Followers

Sunday, November 25, 2007

ketam masak lemak cili padi

Hari ni aku rasa cam nak makan ketam masak lemak cili padi..so pagi pagi lagi dah kuar pegi pasar basah kat seberang jaya nak cari bahan bahan yang nak dipakai untuk wat masak lemak cili padi..tak pernah cuba buat lagi sebelum ni tapi pernah la tengok mak buat kat kampung,so nak tahu resepi lagi lanjut aku kol abang aku,shukri yang sangat pandai memasak.ni cara cara nak wat masak lemak cili padi dan bahan bahannya:

-kunyit hidup,bawang merah,bawang putih,cabai besar dan cili padi(kuantiti agak agak saja) di tumbuk halus,kemudian tumiskan minyak dan masukkan bahan bahan ni.

-selepas da naik bau masukkan sedikit air dan tunggu hingga menggelegak.

-selepas air dah mendidih masukkan ketam yang telah siap di siang dan tunggu hingga ketam itu masak.


*sebelum santan dimasukkan


-setelah ketam dah masak,masukkan serai dan daun kunyit.

-jangan lupa untuk masukkan sedikit garam dan bahan perasa(untuk kali ni aku masukkan kiub pati ayam maggi)

-bila dah wangi,masukkan santan pekat dan kacau kan ia sehingga mendidih dan terus tutup api.jangan didihkan santan terlalu lama.

*beginilah ghupenye bila santan dah di masukkan

-tadaaaa.....ketam masak lemak cili api telah siap untuk di hidangkan,dan masa ni makan ngan nasi panas panas,fuuhhh...memang best...rasanya pun boleh tahan...hehehe

*siap untuk di hidangkan

Percubaan pertama yang agak baik,sekurangnya boleh la makan,hehe,tapi ketam mahal la...masa aku beli ni 100 gram rm2.30...nasib baik beli 2 ekor jer..next time aku nak cuba buat kari ikan la pulak,('',)

*maaf lah ye resepi agak simple...dah tu yang shuk bagitau kat aku..aku ikut jer la...jadi aper masak lemak ni,hehehe

1 comment:

Nikli said...

ishh...!!
betoi ke nihh.. mmm.. ketam plak lagik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails