Followers

Thursday, January 26, 2012

MEDAN , INDONESIA TRIP DAY 2 PART 3 : PANORAMA AIR TERJUN SIPISO PISO & PISANG GORENG

Jom sambung lagi cerita trip ke Medan, Indonesia.

7 JANUARI 2012

Setelah kekenyangan makan tengahari di Desa Tongging, perjalanan diteruskan..


Pada mulanya kami dah agak gusar sebab ingatkan dah terlepas untuk singgah di tempat menyaksikan panorama air terjun sipiso piso..sekali lepas lunch baru pak rizal bawa ke sini..Alhamdulillah..kalau tak mesti kecewa sebab tempat ni memang tempat yang boleh dikatakan wajib kena singgah jika ke Medan.ye lah,kalau nak pergi lagi ke sini entah bila..so here we are at Air Terjun sipiso piso..Indahnya alam ciptaan Tuhan.quite unik aku tengok bilaman aair terjun tu keluar dari satu lubang di celah bukit.


Air Terjun Sipiso-piso letaknya tak jauh dari Desa Tongging di Kabupaten Karo, Sumatera Utara. Letaknya di kawasan dataran rendah, dan Air Terjun Sipiso-piso berada di atas bukit. Bukit yang mengelilingi Air Terjun Sipiso-piso sangatlah hijau dan sejuk, dan tanaman yang paling banyak adalah pohon pinus.Air Terjun Sipiso-piso berasal dari kata piso (atau pisau dalam Bahasa Indonesia). Ini kerana air yang mengalir tinggi dari atas bukit nampak seperti pisau yang tajam. Objek wisata Air Terjun Sipiso-piso dikelola oleh Pemerintah Daerah Kabupaten Karo, Sumatera Utara.


Perjalanan ke bawah air terjun lebih kurang 1 KM jauhnya..untuk turun ke bawah mungkin tak ada masalah sangat tapi untuk naik memang memakan masa yang panjang..Oleh kerana kami kesuntukan masa so melihat panorama air terjun ini dari kejauhan sahaja lah..menurut pak rizal(supir kitorang) ramai jer yang mandi di bawah air terjun sana..kalau ada masa yang panjang boleh nak turut serta.tapi masa tak mengizinkan sebab perjalana ke Berastagi masih jauh.


ambik gambar macam ni idea syarliz.blogspot.com.hehehee..


Dari puncak atas ni boleh lihat keseluruhan Danau Toba yang terbentang luas..sangat indah..Subhanallah..Besar dan luas sangat Danau Toba ni rupanya..Kita manusia ni cuma sekecil kecil makhluk..Bumi Allah yang luas ni masih banyak yang belum kita terokai..teras kerdil sangat diri ini bila melihat keindahan alam ciptaan Tuhan..Syukur Alhamdulillah Allah masih mengizinkan kami menikmati pemandangan ini..

firman Allah yang bermaksud: �Dan Tuhan melahirkan kamu dari perut ibumu tanpa mengetahui apa-apa pun. Dan (kemudian) diberikan kamu pendengaran, penglihatan dan hati supaya kamu bersyukur - berterima kasih.� (Surah An Nahl: 78) 


Di sebalik keindahan dan kedinginan suasana di sini, aku agak tidak senang melihat sampah yang bertaburan merata rata..dan kelihatannya bungkusan makanan bersepah seolah olah pengunjung di sini lansung tidak mempedulikan soal kebersihan..Kemudahan yang ada juga agak minimum dan sepatutnya jika ianya adalah tarikan plancong seluruh dunia kemudahan yang lebih ekslusif dan kondusif perlu di adakan.well,maybe that just me.tapi aku bercakap berdasarkan oemerhatian aku lah.

.
Di bahagian tepi lookout point terdapat deretan kedai yang banyak..ada menjual souvenir dan juga kedai makan..aku teringat dari pembacaan blog orang yang pernah datang menyarankan agar minum teh halia dan makan goreng pisang di sini..sebenarnya perut masih kenyang lagi tapi ni lah saatnya nak rasa Goreng Pisang Indonesia.aku tak pernah rasa.

kami singgah di warung singgah lagi


Dahaga!nak minum air!!!


Teh Botol Sosro Indonesia ni tak pernah menghampakan.kalau ke Indonesia sama ada Jakarta, Bandung, Bali ataupun Batam mesti aku akan cari juga Teh Botol ni.Rasanya quite lain dari teh di Malaysia.memang sedap dan aku suka rasanya.satu botol ni sikit sangat..sekali dua tiga kali sedut dah habis..kena minum dua botol baru puas.Harga satu botol aku tak ingat berapa tapi murah sahaja.


Order sepinggan Goreng Pisang..5 keping tapi besar besar kepingannya!


Bila dah rasa, tak lah sedap mana sangat..Kat Malaysia ada lagi Goreng pisang yang lagi sedap dari ni.Cumanya Pisang ni saiznya besar.Tepungnya sedap jer tapi kat Tempat kita pun lebih kurang..for the sake of being there done that, ok aku dah makan Goreng pisang di Indonesia.:).


Jenuh jugak nak menghabiskan Goreng pisang ni sebab kenyang lagi.Tapi Alhamdulillah berjaya di habiskan jua akhirnya.


Dari tempat air terjun selesai makan petang perjalanan kami diteruskan untuk menuju ke Berastagi..sepanjang perjalanan ternampak banyak gerai gerai jual buah limau dan sayuran..itu kegiatan penduduk setempat..bertani dan menjual hasil tanaman..kami lantas melewati daerah Kabanjahe dan berhenti di Masjid Agung untuk solat asar dan jamak Zohor..Kemudian perjalanan di teruskan kembali..

*to be continued..

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. (Surah Ibrahim: Ayat 7)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails