Followers

Friday, October 18, 2013

FACEBOOK ADALAH HAK MILIK INDIVIDU

Kalau dulu, orang kampung suka bila tiap-tiap petang menziarahi kawan-kawan dan duduk bersembang di beranda. Dan pasti tidak lari daripada bercakap pasal hal orang lain. Minah, kiah, timah dan jah akan sibuk bercakap menjaja cerita pasal jiran yang ada skandal, ketua kampung yang kahwin 3, anak leman jiran sebelah rumah yang kahwin lari kat siam, hatta kisah kucing persian betina kak pah anak imam masjid yang bunting dirogol kucing jantan jalanan pun boleh jadi topik perbualan. Seronok. Bila bercakap dan menjaja cerita orang lain. Seakan puas bila boleh mulakan bicara dengan 'ehhhh jah, ko tahu tak.. aku malas lah nak kata nanti akan jadi mengumpat..tapi ni hakikat..anak pak maun tu bla bla bla bla..' nampak? Tak nak mengumpat tapi semua yang keluar adalah umpatan dan caci maki semata.

Bila maghrib menjelma, baru masing-masing akan bergegas pulang. Tu pun setelah dijerkah oleh laki sendiri. Masakan tidak marah, laki baru pulang dari bendang membawa anak baru balik dari sekolah dan pintu rumah terbuka luas tapi tiada penghuni. Baru terkocoh-kocoh minah, kiah, timah dan jah yang rancak bersidang bertempiaran pulang ke sarang. Terkedek-kedek membawa body yang sudah tidak ada shape. Maka cerita lain yang tidak sempat habis bercerita petang tadi, di kiv dahulu dan pasti akan bersambung esok. Dan begitulah kitaran seterusnya.

Itu dulu.

Zaman di mana Internet seperti makhluk asing yang cuba menyelinap masuk ke dalam rumah orang kampung. Zaman di mana facebook, Twitter, instagram dan semua laman sosial yang seangkatan dengannya seperti satu yang sukar untuk diterjemahkan. Zaman di mana semua berita hanya lah surat khabar dan television semata. Percaya bulat-bulat semua berita dari sumber itu tanpa ada usul periksa.ya, Itu dulu.

Bila y2k menjelma.

Minah, kiah, timah dan jah sudah advance. Dipaksanya laki masing-masing subscribe wifi dari TM. Atau service provider yang lain. Tak kisah. Janji ada line internet. Mula lah mereka terkial-kial membuat akaun facebook, Twitter dan lain lain. Sejak dari hari itu, mereka sudah tidak bertemu di beranda lagi. Kalau dulu waktu mengumpat hanya lah dari jam 6-7pm, sekarang boleh dikatakan all the time! Cuma Tolak waktu tidur, makan, waktu melayan anak anak dan tolak waktu melayan suami di ranjang. Masa-masa lain terus digunakan untuk terus menjaja cerita picisan pasal orang lain dan umpat-mengumpat terus jadi amalan. Bagi mereka, lebih banyak kisah dan isu boleh dijaja kerana ramai kawan-kawan keliling sudah mula berjinak jinak dengan Facebook. Asal ada yang tak kena pasti mahu dijadikan isu. Bukan apa, seronok bercerita pasal orang lain. Feelingnya masih sama seperti di beranda, cuma kali ini tukar pada nama yang lebih canggih-wall Facebook.

Tamat.

Tidak minat untuk saya terus huraikan satu persatu apa yang bakal berlaku pada minah, timah, kiah dan jah. Anda boleh buat kesimpulan sendiri. Nama sekadar penyedap cerita.tidak ada kaitan antara yang hidup dan mati. Juga bukan saya nak tekankan perempuan sahaja yang suka menjaja cerita orang lain. Bukan. Jangan salah faham. Lelaki pun ada. Nama cuma sekadar penyeri cerpen Pendek saya. Tak puas hati sila duduk dalam gua, jangan main Facebook. Yang penting anda dapat point saya.

Tunggu ya kau orang. Belum habis di sini. Panjang lagi aku nak tulis ni.

Ada seorang member di facebook, unfriend aku semalam. Ok to be honest aku tak pernah peduli pun pasal jumlah friend, sapa unfriend, sapa yang block, sapa yang hide. Aku tak pernah peduli. Lantak kau orang. Itu pilihan masing masing. aku berfacebook bukan nak kejar like dan komen banyak. Nanti aku terangkan kenapa aku berfacebook. (Atau dengan bahasa orang yang tak puas hati dengan aku, berfacebook dengan aktif.)

Kau nak unfriend aku, takda hal. Bukan aku paksa kau baca apa yang aku post di sini. Ini laman peribadi. Dan dalam laman ini, aku pilih apa yang aku nak hidangkan pada semua. Dan most of them aku selalu hidangkan dengan makanan yang meleleh air liuq mami bedah duk tengok gambaq.terus lapaq rasa nak jilat skrin telefon pintar. Itu depa kata, bukan aku kata. Maaf nooo mami bedah. Nanti aku belanja laksa janggus. The point is, here, in facebookland, aku yang pilih apa yang aku nak share pada friend list di sini.

Aku tak ada masalah ko nak unfriend aku. Tapi aku ada sedikit masalah bila ko dah la unfriend aku, kemudian kau jaja cerita tak puas hati pasal aku di wall orang lain. Yang mana orang lain tu pun ada dalam friend list aku. Allah maha kuasa. Aku terbuka post tu dan aku baca semua yang ko kata kat aku. Nampak? Bahlul jugak bila ko ingat aku tak boleh baca. Jangan lupa ramai mata-mata memerhati disini. Kau ingat aku tak ada spy? Haha.

Ok takpe. Aku berminat juga nak tahu apa yang dia tak puas hati sangat. Kot-kot salah dari pihak aku. Lebih kurang dalam komen tu, orang ini tak puas hati sebab aku asyik update facebook setiap masa, setiap jam, setiap hari tanpa henti katanya. Semua benda nak cerita macam aku ni takde kerja lain. Dan ada beberapa lagi tuduhan yang tidak berasas yang tak perlu aku cerita kan di sini. Buang karan sahaja. Tapi the whole argument nampaknya orang ni macam not satisfied with the life that I lived now.

Funny.

Kau tak suka tak apa. Tapi tak perlu nak mengata. Kau ada pilihan. Tak suka just UNFRIEND. Tak suka, jangan baca. HIDE. BLOCK. Banyak lagi alternatif kau boleh buat selain talk bad about others di belakang. Ini lah dia nya suku sakat minah, kiah, timah dan jah di zaman kini yang asyik nak ber pum pang pum pang di wall facebook tanpa tahu cerita hujubg pangkal. Kesian kamu. Sebab terlibat dengan puak puak beranda itu.

Ini kanvas maya aku.

Maka aku berhak untuk mencorakkan semahunya. Ikut kreativiti dan citarasa aku sendiri. Ya betul. Aku tidak sempurna. Banyak juga khilaf. Tapi aku banyak terima teguran dan cuba perbaiki. Untuk menegur bukan caranya dengan bercakap belakang. Itu cuma mewujudkan kebencian.bukan kesefahaman. Maka di laman ini aku cuba untuk jadikan wadah perkongsian maklumat. Azim Ashaary style. Jujur dan sumpah, aku cuba berkongsi sesuatu yang mana tahu boleh jadi manfaat pada semua.

Aku blogger. Masih. Cuma sudah malas update.

Zaman blog dulu, aku suka bercerita kisah hidup aku. Dan banyak berkongsi maklumat pasal travel dan makan makan. Di mana tempat menarik. Di mana nak makan sedap. Apa tips tips kalau nak ke tempat yang pernah aku lawati. Alhamdulillah sampai sekarang aku masih terima emel ada yang meminta tips dan guidance. Tak kurang juga yang minta untuk aku syorkan tempat makan. Zaman blog merupakan zaman indah. Ramai bertemu kawan kawan. Banyak konflik. Drama. Love. Life. And so on. Tapi itulah perkara yang menjadikan aku dewasa seperti hari ini.

Kemudian bila tiba zaman Facebook, Twitter dan instagram, blogspot semakin dilupakan. Ramai blogger beralih arah dan mula share travel tips dan tempat makan sedap hanya melalui facebook dan instagram sahaja. Lebih pantas dan live update. Termasuk aku. Dan itu lah apa yang aku cuba share dengan kawan-kawan semua. Niat aku cuma satu - untuk berkongsi maklumat. Itu sahaja. Tak pernah aku fikir untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah dengan aktiviti yang aku jalankan. Ada bezanya berkongsi dan ingin menunjuk. Anda boleh nilai sendiri. Sebab hanya jauhari yang mengenal manikam.

Di sini, tak sampai 50% apa yang aku share menggambarkan hidup aku yang sebenar. Aku memilih untuk share perkara baik dan perkara yang aku rasa perlu. Perkara yang mungkin bermanfaat pada sesetengah orang. Sisi hidup aku yang sulit, yang diskrit biar saja aku simpan sendiri. Tak perlu meraung raung di sini merintih sebab itu akan memberi impak negatif pada orang lain. Korang tahu ke kalau ada perkara yang sukar diungkap dengan kata-kata dalam hidup aku? Mesti lah tak sebab aku memilih untuk tidak share di sini. My point is - aku masih tahu batas batas dan limit yang perlu dan tidak perlu. Aku bukan bodoh untuk menilai. Cuma kamu yang kadang-kadamg dangkal dan cenderung membuat penilaian menggunakan emosi dan bukan akal. Maka salah siapa? Masih salah aku kah jika apa yang aku coretkan di sini tidak memenuhi selera kamu? Think about it.

Feel free to leave if you uncomfortable with what I'm trying to share in this page. I didn't ask you to stay. Buka minda dan berlapang dada. Cuba cari sesuatu yang positif dalam hidup orang lain. Bila kita asyik memandang perkara negatif, tidak ada perkara baik yang mampu menutupi perkara negatif itu. Bersyukur lah dengan apa yang kita miliki. Bila konsep syukur tidak ada dalam diri, maka sebab itu lah kita akan terus rasa iri dan cemburu pada orang yang lebih daripada kita. I know you got what I mean.

Our life is our choice. And now I choose to wrote this to justify myself. Sebenarnya aku tak perlu pun menjelaskan semua ini. Biar Allah sahaja tentukan. Allah tahu niat kita di sudut hati yang terdalam.Tapi sebagai iktibar apa salahnya. Sebab siapalah kita untuk menilai orang lain?

Aku dan kamu. Kita bukan tuhan.

Cuma Hamba-Nya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails