Followers

Thursday, December 19, 2013

KISAH MEE BANDUNG MUAR DAN ARWAH AYAH

Tahun lepas, sekitar bulan mac 2012 ketika saya outstation ke johor bahru. Kerana urusan kerja. Usai urusan di sini, saya telefon ayah yang ketika itu berada di hospital kuala lumpur bertanyakan apa yang ingin di kirim dari jb. Ayah kata nak saya kembali dengan selamat dan bungkuskan mee bandung muar untuk dia.

Ayah.
 
Saya kenal dan tahu. Suka dengan mee kuah, mee jawa, mee bandung dan yang seangkatan dengannya. Maka saya bungkuskan satu mee bandung muar seafood special dari kg. Melayu majidee jb. Khas untkmu ayah.

Tiba di Kuala Lumpur, saya sampaikan kiriman pada ayah. Tapi ayah kata dia tak rasa nak makan lagi. Jadi tak mengapalah. Nanti ayah akan makan juga. Sehingga lah esok hari, ayah tidak makan juga dan akhirnya ia basi sebegitu saja.

Saya sedikit kecewa.

Kecewa kerana saya berasa seperti ayah tak sudi untuk merasa buah tangan yang saya belikan untuk dia. Saya merungut pada kak ija tentang hal ini. Lantas dengan lembut kak ija nasihatkan pada saya :

"Azim, jangan fikir bukan-bukan.. ayah bukan tak sudi. Cuma dia tak rasa nak makan. Ingat dulu masa kita kecil, ada ketika ayah cuba masakkan makanan untuk kita bila mak tiada. Kemudian kita tak nak makan. Di waktu itu ayah tak pernah merungut apa-apa pun. Malah ayah sentiasa berikan pandangan kasih sayang pada kita. Dan cuba pujuk juga agar kita makan supaya tidak lapar. Sekarang ayah tengah sakit dan perlukan perhatian dari kita.. jangan ambil hati.. kita cuba berikan kasih sayang yang terbaik untuk ayah ya.."

Allahuakbar.

Mendengar nasihat itu, mata mula berkaca. Benar. Ibu bapa kita sentiasa cuba untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak. Dengan harapan anak akan membesar dan dapat jalani kehidupan sempurna. Tapi anak-anak tak ramai yang boleh tabah dalam menghadapi kerenah ibu bapa yang semakin lemah dimamah usia. Dugaan sekecil itu pun aku sudah mengeluh. Belum lagi dugaan lain Allah timpakan. Ampunkan dosaku ya Allah. Dan ampunkan lah dosa kedua ibu-bapaku. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami semenjak kami masih kecil.

Al-fatihah untuk arwah ayah.
 
Memori bersama tetap akan sentiasa kekal dalam ingatan..

Sekarang setiap kali ke johor bahru insya Allah saya akan singgah di kedai mee bandung muar ini. Sebab mee bandung muar akan mengingatkan saya kepada kasih sayang seorang bapa terhadap anak yang tiada sempadan dan tiada syarat.


"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa".
 
[al-Nisa’ 4:36]


 
 *Alhamdulillah makan malam kali ini dibelanja oleh seorang pekerja Indonesia yang teruja apabila Indonesia menang 2-0 mengalahkan Malaysia di sukan SEA Myanmar. Tahniah buat pasukan Indonesia!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails