Followers

Tuesday, March 13, 2012

ANOTHER SOUVENIRS : FROM MEDAN, INDONESIA

Allah tidak membebani seseorang di luar batas kemampuannya. Sebagaimana dikatakan Al-Qur’an,

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya…” (Al-Baqarah: 286)

 Walau seteruk manapun dugan yang Allah timpakan pada kita, yakin lah semuanya adalah kerana Allah lebih mengetahui tahap kesediaan hamba-Nya..Jangan mudah mengalah kalau apa yang kita hajatkan masih belum Allah kabulkan.Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita semua..Kadang bila aku mula rasa ingin mengalah dalam perjuangan, ayat ayat ini lah jadi sumber kekuatan untuk aku terus maju ke hadapan..Sebab itu kekuatan bukan perlu dicari dalam diri manusia, tetapi perlu pohon kepada Allah agar mengurniakan kekuatan yang ingin dimiliki..Yang paling penting harus bersyukur dengan segala apa yang Allah kurniakan pada kita..Dengan bersyukur Allah akan memberikan lebih lagi nikmat pada hamba Nya.Itu janji Allah.

Tadi lepas balik kerja aku sempat bercakap telefon dengan emak..aku bagitahu yang aku menyesal sebab tak mempergunakan waktu dengan sebaiknya hari ini..selalu bertangguh kerja dan banyak kerja tak disempurnakan pada waktunya..mak kata, Menyesal sekarang Alhamdulillah..sekurangnya boleh perbaiki diri lagi esok hari jika Allah beri keizinan..jangan kita menyesal di hari akhirat kelak, masa tu penyesalan lansung tak ada gunanya..sedangkan ahli ibadah pada ketika itu boleh menyesal semahunya kerana merasakan amal ibadah masih belum cukup, apatah lagi kita orang biasa yang sering tak terlepas dari dosa..dengar kata mak terus ada keinsafan menyelinap dalam hati..ya Allah,jadikan lah aku orang yang hari esoknya adalah lebih baik dari hari ini..dan Kau tetapkan lah hatiku untuk istiqamah dengan kebaikan tersebut..Ameen.


Sebenarnya nak cerita pasal Souvenir dari Medan.

Terima kasih pada seorang teman yang baru pulang dari Medan awal Mac yang lalu dan tak lupa untuk membeli souvenir dari sana untuk aku dan juga keluargaku.Terima kasih daun keladi.Kerepek Ubi ni dh habis aku makan sebenarnya.heheee.nipis dan gurih.


Brownies Amanda dari Medan ini juga lazat..padat dan rich dengan coklat.


First time aku dapat rasa makan Brownies Kering.supaya tahan lebih lama.


Kain telekung untuk my mum..


Anak Tudung for Kak Tie dan Diyana Jaafar.


T-shirt for me, myself and i


Masa aku ke Medan bulan januari yang lalu, aku tak beli pun t-shirt untuk diri sendiri sebab aku tak jumpa material yang bagus..mungkin sebab aku tak pandai cari..T-Shirt yang aku dapat ni kainnya lembut sekali..dan design nya jugak smart.and the most important thing muat muat ngan aku..hehee..Pandai dia cari saiz..Terima kasih lagi sekali pada yang memberi..semoga awak sentiasa dimurahkan rezeki..

Insya Allah.

*Mengapa mengharap dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman. Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha. Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar. Mengapa didambakan teman sehidup yang sempurna Muhammad jika ada keburukan pada diri. Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan sebagai keunikan. Carilah kebaikan itu pada dirinya. Bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah dia milikmu..

10 comments:

geraugebang said...

pisang salei mana sih?

Buzu Ediany said...

wahhh Amanda pun ada cabang kat Medan eh?? lazat...

@xiM said...

GERAU GEBANG,

pisang salainya sudah habis dibawa belayar masak sebijik di atas peti.hehee

@xiM said...

BUZU,

biasa ada di mana?di bandung dan jakarta kaa?

Buzu Ediany said...

Kat Bandung...Sebab aku mmg lebih suka brownies kukus amanda compared to Kartika...Memang lazat..lazat...

Fafau De Craft ( Zana ) said...

haishhh,xsabar lak nak beli amanda brownies itu..cam lemak berkrim jerkk...hihii

sepul said...

selamat pengantin baru

@xiM said...

BUZU,

lepas ni tak mau beli dh kat kartika..nak beli kat amanda ni jer.

@xiM said...

FAFAU,

makan sepotong pun dah rasa kenyang sangat sangat..

@xiM said...

ENCIK SEPUL,

terima kasih encik!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails