Followers

Sunday, November 10, 2013

SHORT WEEKEND GETAWAY : MIRI TRIP DAY 1

3 Hari sebelum datang ke Miri Sarawak ni, i felt like i really need to go somewhere. i mean untuk berjalan-jalan. nak release tension pun ya. Aku rasa lately banyak sangat perkara yang menyesak kan fikiran. just cant explained. so what do i do? opened the Air Asia Website. and Suddenly aku beli tiket ke Miri. pergi Hujung minggu sahaja. it was intended that way. Lagipun cuti aku dah tak berapa nak ada. pergi 8 November balik 9 November. 1o November masuk kerja. so lets see how it goes.

8 November 2013

Dari Kemaman aku bertolak hari khamis malam. jam 8pm baru bertolak ke Kuala lumpur. Plannya akan parking kereta di Tempat parking RM16 sehari di tepi parking berdekatan Tune Hotel Sepang. Sampai kl tumpang rumah member sekejap tidur.( Tak tidur pun sebenarnya.). Then jam 4am terus bergerak ke LCCT Sepang. kecewa hati dilayan jangan. kelak merana badan.

Flight awal pagi jam 7.15am. so sempat lah solat subuh dulu di sini. dah checked in siap siap. Cuma jauhnya lah nak menapak dari tempat parking ke kawasan airport. Hujan pulak tu. basah lite lite. Moga tak demam lah. teringat sorang member aku, tak boleh lansung kena hujan. kalau kena hujan sikit jer pun pasti demam dan selesema. antibodi badan tak kuat gamaknya.

by 6.45 am gate dah bukak. so ramai lah orang beratur. aku macam biasa lah. akan jadi orang last. tak kisah pun. bukan boleh bertolak awal pun kalau duk que kat depan skali. still we have to wait semua passenger naik atas kapal terbang. so why bother. thats why aku selalu memilih untuk jadi orang last last naik dan masuk dalam perut flight.

Dalam flight macam biasa lah. mesti aku akan makan something. alang alang tak sarapan pagi aku order nasi lemak pak nasser. ni nasi lemak kegemaran seorang pembaca blog aku, abang Mohd Saufi. dia claim nasi lemak pak naser air asia adalah nasik lemak yang sedap!! ok lah. aku pun suka. dan air yang pasti aku order ialah lipton ice tea tu. jemput sarapan pagi kawan-kawan!

Perjalanan mengambil masa 2 jam 15 Minit. sesekali aku bukak majalah atas flight. dan baca. ulang baca. nak bukak Playbook bateri habis pulak. lupa nak caj. so bukak fon main 4 pictures one word. Boring sebab stuck takleh jawab. tengok orang sebelah tidor so takleh ajak menyembang. sedar sedar da sampai pun ke Miri... Alhamdulillah selamat sampai!!

Sampai di Miri jam 9.30am. so sementara nak keluar apa semua cecah jam 10am. melepak dulu minum starbuck di dalam airport miri. Order Mocha salted caramel ice blended. Thanks pada kawan yang memperkenalkan menu ni. kalau tak aku duk order green tea frappucino tu je lah sampai kiamat. yang ni pun sedap jugak! Boleh order lagi lain kali. Menunggu dalam lebih kurang 15 minit, tiba lah kawan aku yang duduk di Miri ni. dia ambik time off. so boleh fetch me up kejap.

We going to Awang Mahyan Cafe. sebab dia ingat aku tak makan lagi. aku pun dengan bodoh alang nya mengiyakan je lah bahawa aku tak makan lagi. so aku cakap aku nak makan mee kolok. thats why dia bawak ke sini. Dia kata mee kolok paling sedap di Miri kat restoran ni. tapi ok lah. sedap. i like. Selesai makan kami sembang sembang dan siap siap untuk ke Masjid pulak bersolat jumaat.

Waktu solat zohor di Miri awal. by jam 1pm dah habis dah solat. nasib baik imam sini tak baca khutbah dalam bahasa sarawak. kalau tak mesti aku tak faham. Ramainya lah orang minyak duk bersolat kat sini.

Daripada masjid, my friend drop me here at Bintang Mall. Mall tersohor di Miri. Dia nak masuk opis semula. by the time opis hour habis baru dia akan ambik aku. Ni lah masalahnya bila cuti tak sama kan. aku hari jumaat dah cuti. Tapi hari ahad kerja. so pandai pandai lah nak balance kan keadaan tu. Berjalan jalan pusing keliling mall ni. just like another mall.

Dah boring tak tahu nak buat apa - layan Movie lah. di GSC Lite. sebab apa lite aku pun tak tahu. Movie Thor ni just like another superhero movie. tapi aku suka jer cerita ni. macam kesian kat Loki. tapi last skali rupanya Loki masih hidup. tak sabar nak tunggu sambungan Thor yang baru.. wow. this is amazing. Rasanya dah dekat setahun tak tengok movie. Overall this movie kira best lah kut. sebab last time aku duk dalam muvee aku siap tertidur tidur.

Dari Bintang Mall, My friend fetch me up then ke Masjid berdekatan. lupa pulak nak solat tadi dalam mall. Plan nya nak tukar baju sekali nak berlari. tapi rasa macam malas. macam nak lari. tapi macam malas.

Last last kitorang melepak kat tepi pantai mana ntah. Lupa dah namanya. Pantai ni biasa biasa jer. My friend sibuk duk makan McD kat sini sebab dia tak sempat nak lunch. makan GCB beger. dah la tak offer kat aku sikit pun. Lapar ya. huhu. tengok sunset kat sini apa adanya then balik rumah dia jap untuk mandi dan bersiap siap sebelum keluar dinner.

Park City Everly Hotel Miri, Sarawak

Di parkcity everly hotel kami fetch abang shah dan abang bear. this is truly coincidence. tak sangka lansung depa berdua akan berada di Miri Sarawak. sebab ada Triathlon kat sini. They drove along from Kota Kinabalu to Miri Sarawak. what a long journey. so diorang sampai dalam petang tadi, elok sangat lah malam ni kami keluar makan malam bersama. Tempat makan di Muara Restaurant Waterfron - terkenal dengan nasi lalapan nya.

Gado-gado / lalapan ikan tenggiri / Lalapan ayam

That's what they said - if datang ke Miri tak sah kalau tak rasa nasi lalapan waterfront ni. Rasanya macam dah lain from the last time aku makan sini. this is the third time i'm in Miri. sambal kali ni rasa pedas ya amat. tapi sebab aku takder masalah dengan pedas so ok je lah. abang bear dan dr. shah tak tahan pedas.. aku ngan abang bear tamak. order ayam dan ikan. sorang makan dua lauk. siap bertambah makan. lately selera makan aku bertambah. macam emotional eater lagaknya. hmmm kena berlari jauh lagi lah nak burn calory terlebih. Lalapan keli, ayam, ikan tenggiri, ikan kembong, empal. Lalapan Empal habis pulak kali ni. kesian Nikli nodin dan Wan Hidayat.

sebelum makan. Minta orang kedai ambikkan gambar

Ni pulak gambar selepas dah makan. Meriah makan sampai 5 orang. Wan Hidayat, Nikli, Abang Bear dan dr. Shah.  Berjumpa di Miri jugak akhirnya. Biasa kalau rancang payah nak jumpa. Bila tak rancang macam ni rasa best sangat. dapat bersua muka dan bertukar cerita lagi. siap ada sessi luahan perasaan abang dan adik. hehehe. atas orang faham.

Selesai makan di Muara Restaurant Waterfront kami tak terus balik. singgah dulu di Starbucks Bintang Mall.minum mnum dulu. Orang punya lah ramai. yer lah. malam minggu. hujung minggu baru sahaja bermula. Jelesnya tengok Finisher Tee SCKLM 2013 yang abang Shah pakai ni. hmmmm tahun depan mesti kena lari di SCKLM2014!!!

Lepak minum pun tak lama. sebab wan pun siap siap nak balik. busy ngan kerja. sempat lah tengok orang bersembang apa yang patut. sambil habiskan segelas air. aku macam biasa kembali kepada Green Tea Frappucino sub with the soy milk less sweet. sebut less sweet tapi manis nya manis jugak. Best jer rasa dapat lepak lepak dan sembang sembang macam ni lagi.

See you again Wan!! you look healthy. :)

From starbucks, tak balik dulu. sempat menyinggah di Canada Hill. ramai juga orang melepak atas ni. Nampak satu Miri atas ni. looks like a little Hong Kong katanyaaaaaaa.. tapi cantik lah pemandangan atas ni di waktu malam. Mulanya macam agak gelap dan saspen mana lah kawan aku ni nak bawak pergi. Rupanya atas ni. first time aku sampai. sebelum ni mai miri pun takde sapa nak bawak naik atas canada hill. so here i am, at Canada Hill tapi di Miri. Canada lah sangat.

Berakhirlah satu hari yang penat. Balik Hotel dan terus jer hanyut..memang tujuan perjalanan kali ni untuk rehat rehat sahaja. sembang sembang dan makan makan. atas siapa yang ada. ok lah nanti aku sambung cerita di hari kedua pula.. Insya Allah.

*to be continued..

be careful who you open up to. Only a few people actually care, the rest just want to have something to gossip about.