Followers

Saturday, June 15, 2013

TRIP KOTA KINABALU JUNE 2013 PART 2 - KINABALU PARK , KUNDASANG & MESILAU NATURE RESORT

Ok jom sambung lagi kisah trip Kota Kinabalu.

13 JUNE 2013

Selesai melawat Rumah terbalik di Tamparuli Sabah, kami meneruskan perjalanan ke Kundasang.. Dalam perjalanan bersembang lah dengan peserta peserta lain. Unlike me and Faiez, yang lain semua first timer nak naik this Gunung. Excited jugak tengok Gunung Kinabalu dari kejauhan. Di Sabah attraction place nya kebanyakkan nya jauh jauh.. saujana mata memandang.


Gambar yang dirakamkan dalam perjalanan.


Kami tiba di Kinabalu Park untuk urusan pendaftaran. Kalau naik melalui Timpohon akan bermalam di Resort di area Kinabalu Park ini sahaja. Untuk ke Mesilau di area lain. so di Kinabalu Park ni kami menurunkan barang dan akan bawa barang yang perlu sahaja untuk dibawa naik ke Laban Rata. Barang lain tinggal di sini. ada bayaran RM10 dikenakan untuk setiap beg.


Urusan Pendaftaran dan bagasi


Di Kinabalu Park ni lah kami salin pakaian dan solat dahulu. Buat apa yang patut. Cuaca memang dah sejuk..Alhamdulillah tak hujan..Dari bawah nampak Punck Gunung Kinabalu. Subhanallah Indah sungguh alam ciptaan Mu ini..


Selesai semua urusan pendaftaran, shah Momo selaku our organizer memberikan sedikit penerangan tentang summit trail yang akan kami lalui. melalui Timpohon ke Laban Rata jaraknya 6.5 km. Daripada Mesilau jaraknya bertambah menjadi 8km untuk menuju ke Laban Rata. semua peserta khusyuk mendengar penerangan.


Yes we can do it!! semua semangat nihhhh


Mari menuju ke Puncak Gunung Kinabalu!!


Selesai urusan di Kinabalu Park dan dah selesai bergambar, kami meneruskan perjalanan yang masih berbaki. sempat singgah di Pekan Kundasang. Cantik sangat pemandangan kat sini!!!


Quite suprised tengok pekan kundasang dah berubah wajah. siap ada KFC. dan siap ada bulatan kecil lagi. Last time i was here i dont remember i observe this. well namapak lah lagi organize. dengan pemandangan yang memukau mata. This is what i love about Sabah. bentuk muka buminya memang tak pernah menghampakan aku.


We stop by kat satu restoran apa ntah namanya aku dah tak ingat. singgah untuk makan lewat tengahari. dah petang pun sebenarnya. masa ni dalam pukul 4pm. Ok lah untuk isi perut. memang dah lapar sangat. This kedai ada jual nasi campur. dan jugak sup-sup.


Kat tepi this restaurant ada gerai menjual sayap ayam. They claimed rasanya sedap. aku tak minat sangat kepak ayam tapi boleh la give a try..bau rempahnya harum..tapi jangan pulak korang tengok asap bakar ayam ni disangka kabus. heheee


Beli kepak ayam sampai 5 ketul


makan nasik campur dan sup ayam. Rasa kepak ayam tu sangat sedap ya!!


lunch with a majestic view


Dekat satu jam jugak lah kitorang lepak makan kat sini. sembang sembang lagi apa yang patut. yang aku suka about semua peserta sebab dari pelbagai lapisan umur. but thats not quite a barrier.Masing masing tak lokek untuk berkongsi pengalaman yang ada. tak sombong lah. senang nak communicate. Orang berbudi kita berbahasa. Dah kenyang isi perut segala kami teruskan lagi perjalanan untuk ke Mesilau Nature Resort. Kurang dari satu jam kami sampai di sana..


Selamat tiba di Mesilau Nature Resort. Kami akan bermalam di sini satu malam sebelum memulakan pendakian ke Laban Rata esok.. kat area ni line telefon Maxis dah tak ada. Line Celcom jer ada. So this is the llobby where our organizer selesaikan urusan pendaftaran untuk check in di sini.


Lets go to the bishop head


Mesilau Nature Resort is a tranquil retreat amongst the foothills of Mt. Kinabalu and provides an alternative starting point for the mountain climb up Mt. Kinabalu. An additional 30 minutes past Kinabalu Park and 2000 metres above sea level, Mesilau Nature Resort is set against dense jungle with a cool climate. Home to exotic species of fauna and flora, Mesilau Nature Resort is the best place to find the giant pitcher plant, the Nepenthes.


Find rest and relaxation in the property's spacious lodges and hostels. The Witti Range Lodge has 3 bedrooms, a living room, heater, and bathroom with hot shower. The Crocker Range Room also has a separate living area and bedroom. For groups on a budget, they can find ease in the dormitory-style Bishops Head Hostel with its bunk beds and common kitchen, lounge, and bathroom. All are comfortably fitted with a cable TV, telephone, and radio.


kami stay di Bishop Head. Style Domitory dan siap ada ruang tamu, dapur dan telefon. kemudahan lengkap lah. selesa pun selesa. satu bilik ada kongsi 4 orang, ada kongsi 6 orang. ikut mana yang sempat lah. nak tidur satu malam jer pun. dah selesa sangat dah macam ni. kalau korang dalam group dan nak budget, this is the best choice.


di serambi luar hostel


Tak nampak pulak orang lain. macam kami jer yang ada.


Masa sarapan pagi tadi di Tanjung aru, sempat lah depa ni duk beli makanan kat kedai serbaneka yang ada berhadapan restoran. ada lah beli paket minuman, maggi , Roti dan jajan. boleh buat supper.


Salah seorang peserta mendaki, Encik Ahmat duk bawak kacang dari kapal terbang MAS. banyak pulak tuh. aku memang suka kacang ni. sedap. Boleh buat mandat naik Gunung esok.


This is Rahmaan. Baru kenal di sini. Orang lain tengah rest dia masih duk sibuk packing barang. duk risau takut tak cukup kelengkapan kat atas sana. i know that feeling. last year masa aku first time nak naik Gunung Kinabalu pun aku rasa macam ni. rasa macam nak bawak semua benda naik atas Gunung. i even brought my laptop sampai laban rata. padahal tak guna pun. tak sempat. mana ada masa. Rahmaan duk try squeeze barang kot kot ada yang tak perlu bawak. This time around sebab aku dah tahu what to expect so takde apa yang nak di risaukan. relax bro! relaxxx..


Dalam jam 8pm kami berjalan kaki turun dari Hostel menuju ke tempat unuk makan malam. cuaca amat lah mengundang. sejukkkkkk. kalau korang tak pakai sweater memang korang anak mat salleh la. jauh jugak nak menapak turun. takpe. exercise. esok lagi lah jauh nak menapak.


mari lah mari kita makan malam di sini


Da sampai tempat makan ni baru nampak orang lain yang ada sama. ramai jugak ya. Tempat makannya luas jugak. Buffet style. makanan yang ada ok lah. tak lah banyak pilihan sangat. tapi cukup lah. apa lagi jom kita seranggggggggg!!


Time sejuk sejuk macam ni pekena sup ayam adalah satu nikmat yang tidak dapat digambarkan dengan kata kata. taruk sikit cili potong pehhhhhhhhhhhh memang heaven!! hirup masa kuah tengah berasap. rasa panas je dalam badan.


Tak teringin nak makan nasik. ratah lauk sajalah.


Mengambil peluang yang ada untuk bersuai kenal lebih dekat dengan peserta peserta yang ada.


Minum tea o Panas. slurrrppppppp..


Yang sebelah kanan aku tu Organizer Shah Momo. tak pernah jumpa pun sebelum ni. kenal kawan atas kawan. so just join jer mana yang sempat. Nice to meet you bro! lepas ni boleh join lagi. sekali jumpa pulak dengan encik Ahmat Chubatex. master untuk dive. bila upload gambar kat FB my old friend back in Uitm shah alam, Jili kenal pulak dengan encik Ahmat ni sebab dia tengah nak jadi Dive Master. belajar Under Encik Ahmat ni lah..alahai keciknya Malaysia kan. Pusing pusing kawan kepada kawan adalah kawan kepada kawan kawan.Jauh berjalan luas pandangan kawan kawan pun berkembang.


Di luar tempat makan ada kedai runcit yang menyediakan peralatan makanan dan kelengkapan untuk mendaki. tapi a bit mahal lah. mana tahu kot kot korang terlupa nak bawak head lamp ke. terlupa sarung tangan ker. kat sini ada jual. siap duit je lah. lepas dinner just ronda ronda kawasan keliling cafe ni. nice surrounding. Ada Wifi disediakan tapi tak laju. nak whatsapps boleh la tapi nak instagram tak lepas. jadi lah kan dari takdak lansung.


Mesilau Nature Resort Site Plan


Selesai makan malam ada perjumpaan ringkas di Ruang Tamu Bishop head. Semua peserta mendaki diberikan kertas penerangan mengenai summit trail esok hari. ada lah a few penerangan yang detail kat situ. Shah Momo pun duk beri sedikit penerangan pasal mesilau trail. bagi pencerahan especialy pada semua yang tak pernah naik. Lupa nak cakap tak semua yang ada di sini naik. ada yang hanya ikut trip untuk water rafting sahaja.


Santai-santai sembang sembang..siap bersembang politik lagi malam ni dengan encik Ahmat, Melur, Keyroll, akhmal dan Rahmaan. yang lain semua dah masuk tidur.. biasalah aku bukan model tidur awal. Share experience kat Mekah masa Umrah. Haji Ahmat cerita pasal dia buat Haji ngan Wife dia, dan macam macam story lagi lah. bercanggah pendapat kan teman berfikir yang baik. tak gitu kengkawan.


Sembang kosong tak sedap juga. sembang sambil makan roti ngan makan megi. Dekat pukul 1am jugak lah rasanya baru kami masuk tidur. menanti hari esok untuk memulakan pendakian. Aku tak berapa sihat sangat masa ni. selesema dan badan tak berapa sedap. baru recover dari Demam, Hopefully nak panjat esok pagi tak ada masalah. 

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...

*To be continued..

1 comment:

eLLy said...

Mendaki untuk kali yg kedua.. perghh hebat dan tahniah sebab dah berjaya!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails