Followers

Tuesday, October 22, 2013

KISAH AZIM ASHAARY & ISTERI : BULAN MADU DI KEPULAUAN BALI, INDONESIA

"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu."

 (An-Nisa': 1)

Kisah Bulan Madu.

18 Januari 2013 - 21 Januari 2013.

Selesai majlis pada 12 January 2013 di SetiaPearl Island Grand Ballroom Bayan Lepas Pulau Pinang..13 January 2013 memberi ruang pada keluarga ku untuk pulang ke Kampung halaman. 14 January 2013 kami mengadakan sessi bergambar outdoor di Botanical Garden, Padang Kota Lama dan di sekitar E&O Hotel Penang..15 dan 16 January 2013 aku sudah mula bekerja, dan pada 17 January 2013 bertolak ke Kuala Lumpur untuk trip bulan Madu.


Terima kasih pada Kak tie yang menghantar aku dan isteri ke LCCT..ada sedkit kesilapan teknikal sedikit sebenarnya pada waktu ini. Long story cut short, Alhamdulillah kami berdua selamat sampai ke Bali pada 18 january 2013.Apa yang berlaku jadi simpanan memori antara kami bertiga. heheee..

DAY 1 : 18 JANUARY 2013 : THE ARRIVAL


I LOVE YOU. YES I REALLY DO.


Sampai di Bali kami disambut oleh pak supir yang di hired. terus ke hotel dan makan malam dengan makanan yang dibeli atas flight. well you know Bali agak susah nak cari makanan yang betul betul halal so tak nak menyusahkan diri tu yang tapau makanan siap siap..Untuk trip kali ni agak berbeza dari trip yang sebelumnya. Of course its a big different. i'm going with my wife. and aku guna agent terus. malas nak plan dan study. just bayar pakej yang ada. and i want to enjoy our honeymoon as much as we can.


Checked in selama 3 malam ini di Yulia Beach Inn Hotel.


Suasananya agak menarik. Ok dah ni untuk kami. Romantik. Selesai makan malam kami siap siap untuk keluar jalan jalan di Pekan Kuta. This is my second time in Bali actually. tapi tu dulu back then in 2009. datang dengan kawan kawan. kali ni datang dengan isteri.


Tempat pertama kami tuju ialah Matahari supermarket..cari selipar untuk my wife..ada selipar senang sikit nak jalan jalan di pantai..Matahari supermarket ni macam macam ada..souvenirs pun banyak..but our tujuan tak lah nak shopping sangat. more to leisure and take this opportunity to get to know each other more.:)


salah sebuah restoran yang nice di pekan kuta bali



found this somewhere


jalan jalan di Starbucks dan Hard Rock Shop



bought this latest design Hard Rock Bali Shirt for Rp350,000


angin kuat di Pantai Kuta, Bali


i heard that KFC in Bali is Halal..and i can see ramai muslim yang makan kat sini..when i ask my friend yang kerja di kedutaan Jakarta Indonesia they said yes it is. memang halal KFC di Bali Indonesia ni. so beli satu paket KFC bawak balik hotel. Plan nak makan tapi rasa macam kenyang. postponed to sarapanm pagi esok sahaja lah..dari KFC ni kami jalan kaki balik ke Hotel dan just berehat rehat and bersembang..Good night my love. end of day 1.

DAY 2 : 19 JANUARY 2013 : 

 Hari kedua di bumi Bali.

Pagi yang cerah. Alhamdulillah cuaca adalah baik pada pagi ini. awal pagi usai solat subuh kami terus bersiap siap sebab banyak agenda yang telah direncanakan oleh our tourist guide. apa cerita pun kami sarapan pagi dulu pada jam 8am.


Makan pagi termasuk sekali dengan penginapan yang di sediakan. tapi paham paham sahaja lah. order yang patut macam roti dan buah.


US


makan KFC yang ditapau malam tadi


Selesai sarapan pagi Mbak Wayan (our tourist guide) dan Made (our supir) dah sedia menanti di lobi hotel..Kalau ikut tentatif program sampai ke malam..so we had our own tourist guide and our own supir as well as spacious avanza for both of us to get through the day.


Tempat pertama yang kami tuju untuk hari ini ialah menikmati tarian Barong. Dulu sempat tengok Tarian Kecak sahaja.tarian barong ni pun ada sejarah nya yang tersendiri..ada lah watak wataknya yang berlakon. entah. aku tak minat sangat. just enjoy the show with my wife and thats it. datang tempat orang kena lah belajar memahami budaya orang lain.


Selesai menikmati persembahan tarian barong, kami terus saja ke tempat pembuatan perak..just tengok tengok saja..tak beli pun.


Dari tempat pembuatan perak kami menuju ke tempat lukisan. as ususal aku pencinta lukisan abstrak..kat rumah banyak lukisan dari various country yang aku pernah pergi. kali ini tambah lagi beli dua lukisan untuk koleksi.


Menikmati makan tengahari di Kintamani. pemandangan Gunung Batur yang sungguh indah. Subhanallah!


Gunung Batur merupakan sebuah gunung berapi aktif di Kecamatan Kintamani, Kabupaten Bangli, Bali, Indonesia. Terletak di barat laut Gunung Agung, gunung ini memiliki kaldera berukuran 13,8 x 10 km dan merupakan salah satu yang terbesar dan terindah di dunia (van Bemmelen, 1949). Pematang kaldera tingginya berkisar antara 1267 m - 2152 m (puncak G. Abang). Di dalam kaldera I terbentuk kaldera II yang berbentuk melingkar dengan garis tengah lebih kurang 7 km. Dasar kaldera II terletak antara 120 - 300 m lebih rendah dari Undak Kintamani (dasar Kaldera I). Di dalam kaldera tersebut terdapat danau yang berbentuk bulan sabit yang menempati bagian tenggara yang panjangnya sekitar 7,5 km, lebar maksimum 2,5 km, kelilingnya sekitar 22 km dan luasnya sekitar 16 km2 yang yang dinamakan Danau Batur. Kaldera Gunung Batur diperkirakan terbentuk akibat dua letusan besar, 29.300 dan 20.150 tahun yang lalu


Di kintamani ni Restoran Halal untuk orang islam banyak disediakan. so tak lah ragu ragu untuk makan. Konsep makan secara buffet.. selesai makan tengahari aku dan wife solat jamak asar dan zuhur di surau yang disediakan di bawah restoran sebelum meneruskan perjalan ke ladang kopi.


Di ladang Kopi kami bertemu dengan Mas Hadi dan Mbak Yuni dari Jakarta. mereka juga berhanimun kali ke 18. hehee..nice to meet both of you!so hilarious dan friendly..insya Allah kalau kami ke Jakarta akan contact sama kalian berdua. Insya Allah.


Nenek tengah goreng bijik kopi
 

Kopi Luwak yang terkenal di Bali Indonesia. Kopi dari Najis Musang. ada percanggahan pendapat pasal hukum minum kopi luwak. tapi sudah ada kesepakatan mengatakan kopi luwak halal diminum. tapi nak ngan tak nak jer lah. aku tak lalu nak rasa. Mas hadi sanggup bayar untuk minum tapi dia tak habiskan sebab dia tak suka..bersembang dengan pemandu pelancong diorang sungguh seronok..


My wife with Mbak Wayan di Pura Tirta Empul, sebuah kuil di Bali yang ada Holy water.(Mengikut kepercayaan Hindu). Kali ni baru aku tahu yang Hindu di Bali ada 4 nama depan. Wayan, made, nyoman, ketut. Mngikut urutan anak yang lahir dalam keluarga mereka. anak pertama wayan, anak kedua made, anak ketiga Nyoman, dan anak keempat Ketut. begitulah yang lebih kurang Mbak Wayan cerita pada kami. Good Info!


Pura Tirta Empul ni ada holy water macam di belakang kami tu. ada lah a few people yang duk mandi. khasiatnya adalah aku tak tahu. sebab ni kepercayaam Hindu. sebelah Pura ni juga ada sebuah istana soekarno atas bukit. scenery cantik di sini.


Dari pura tirta empul kami ke Goa Gajah. ingatkan apa lah yang best kat sini. sekali masuk dalam gua tu adalah seketul gajah duk ada kat tengah tengah gua. kecik jer. Tuhan depa lah tu. kalau tak mai kat sini pun takper. sekadar untuk ambik gambar jer lah..dari Goa Gajah ni kami bergerak ke tempat Photoshoot. nak bergambar pulak??


Dalam pakej Honeymoon yang aku ambik ni ada sekali pakej pakaian adat tradisi perkahwinan di Bali..diorang siap tangkap gambar dan hantar that foto to our hotel 10 keping dan juga cd soft copy..Nice jugak..pengalaman baru ni pakai pakaian adat tradisi perkahwinan di Bali.
Selesai bergambar perut pun sudah lapar dan hari mula gelap..kami meneruskan perjalanan ke Jinbaran Bay..sepanjang perjalanan hujan lebat turun..tak ada can nak tengok sunset di Jinbaran bay. tak apa lah dapat makan seafood di sini pun dah cukup.


Oleh kerana hujan masih belum berhenti masa kami tiba di sini so tak dapatlah nak makan tepi laut sambil dengar bunyi ombak..makan kat dalam restoran jer lah..candle light dinner. janji romantik. hehe..Alhamdulillah kenyang makan malam ni..selesai makan malam terus our driver, Made hantar balik ke Hotel.


Selesai mandi aku rasa nak ke Starbucks berhampiran di pekan kuta..My wife tak larat so dia tunggu di bilik saja..beli kopi apa yang patut dan bawak balik ke bilik.


Beli juga gelas ni untuk tambah dalam my collection..masing masing dah penat so lepas minum lebih kurang its time to sleep..:). sleep jer ye. tak buat apa apa. eh tapi kalau buat apa apa pun apa salahnya. dah suami isteri kan. hehee. kidding ya. :)

DAY 3 : 20 JANUARY 2013 :

Hari ketiga, pagi pagi aku just round round kawasan Yulia Beach inn..ada swimming pool dan taman yang cantik. actually one thing about bali yang aku notice budget hotel yang disediakan mesti nice dan banyak kemudahan disediakan. banyak pilihan untuk tempat tinggal di bali kalau korang search di internet. harga sangat berpatutan.


Our breakfast


Pagi tu aku dikejutkan dengan berita my Uncle kena serangan jantung di Bali. Kebetulan Pok LLi ada trip company ke Bali..kena heart attack dan dimasukkan ke hospital sana..pagi ni dah keluar wad dan balik ke Hotel..so lepas sarapan pagi aku dan wife bergegas ke Hotel yang pok li menginap dan jumpa dia..Alhamdulillah nampak dia ok pulak..Risau apa apa jadi di Negara Orang. Kos perubatan mesti adalah mahal..sama sama lah kita jaga kesihatan agar badan lebih sihat..


aktiviti untuk hari ini kami akan meneroka aktiviti air di Pantai Sanur..ada a few watersports yg di cadangkan..sampai jer kat sini dah ada orang tunggu untuk pilih apa watersports yang di minati..kami just ambik untuk melawat turtle island sahaja.


Di turtle island ni ada pusat penternakan penyu..banyak penyu yang ada dari pelbagai peringkat umur..yang kecik diorang tak bagi sentuh..yang aku pegang ni umur dalam 40 tahun..panjang jangka hayat penyu ni ya..berat nak mengangkatnya.


senyum jer lah.kami di turtle island.:)


Kat turtle island ni jugak ada bermacam macam haiwan..dah macam mini zoo pulak dah..just find out my wife takutkan ular dan reptilia seumpamanya..tu lah orang kata honeymoon ni masa untuk berkenal kenalan..baru tahu sikit demi sikit perkara yang kita tak pernah tahu masa tengah berkawan dulu..so enjoy ourself di Turtle island ni.


ramai juga orang yang keep coming


Minum air kelapa. sharing is caring!


Lepas balik dari turtle island kitorang main satu watersport namanya flying fish..kena duduk dalam tempat yang disediakan di belakang bot dan akan melayang.quite scary dan tak fun actually. saj anak merasa..baik main jet ski lagi bagus. tapi kami tak main pun. pose pose jer macam naik jet ski padahal tak pun. hehehee


Cantik Pantai Sanur ni


Dari pantai sanur kami terus menuju ke Garuda wisnu kencana untuk makan tengahari di sana..nasib baik siap siap bawak baju persalinan so terus mandi dan salin baju di pantai sanur tadi..

makan tengahari buffet style


Taman Budaya Garuda Wisnu Kencana (bahasa Inggris: Garuda Wisnu Kencana Cultural Park), disingkat GWK, adalah sebuah taman wisata di bagian selatan pulau Bali. Taman wisata ini terletak di tanjung Nusa Dua, Kabupaten Badung, kira-kira 40 kilometer di sebelah selatan Denpasar, ibu kota provinsi Bali. Di areal taman budaya ini, direncanakan akan didirikan sebuah landmark atau maskot Bali, yakni patung berukuran raksasa Dewa Wisnu yang sedang menunggangi tunggangannya, Garuda, setinggi 12 meter


Perhentian seterusnya ialah di Uluwatu temple, tempat yang memang terkenal dengan scenery nya yang breath taking..dulu tahun 2009 dah datang sini dengan kawan kawan..kali ini datang dengan isteri pula..my wife seronok tengok scenery yang sangat cantik di Uluwatu.


Tapi hati hati sebab di Pura uluwatu ni monyet adalah sangat banyak..tiba tiba monyet ni melompat ke belakang Mbak Wayan, Our Tourist Guide. terkejut seketika..patut lah ramai yang bawak kayu supaya dapat usir monyet yang berkeliaran ni..nasib baik tak jadi apa apa pada mbak wayan..jadi nasihat saya pada kawan kawan sekelian jangan pakai spek ataupun bawak beg berjuntai.. sia sia kena rompak dengan monyet nya nanti.

Pura yang terletak di ujung barat daya pulau Bali di atas anjungan batu karang yang terjal dan tinggi serta menjorok ke laut ini merupakan Pura Sad Kayangan yang dipercaya oleh orang Hindu sebagai penyangga dari 9 mata angin. Pura ini pada mulanya digunakan menjadi tempat memuja seorang pendeta suci dari abad ke-11 bernama Empu Kuturan. Ia menurunkan ajaran Desa Adat dengan segala aturannya. Pura ini juga dipakai untuk memuja pendeta suci berikutnya, yaitu Dang Hyang Nirartha, yang datang ke Bali pada akhir tahun 1550 dan mengakhiri perjalanan sucinya dengan apa yang dinamakan Moksah atau Ngeluhur di tempat ini. Kata inilah yang menjadi asal nama Pura Luhur Uluwatu


Dulu masa datang pura Uluwatu akan tunggu sampai matahari terbenam dan melihat kecak dance.. tapi kerana ada agenda lain yang lebih mustahak kami teruskan perjalanan ke tempat seterusnya..kami di bawa melawat pantai dream land.Ombak di pantai ni sangat lah besar.. memang sesuai untuk bermain luncur air.. singgah sekejap jer sebab nak kejar sunset cruise pula.. kemuncak makan malam hari ini.

Pantai Dreamland adalah sebuah tempat pariwisata yang terletak di sebelah selatan Bali di daerah bernama Pecatu. Pantai Dreamland dikelilingi oleh tebing-tebing yang menjulang tinggi, dan dikelilingi batu karang yang lumayan besar di sekitar pantai. Lokasi pantai ini berada dalam kompleks Bali Pecatu Graha (Kuta Golf Link Resort) yaitu sekitar 30 menit dari pantai Kuta.
Pantai Dreamland sendiri hampir mirip dengan pantai Kuta. Pasir putih dan celah karang yang terjal menjadi pemandangan yang begitu memikat mata untuk dipandang. Lokasi berpasir putih bersih di pantai sempit tepat di bawah dinding karang curam cocok untuk menikmati matahari tenggelam atau sekedar menyaksikan atraksi para peselancar. Ombaknya yang tinggi dan besar banyak diminati oleh para penggemar olahraga selancar air (surfing), bahkan Dreamland sudah dijadikan semacam surfing spot baru untuk kawasan Bali.


Sesuai dengan tema bulan madu, pakej ni menyediakan pakej cruise sambil menikmati pemandangan matahari terbenam..BALI HAI CRUISES DI BENOA HARBOUR. Pakej lengkap dengan makan malam.. masa nak nak ke kapal diberi kalungan bunga oleh petugas berkenaan.. ramai jugak couple yang terlibat..


melihat matahari terbenam. always dream about this. to watch a sunrise with someone that i love. and today the dream become reality. and its all because of you.:)( Lagu latar - Flying without wings westlife)



Setelah hari mulai gelap, masuk ke dalam perut kapal untuk menikmati makan malam yang disediakan..quite ok jugak rasa makanannya..satu meja kami berdua sahaja..really enjoy the music and the ambience while we eat. cuma tak berkenan bila ada cabaret show.. so masa show tu kami keluar dari kapal dan bersembang kat atas tu..ada juga karaoke disediakan. Dalam jam 8.30pm kapal pun bertolak pulang dan kami pun menuju ke area Kuta semula.


Sampai di area Kuta siap siap mandi dan berjalan jalan di sekitar area Kuta.. takde nak buat apa dah pun.. just relaks sahaja.. jalan jalan cari souvenir. Tulisan kat atas ni terjumpa kat kedai jual T-Shirt.


yes i am


Dah penat pusing town lepak minum di hotel cafe sahaja.. sambil update instagram dan guna wifi free kat situ.. tak lama kemudian masuk bilik lah untuk rehat.. menanti hari esok, last day in Bali.. Hari ke 3 yang best. Penat. tapi puas sebab banyak aktiviti. dan kami mula mencipta keakraban sebagai suami isteri..


DAY 4 : 21 JANUARY 2013 :

Masuk hari ke 4 di Bali. Hari terakhir untuk trip bulan madu kami. untuk pagi ini aktivitinya adalah aktiviti bebas. tidak terikat dengan agen. cuma kami akan naik flight pada jam 4pm nanti.. maka di waktu pagi ini masih sempat untuk pusing pusing di pekan Kuta. apa cerita pun mari lah kita sarapan pagi dulu.. makan roti, buah dan jus yang disediakan pihak hotel. itu jer yang paling selamat dan halal untuk kami makan.


Sempat juga makan maggi habiskan stok maggi yang ada. saja lah bawak takut lapar tengah malam. kalau kat Malaysia nak makan maggi jarang sekali kan. kat sini alang alang dah bawak habiskan lah dulu mana yang tinggal. Cuaca Alhamdulillah memberansangkan pagi ini.


Bergambar di Swimming Pool Yulia Beach Inn


Dari hotel, just jalan kaki sahaja menyusuri Pantai Kuta. Pantai ni tak dibenarkan mandi sebab ombaknya kuat.. kat pantai ni banyak buat kelas mengajar luncur air. teringin jugak nak surfing tapi entah bila lah gamaknya tu. banyak sangat benda nak buat kan. well, hidup ini mesti dinikmati..


main main ombak


Masuk jenjalan dalam area Hard Rock Hotel Bali.. Hard Rock Hotel ni sangat lah cantik..swimming poolnya luas yang amat. Dulu masa zaman bujang datang Bali sempat merasa stay kat Hotel ni satu malam.. those are the day. Cerita nya pun ada dalam Blog ni kalau korang nak korek. hehe


Sisa waktu masih berbaki banyak.. kami sewa tuk tuk ke Pantai Legian. Kalau nak berjalan kaki jauh jugak.. kesian Wife aku nanti.. so saja jalan kat pantai ni. nak tengok lah cantik ker tak.



Jujur dan ikhlas saya katakan - Pantai Langkawi atau Batu feringghi lagi cantik dari Pantai Legian ni. Pantai legian seolah kotor dan tak selesa untuk berjalan jalan.. tambahan lagi dengan Anjing yang banyak.. rasanya dalam Malaysia lebih menjanjikan banyak pantai yang lagi baik daripada ini. tak apa lah. pengalaman di tempat orang.. tak semua di tempat orang indah belaka.


Dari Pantai Legian kami patah balik ke Kuta dan sambung shopping di Hard Rock Shop. nak beli Shooter Glass dan baju T-Shirt untuk wife.. sebelah Hard Rock shop pulak ada Starbucks. so lepak dulu lah minum kopi di Starbuck sementara menanti Mbak Wayan dan Mader datang menjemput di Bilik Hotel untuk ke Airport.


Minum Green tea Frappucino sambil kira duit balance yang ada. nak spare untuk Tax di airport nanti.


On the way nak balik hotel singgah Matahari Mall. Saja jalan jalan lagi tengok souvenir. Last Chance shopping. Oh sudah isnin rupanya. dan kami masih bercuti..Lusa baru masuk kerja semula..


sudah bersiap sedia untuk ke Airport Ngurah Rai


Terima kasih Mbak Wayan dan Mader atas layanan mesra sepanjang Trip Bulan Madu Kami..semoga berbahagia sentiasa dengan keluarga masing masing.. Pohon doaya ya agar kami pun akan kecapi bahagia..


Lunch dulu makan di Burger King Airport


Maka berakhirlah sudah bulan madu kami di Bali selama 4 hari 3 malam. yang pasti meninggalkan kenangan manis buat kami berdua. bertolak pulang dalam jam 4pm..sampai di LCCT kak tie tolong fetch di sana. Terima kasih kak Tie atas pertolongan. Lain feel nya bila berjalan dengan isteri berbanding berjalan dengan kawan kawan..apa ap apun Alhamdulillah syukur kami berdua selamat pergi dan selamat pulang.


Ini hanyalah satu permulaan yang baru buat kami berdua. Dalam usaha untuk meniti alam perkahwinan, banyak perkara yang perlu dipelajari dan titik kesefahaman perlu di cari.. Semoga Allah permudahkan jalan buat kami berdua dalam meniti kehidupan berumahtangga. Aku maklum pasti akan ada badai datang melanda, dugaan dan cabaran pasti akan kunjung tiba. sebab selagi mana kita bergelar manusia selagi itulah kita tak akan pernah menjadi sempurna. Kena selalu berdoa pada Allah supaya memberi jalan keluar bagi setiiap permasalahan yang ada. 

 Sebab Doa itu senjata orang mukmin.

Akhir kalam, doakan kami menempuh kehidupan yang lebih baik selepas ini. Insya Allah.

''Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.''

Surah Ar-Ruum Ayat 21

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails