Followers

Saturday, March 31, 2012

FOOD REVIEW : RESTORAN SATAY AH BASRI @ BAYAN BARU, PENANG

Jom kita jalan-jalan cari makan.

Episod kali ini akan membawa anda semua terbang mencari satay yang sedap di Penang..Biasa kalau bab bab satay mesti kkita duk terbayang satay kajang samuri, satay station, ataupun satay willy..adalah macam macam lagi satay yang terkenal.tapi kali ni nak story kat ampa semua pasal sebuah Restoran Satay yang agak femes juga di Penang..Jom ikut saya!!


Lokasi Restoran ni terletak di bayan Baru..AH BASRI SATAY nama diberi.aku difahamkan banyak cawangan yang ada di Penang ni..yang aku datang lokasinya terletak di area GIANT bayan Baru.kalau nak lagi detail sila gugel.aku dah try gugel nak buh alamat yang banyaknya alamat di D'Piazza  Mall, Bayan Baru.


Waktu perniagaan tertera seperti di atas..di buka dari jam 11am - 11pm pada hari isnin hingga jumaat, dan sabtu/ ahad hanya dibuka dari jam 4pm hingga 11 pm..Susunan dalam kedainya pun ok lah.siap ada surau lagi.Konsep layan diri, kena order dan bayar dulu di kaunter.menunya macam macam ada.i mean, Sataynya berbagai bagai jenis ada..satay ayam, satay daging lembu, satay ostrich, satay Rusa, satay calamari(sotong) dan juga satay Udang..aku ada baca di Restoran cawangan lain siap ada satay kangaroo dan satay kuda..tak pernah rasa tu..ada berani korang nak try?


Order satu set of nasi himpit


Bercakap pasal kuah, kuah satay di sini memang sedap.Pekat dan memang just nice dengan selera lidah aku..This Kuah remind me a lot macam kuah satay kajang haji samuri..nice lah kuahnya.tak tahu nak describe macam mana.


Untuk percubaan kali pertama ni, order dua satay Udang, Dua satay Calamari, 6 satay ayam dan dua satay ostrich.nak rasa satay ostrich tu sebenarnya.sebab tak pernah try..Harga mahal sikit lah tapinya, with chicken satay being the cheapest @ RM1 a stick, RM1.40 for lamb and beef, RM1.50 for the deer, RM2 for ostrich, RM2.50 for squid and RM3 for prawn.


Walaupun harganya a bit mahal tapi ok jugak sebab dagingnya pun banyak..satay ayam tu takder bahagian lemak.banyak lean meat..yang satay Udang dan Sotong tu sedap!!terasa perapan nya.macam BBQ pulak..memang best..Daging Ostrich macam liat sikit tapi sebab perapannya sedap maka sedap lah jadinya satay itu.Overall memang rasa satay di sini recommended lah!! (tambah lagi sedap sebab ada orang belanja dinner kali ni.TQ awak!)


Makan berdua dan inilah hasilnya.Bawang mentah aku tak suka.kena masak dulu ya.


 kedai pun dah nak tutup waktu ni..pelanggan yang last-last jugak.


Overall aku suka this restaurant..Rasa sataynya sedap!!lupa aku nak cakap this restaurant bukan ada satay semata mata..ada juga nasi lemak, nasi ayam dan nasi tomato.siap ada set nasi dengan satay..ada lah pilihan di menunya.lain kali boleh la cuba.The main meal still satay.which is aku akan recommend pada korang untuk cuba this restaurant..Insya Allah tak menyesal..Orang sekarang kalau sedap walaupun mahal tak menjadi masalah.Kualiti yang paling utama.

Ok now i know where to find satay yang sedap di Penang!

*cubaan membuat suprise malam tadi berjaya!!hehee..and now you know why i'm happy.:)

8 comments:

aShaBuLz said...

kena la try mcm ni....tapi tggu gaji. haha

Papa-NtiQ said...

saya suka satay haji samuri cawangan shah alam kat bangunan pkns...best!

sepul said...

updateeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

eezard_vazz said...

Wowwww now I know there's one really2 strongly recommended satay parlour very near to my place... Never knew b4... Thanx Azim 4 da info.... ;)

lily lotus said...

kat kl takde ke, hehe..tergoda tgk satay udang tu

zafi said...

MasyaAllah... the sate looks so tempting!! alluring!! ishkk...

Shah said...

Baru tahu pasal restoran ni. Google tgk2 terjumpa pula blog mamat ni. Balik Penang masa PBIM confirm kena cari restoran ni.

@xiM said...

dah pergi belum restoran ni abang shah??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails