Followers

Thursday, October 31, 2013

KL FABULOUS FOOD HUNT 2013 : EAT-PLAY-RUN!!

Hujung minggu lalu.

Turun ke Kuala Lumpur sebab akan join KL Fabolous Food Hunt. 26 Oktober 2013. Actually Quite Bidan Terjun juga join this event. so far aku hanya join event lari jer. tak pernah join mana mana hunt pun. Yang ni tertarik sebab ada perkataan Food kat dalam hunt tu. bab makan makan ni memang aku suka lah. takleh tolak. so aku boleh lari. dan aku kuat makan. so we form a team. Mulanya Aku, Rashid, Faiez dan Ridzuan yang akan bergabung tenaga. Last minit Rashid sakit kaki. Injured sebab gigih sangat duk berlari Marathon. So tinggal lah ber 3. tiga orang pun tiga orang lah. janji boleh participate jugak.

A night before event, aku ke Putrajaya. tengok my friend main bola tampar. while they play volleyball i take a chance untuk berlari. just dapat 8km jer. Cuaca macam nak hujan. elok jer abis lari dan abis main vb terus hujan. aku memang suka ambien di Putrajaya. Tenang dan damai. kalau training berlari tiap tiap hari kat sini pun aku takde masalah. masalahnya tak pernah kerja kat kl kan. so tak dapek nak nolong eh. after beriadah kami makan dulu. Restoran mamak apa ke namanya ntah. aku dah lupa. balik rumah tido dalam jam 4am jugak.

Nasib baik event start jam 11am. so tak la rush nak kena bangun awal awal pagi. sampai di area MATIC Ampang dalam jam 10 am.. untuk registration semua. MATIC tu maksudnya Malaysian Tourism Center. saja la habaq takut hangpa tak taw matic tu apa. Ramai nya orang membanjiri. aku pun tak sure berapa banyak team yang ada. Ramai familiar faces yang aku jumpa. most of them runner jugak. saingan pasti sengit.

So there you go. my team, consit of me, Faiez dan Ridzuan. Rashid dah tak dapat join. Organizer kata ok je boleh proceed so kami proceed sahajalah. dah cuba cari pengganti tapi ramai tak dapat nak join sebab masing masing ada komitmen lain. mula start game gigih lah aku berlari kat kedai mamak beli NST satu sebab ada soalan nak kena jawab, which is jawapannya ada dalam NST 26 Oktober tu. Semua challenge makan ada 9 tempat kitorang kena pergi. so masing masing menyusun strategi. sebagai orang lama as a passionate Hunter, Faiez lah yang tolong plan ke mana nak pergi dulu. aku bukan tahu sangat jarak tempat yang nak pergi.

First thing to do kami naik LRT  and then ambik teksi menuju ke Wangsa Maju. Kami plan untuk ke NZ Curry house dahulu. dalam LRT sempat lah baca paper NST sebab nak cari jawapan pada soalan soalan yang ditanya. Quite straight to the point. tak ada masalah untuk cari jawapan. Cuma mula mula konpius sebab soalan no 1 sampai ke sudah tak jumpa jawapan. last last faiz call member dia yang jadi organizer bagitau soalan tu disqualified. lega. takyah la cari. boleh proceed dan fokus pada challenge yang ada je lah.

Sampai di NZ Curry House nampak dah ramai peserta memulakan cabaran makan. cabarannya ialah dua keping roti canai dan segelas teh tarik. aku nampak roti canai tu jer. tak nampak dah teh tarik tu. so aku step up untuk makan roti canai. sebenarnya sebab lapar, tak sempat sarapan pagi tadi. tapi lepas makan roti canai tak sangka kena minum teh tarik. actually aku lactose intolerrance. takleh makan susu nanti sakit perut. tapi sebab hunt punya pasal, minum jer lah sampai segelas. merasalah sakit perut sepanjang hari. Takpe janji challenge selesai dan kami boleh proceed to the next challenge.

Selesai makan roti canai, kami tersangkut sebab teksi yang bawak kami tak nak tunggu. kami minta dia tunggu tapi dia ada hal lain. so what to do, memang membazir dalam 10 minit jugak nak cari teksi. nasib baik jumpa teksi depan wangsa walk. teksi kaler kuning. terus kami minta dia menuju ke Sri Rampai. Masa nak cari teksi tu azab jugak lah. dah feeling feeling macam amazing race dah. hehehe

Teksi membawa kami ke Restoran En. Tan Kopitiam Sri Rampai. sebenarnya pemandu teksi tu tak tahu pun kat mana restoran ni. pais pakai gugel map dan kitorang yang navigate dia ke sini. tak kisah lah camana pun janji dapat jimatkan masa yang ada. its a race, remember? so challenge kedua kami hari ini ialah makan Roti Bakar dan Kopi o. Ridzuan yang makan dan habiskan.

Dalam instruction ada dinyatakan kena bergambar team di LRT jelatek. so malas nak minta orang tolong ambikkan we just took a selfie photo of our team. This photo kena present dekat Central Market nanti.

Cabaran seterusnya kami ke MEE KETAM KL di Keramat. dari LRT kami berlari lari nak sampai ke sini. sebab kalau nak naik teksi takut jammed. kat sini pelik sikit sebab meja untuk makan adalah limited. so ramai participant yang kena berbaris dan menunggu giliran untuk dapat makan. Sebut pasal mee ketam aku memang suka lah. so let me eat this meal. Ketam nya cinonet jer. ketam bunga. takde isi. so mamah mamah jer kasi nampak macam da makan. Kuah tak hirup . Tapi sirap limau tu sedappp.. sebab tengah dahaga.

Dari Keramat kami naik LRT ke Pasar Seni. menuju ke Central Market.

Kat CM ada booth air asia. Challenge makan yang seterusnya ialah makan nasi lemak pak naser Air Asia dan Satay serta nasi himpit. Portonnya double up dari yang kita biasa makan atas flight. Faiz belum makan lagi, so this is a challenge for him. aku pulak duk sakan bergambar depan CM. Ridzuan tolong tahankan Teksi sebab lepas ni kami akan ke Bangsar pula.

Agak bloated di situ sebab portionnya banyak. so we collect the stamp and present photo yang diperlukan di sini, kemudian terus ke Teksi untuk menuju Bangsar. Berlari masing masing walau perut penuh.

Di Bangsar cabarannya ialah di Rojak dan Cendol Salleh. sebelah Petronas Bangsar. tak pernah makan kat sini. Ridzuan step up untuk do this challenge. sedapnya nampak Cendol dan Rojak tu. takpe lain kali boleh cuba makan di sini. at this point, kitorang suh pemandu teksi tunggu jer.

Next Challenge Pemandu Teksi bawa kami ke Pantai Dalam. Restoran Samre. Faiz makan nasi kari kambing + Taugeh + Belacan. sedap ker tak sedap tak tahu lah. actually bila dah tergesa gesa macam ni tak rasa nikmat pun makan. sebab kira nak sumbat dan habiskan jer apa ada dalam pinggan.

Nasi Ayam Kampung Velodrom Cheras

Dari Pantai Dalam kami ke Medan Selera Velodrom Cheras, Restoran Hassan Ayam Kampung. Restoran ayam kampung ni memang famous kat sini. the challenge ialah makan nasi lauk kampung , budu dan petai serta beberapa ulaman lain. this is so gonna be my meal. hehe. budu is faveret. Orang ganu lah katakan. so makan lah apa yang ada dalam pinggan. Orang depan aku siap tanya cara nak makan petai. ngan kulit atau bukak. hehe.. nampak sangat tak pernah makan petai atau dia tak pernah tolong mak dia kat dapur.

Dari Velodrom Cheras Pemandu teksi ni masih setia dengan kami. we ask him to stay. Tengok pada gayanya sama sebaya so senang nak berurusan. siap dia bagi no. telefon dia lagi. next year kalau masuk lagi konpem ambik dia jer lah. sebab dia siap pakai waze ngan Note 2 samsung nya. Orang muda. kalau cari pemandu teksi orang tua takde maknanya lah nak ber GPS bagai.

Shazana Pau dan Cafe Kampung Baru. ada pau dan kopi o. Cabaran disempurnakan Ridzuan. tapi aku yang sibuk sibuk minum kopi o sama. dahaga maaaa.Mas ani tak ramai dah orang. semua dah habis ke?lambatnya kami..tapi cut off time jam 4pm..waktu masa ni baru 2.45pm. so sempat lagi insya Allah.

Dari KaMpung Baru kami straight nak menuju ke Check Point terakhir, Hotel Seri Pacific berhampiran PWTC. Datang tadi pun sebelum start memang parking di Hentian Putra. Masalah terbesar kitorang ialah traffik di jalan raya. waktu jam 12-3pm macam ni memang peak hour lah. what to do. bergantung pada nasib jer lah. rasa memang takder harapan dah nak dapat top 30. Hadiah wang tunai sampai nombor 30. at least kalau dapat no. 30 balik modal lah dapat cash RM200.

check point terakhir, Hotel Seri Pacific

Untuk Challenge last ni, Pais selaku ketua pasukan makan tauhu dan lada dan aiskrim potong beserta air 100plus satu tin. masa sampai dah ramai team yang tiba. kitorang hanya mampu jadi team ke 50 to arrive. takpe. good start. obstacle terbesar sebab traffik jammed. kena plan lagi baik next year, Insya Allah..

Organizer tunggu sampai jam 4pm jugak sebelum start majlis penutup. jam 4pm tu cut off time untuk semua team yang masuk.. ramai lah jugak jumpa member yang kenal. kat sini siap ada buffet kuih lagi tapi tak ramai dah nak makan . semua dah penat dan bloated dengan makanan yang dah disumbat sepanjang waktu perlumbaan. kami pergi solat dulu dan tunggu jer lah, sebab lucky draw punya top ten prize quite interesting. dapat menginap di Hotel dan top 5 dapat tiket penerbangan. kot kot lah ada nasib menang yang tu sebab race dah kalah. tunggu punya tunggu tak dapat dapat jugak. tak ada rezeki.. nak buat camana.

Dapat sijil sahaja

We didnt won anything but overall it was so fun to join such an event like this..will not hesitate to join again next year! kita cuba lagi ya tahun depan Team eat-play-run! i believe we already done our best. Thanks to all of you! Cuma nasib tak menyebelahi. dari segi cabaran yang ada semua mampu buat. tak ada yang susah pun. so penentu ialah masa. sebab pemenang dikira berdasarakn first come first serve. Hadiah pertama dapat wang Tunai RM5000 dan 4 tiket penerbangan ke Adelaide Australia!! wahhh so jeles.. Tahniah kepada semua pemenang.

Insya Allah tahun depan kita jumpa lagi!

In the Race of Life …..

Don’t waste your energy and time trying to compare with others…..

Sometimes you are ahead… Sometimes behind….

The race is long and in the end it’s only with your  self……
a
*Weekend sudah bermula di sini. Cuti Deepavali menjelang lagi. Cuti panjang ni korang tak plan ke mana mana ker? tengok my friend ramai yang ke oversea. Rindu nak ke Oversea. Lama dah rasanya tak naik flight.

eezard_vazz said...

Power giler PokJim... well done! Nak masuk la next year.. Sangat sesuai untuk aku yang kuat makan ni haa ngeh2... Nampak sedap je cendol n rojak Bangsar tuh, haruss dicari nanti eh!

Che said...

enjoy baca entry ko. blh cuba lagi next year! :)

in a nutshell said...

I pun ade join jugak:)..jemput singgah nadzirahata.blogspot.com

Unknown said...

ehh... macam kenal jer.... adik kak ayang ati kan? hehehe.... kita orang join jugak tahun nie... :D