Followers

Wednesday, September 17, 2014

MALAYSIA BUMI BERTUAH

Namanya wildan. Bekerja di stesen pam minyak shell. Asal dari jawa timur (tidak dinyatakan pula nama tempat. Cukup secara general sahaja). Dimintanya kad bonus link, aku kata tiada (tertinggal di rumah)

Ketika berbicara, riaknya tulus. Katanya sudah 6 tahun dia mengungsi di sini. Aku tanya dia,'kamu suka Malaysia?' Dia jawab 'Malaysia bagus sekali! Tempat mencari rejeki yang bagus.. aku suka sini.. kerja begini pun aku masih mampu untuk hantar uang sama adik beradik ku di sana. Alhamdulillah.di Malaysia ini, siapa yang rajin pasti akan melimpah ruah rejeki.. seperti lombong emas kayaknya.. siapa yang rajin maka dia lah yang dapat melombong emas paling banyak..'

Aku senyum. 

Malaysia. Tempat tanah tumpah darah kita. Aman dan damai. Tidak seperti di sesetengah tempat lain yang penuh dengan pergolakan dan perpecahan. Ya. Malaysia kita. Kadang hairan juga dengan sesetengah dari kita yang sentiasa ingin tinggal di negara lain. Berhijrah ke negara yang lagi hebat. Aku setuju, mungkin di sana lebih maju. Tapi apa darah yang mengalir itu tidak sayangkan ibu pertiwi kita? Di sana tetap bukan negara kita!

Maka, apa lagi sih mau mu?? 

Syukur lah kita dengan keamanan dan kemakmuran yang kita miliki sekarang!:)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails