Followers

Wednesday, February 1, 2012

KISAH 1 FEBRUARY : CENDOL VS KULIYYAH AGAMA

Sekejap masa berlalu.

Dan hari ini dah masuk 1 February 2012.. Bulan 2 ni pun ada perancangan yang harus dilaksanakan.Pendek kata setiap bulan akan ada aktiviti yang berbeza beza harus dilakukan..Life goes on.walau kita rasa ada kesulitan yang timbul hidup mesti diteruskan..kita kena percaya bahwa di sebalik setiap kesulitan pasti akan di iringi dengan kesenangan..Insya Allah..

“Sesungguhnya sesudah kesulitan itu memang ada kemudahan.”
(Al-Insirah,94 :6.)


Time tengahari tadi ada makan free di Opis..selalu bila ada workshop mesti ada makanan lebih.Bilik aku dekat dengan lobi tempat makan makan so bila ada makanan lebih mesti depa panggil aku makan sekali..Rezeki jangan ditolak so aku join lah depa.save duit belanja makan tengahari..dah kenyang makan tengahari member belanja pulak makan cendol di Taman Tun Sardon..Alhamdulillah murah lagi rejeki aku hari ini..Syukur.


Tadi ada kuliah magrib yang di sampaikan oleh ustaz Norazman kat Balai Islam mengenai sifat ALLAH..Dan sifat ALLAH ni terbahagi kpd dua iaitu 20 Sifat Wajib dan 20 Sifat Mustahil.20 sifat Wajib yang perlu  kita ketahui iaitu  Wujud, Qidam,Baqa,Mukhalafatuhu lilhawadith,Qiamuhu,binafsih,Wahdaniat,Qudrat,Iradat,Ilmu,Hayat,Sama',Basar,Kalam,Kaunuhu qaadiran,Kaunuhu muriidan,Kaunuhu 'aliman,Kaunuhu hayyan,Kaunuhu sami'an,Kaunuhu basiiran,Kaunuhu mutakalliman

Sifat harus atau sifat jaiz juga dimiliki oleh Allah. Harus bagi Allah memperbuatkan sesuatu yang harus ada atau tiada atau meninggalkannya. Contohnya, harus bagi Allah menciptakan langit, bumi, matahari dan yang lain dan harus juga bagi Allah untuk tidak menciptakannya. Tidak wajib bagi Allah membuat sesuatu seperti menghidupkan atau mematikan bahkan itu harus pada hak Allah.

Kalau nak tahu lagi lanjut pasal sifat 20 boleh rujuk link ni..Tapi pandangan peribadi aku kalau nak belajar pasal Sifat 20 elok kalau berguru agar pemamahamn kita tidak terpesong..Bila belajar bab zat Allah ni kena berhati hati supaya akidah tidak terpesong..Nanti Ustaz Norazman akan sambung lagi.Malam ni cuma sampai Sifat ke-6 sahaja.tak boleh belajar banyak banyak sekaligus.kena sikit sikit.

 *Ok sekian dulu coretan untuk hari ni.Selamat malam rakan rakan ku.semoga sentiasa dalam rahmat Allah.

1 comment:

norh said...

haruslah sangat best kalau selalu dpt makan free :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails