaman jam 12 tengah malam..Terima kasih banyak banyak Kak tie sebab tolong drive dari rumah sampai lah ke KL..Tok wan ikut sekali sebab dia ada medical Check Up di KL..aku tak berapa cukup rest tu yang tak larat nak drive.dan sebenarnya pukul 3 am tadi ada marathon event yang nak aku sertai - PJ Dawn 2012 half marathon.memang sepanjang jalan aku tidur je lah..sedar sedar dah sampai KL..lepas drop tok Wan dan Kak Tie terus aku shoot ke rumah member kejap ambik racekit, then terus ke PJ sebab event akan start pukul 3am..yup.another hectic moment.i know.


This is my another Half marathon event.But this time, things changed. i just lost my father.and this run is special dedicated to him.to show to him that i will continue my life no matter what happened..Life goes on.and i will always try my best to make him proud of me..Dad, this is special to you.The finisher Tee and the medal that i will get later is for you..Thank you dad, for run with me.Al-Fatihah.


Sampai Stadium Kelana Jaya pukul 2.20am..Orang dah ramai membanjiri stadium..semua peserta 21 KM dah ready kat garisan permulaan.aku jer yang lewat sikit..tapi rileks lah.takder apa yang nak dikejar pun..sakit perut pulak sebab minum air milo..tak jumpa tandas so tahan je lah..sempat gi simpan beg kat tempat simpanan beg.Rugi sangat tak bawak kamera DSLR..parking kereta lak jauh..so gunalah mana kamera yang ada.Janji dapat finish kan run cukup lah.


Gengkakilari mesti ada untuk memeriahkan acara lari..nice to meet all of you guys again!!


Tepat jam 3am peserta di lepaskam.Aku tak perasan my uncle, Dato' Ahmad Shabery Cheek ada malam ni.dia lah yang lepaskan semua peserta.kalau taw leh pi bergambar ngan dia.maaf lah visual atas kurang menarik.tengah berlari ambik gambar tu yang gegar semacam tuh..


Untuk mula mula starting ni aku maintain pace slow jer..lama tak berlari..tak prepare apa pun..mental and fizikal agak tired dengan apa yang telah berlaku..kehilangan ayah dalam keluarga kami memang satu tamparan yang hebat tapi aku janji pada diri sendiri supaya tak membiarkan rasa sedih itu menjadikan diri aku seperti orang lain..aku tetatp aku.dan tetap akan buat apa yang aku suka...mulanya aku fikir untuk skip this larian.tapi aku rasa things dont have to be that way..so here i am, berlari juga.dengan semangat yang arah ayah beri..


see.i told you guys.My dad run with me..and i wont let him down.


Di permulaan Faiz berlari ngan aku..then jumpa izman dan jumpa jugak a few runner yang memang familiar..jumpa arman di awal awal..sampai di KM10 (rasa rasa aku lah.tak ingat exactly) baru aku berlari sorang sorang..tak dapat nak kejar pace faiz.laju mamat tu berlari..water stesen ada di setiap 3 KM..cuma tak puas hati sikit sebab aku tunggu air tenaga macam 100 plus or gathorade ke..tapi hanya lah air mineral yang disediakan..tengah berlari terjumpa Izwah (#gengkakilari)..sempat lah berlari ngan dia dalam 3 KM sambil sembang sembang..she ask me about my dad..at least bila sembang tak la rasa sangat penat..


Untuk half marathon 21 KM peserta dilepaskan jam 3am..peserta 12 KM dilepaskan jam 4am..so expected to arrived lebih kurang sama lah..sebelum subuh..masa last 1 KM ni aku cuba untuk tak berhenti..straight jer berlari..penat tu biasalah.tapi agak teruja sebab dah nak habis..bukan senang nak berlari 21 KM.mental kena kuat as well as our fizikal..just wonder how lah aku nak buat my Full Marathon in Standard Chartered Bulan Jun nanti..Insya Allah boleh..


Masa sampai di Garisan penamat gigih aku duk pecut sekali silap lane 12 KM..nasib baik tak jatuh jer masa patah balik..padahal rileks rileks sudah la kan..endomondo clock aku 2 jam 22 minit..seperti run yang lain, bila dah sampai perasaan tu ialah satu perasaan yang ak dapat nak digambarkan dengan kata kata..Alhamdulillah i manage to finish the run! Ayah, we did it!!


Faiz sampai 2 jam 6 m9nit..Kasturie rasanya sampai 2 jam 15 minit..aku 2 jam 22 minit..target nak bawah 2 jam 30 minit.Ok lah tu..ambik goodie bag ada finisher Tee dan Medal..medal kali ni agak kecik dan macam tak best.tapi takpe lah sebab ada Finisher Tee.


Ok jugak Finisher Tee..we did it right!!


sembang ngan gengkakilari yang lain..


#Gengkakilari @ PJ Dawn 2012


start pukul 3 am..dalam pukul 6.30 rata rata ramai dah finish the run


And this is my Result based on Endomondo..tak prepare apa pun lari kali ni..last training panjat Gunung Kinabalu jer lah kot.nasib baik Route nya tak berapa susah.ada bukit tapi bukitnya tak Psycho..Overall aku kena tingkat kan lagi pace aku..Innsya Allah dengan proper training boleh punya lah..lepas berlari gi solat subuh kat Stesen Minyak Shell dan gi lepak makan pagi kat Syed Bistro ngan Faiz, Zarul dan Aizat.Then balik berehat sebelum balik ke Penang..Another Half Marathon selesai, and i'm glad for this time around, i run with my dad!!

*semoga semangat dan spirit yang ayah tinggalkan akan mekar dan menjadi penguat untuk aku teruskan kehidupan..juga untuk ahli keluargaku yang lain..Insya Allah.

4 comments:

Teh Tarik Drinker said...

excellent read for this run and very inspiring.

your shirt says you did it. you sure did and made your father proud. Well done mate.


[tehtarikmemoirs.com]

fendifid said...

Congratulations for the run. I m sure ur dad must b proud of u. Keep running and semoga success to achieve better timing.

Zai Zamree said...

Tahniah sbb dpt abeskn larian bsama2 arwah ayah ^^,

Warna Warni said...

takziah....
hmm tgok cam dah slim skit

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails