Followers

Friday, January 27, 2012

MEDAN, INDONESIA TRIP DAY 3 PART 2 (PART FINALE) : LUNCH @ RESTORAN GARUDA - MASJID RAYA ALMASHUN MEDAN - ESTELLER SUN PLAZA - POLONIA AIRPORT - SAYONARA MEDAN!!!

Dari pasar Ikan kami menuju ke sebuah Restoran Makanan Padang yang terkenal di Kota Medan iaitu Restoran Garuda.Ada satu Restoran Garuda di Kuala Lumpur, bertempat di Kampung Bharu.aku pernah makan kat situ tapi tak sedap..menurut pak Rizal Restoran Garuda di Kota Medan sahaja yang paling lazat.Luar dari Kota Medan rasanya tak berapa sedap.Wallahualam.dia lebih arif.

8 JANUARI 2012


Restoran Garuda dengan tagline 'Nikmatnya Santapan Sejuta Kesan'


This tempat makan sangat eksklusif..dengan ruang yang luas dan dekorasi yang menarik.aku rasa mesti mahal ni kalau makan kat sini.tapi tak mengapa lah.ini yang terakhir kalinya kami makan di Medan Indonesia sebelum pulang ke Malaysia..Kat Malaysia juga ada nasi Padang tapi kalau mahu rasa yang lebih asli lebih baik makan di Indonesia sahaja..


As usual lah kalau dah nama Restoran Nasi Padang bila kita masuk dan duduk sahaja akan terus di hidang dengan berbagai bagai jenis lauk pauk yang menggugat jiwa bila melihatnya..dah la kami semua tengah lapar..kena buat pilihan yang bijak supaya tak lah terlebih bayar nanti.again, aku nak puji ambience this restoran - sangat lah bersih dan toiletnya pun cantik!


laparnya tengok lauk pauk ni!!!jom ushar lauk!


Tengok Udang ni rasa Geram tapi tak ambik lah.nak makan yang authentic dari Indonesia je


sambal hijau tu tetap menjadi pujaan hatiku!!


Jom kita makan!!lapar dah masa ni..Bismillah..


Jus Alpokat dan Jus Markisar


Time makan semua senyap dan khusyuk mengadap makanan..sedar sedar semua dah siap makan..Alhamdulillah..syukur pada Allah atas rezeki yang tak putus putus kau kurniakan kepada kami semua..

Mahfum Firman Allah (Saba’:24)
Katakanlah: “Siapakah yang memberi rezeki kepada mu dari langit dan dari bumi?” Katakanlah: “Allah”, dan Sesungguhnya Kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata.


bergambar bersama seorang pekerja di Restoran ini


Daripada Restoran Garuda, kami semua singgah di sebuah masjid yang paling besar di Kota Medan iaitu Masjid raya Al-Mashun.Untuk bersolat Zohor dan jamak asar. Komuniti islam ramai juga di Medan.Maka mudah untuk mendapatkan makanan halal di bahagian sini.

Satu lagi peninggalan Sultan Deli, yaitu Masjid Raya Al Mashun yang berjarak tak jauh dari Istana Maimun (200 m). Menurut sebuah sumber, masjid mulai dibangun tanggal 1 Rajab 1324H atau 21 Agustus 1906 dan selesai 10 Sept 1909 oleh Makmun Al Rasyid Perkasa Alamsyah. Beberapa bahan dekorasi dibuat dari Italia dan Jerman serta konon dulunya menjadi satu bagian dengan komplek istana. Masjid yang dirancang oleh Dingemans dari Amsterdam (dengan bentuk yang simetris jika dilihat dari keempat sisinya) memiliki gaya yang diambil dari budaya Timur Tengah, India, dan Spanyol. Masjid dibangun dengan bentuk segi 8 (oktagonal) dan memiliki 4 sayap disetiap bagian selatan timur utara dan barat yang berbentuk seperti bangunan utama namun berukuran lebih kecil. Luas keseluruhan bangunan adalah 5.000 meter.


dekorasi dalaman masjid


kawasan sekitar masjid


Konsep bangunan utama beserta bangunan sayap katanya merupakan konsep bangunan masjid kuno di timur tengah. dsana masjid dibangun dengan ruang tengah sebagai ruang utama (disebut sahn) dan empat sayap berupa gang beratap untuk berteduh (disebut mugatha/suntuh). Hiasan di masjid ternyata bukan berupa kaligrafi melainkan ukiran bunga dan tumbuhan. dan berbeda dengan masjid lainnya, kubah masjid ini tidak berbentuk bulat namun persegi 8 dan agak gepeng. kubah berjumlah 5 buah, yang paling besar berada diatas bangunan utama dan 4 lainnya diatas masing2 sayap. disetiap ujung kubah terdapat ornamen bulan sabit sebagai penghias.


Kota Medan adalah ibu kota daerah Sumatera Utara, Indonesia. Ia adalah bandar terbesar di Sumatera. Medan bersempadan dengan Kabupaten Deli Serdang di sebelah barat, timur, dan selatan dan dengan Selat Melaka di sebelah utara.Penduduk asal bandar ini adalah orang Melayu, tetapi kini bandar ini merupakan bandar pelbagai kaum yang menarik. Majoriti penduduk bandar Medan sekarang adalah Suku Mandailing dan suku Jawa, namun terdapat juga kaum India dan Cina. Kaum Cina di Medan cukup besar.


Istana Maimun adalah salah satu dari ikon kota Medan, Sumatra Utara, terletak di kelurahan Sukaraja, kecamatan Medan Maimun.Didesain oleh arsitek Italia dan dibangun oleh Sultan Deli, Makmun Al Rasyid Perkasa Alamsyah pada 1888, Istana Maimun memiliki luas sebesar 2.772 m2 dan 30 ruangan.Istana Maimun menjadi tujuan wisata bukan hanya karena usianya yang tua, namun juga desain interiornya yang unik, memadukan unsur-unsur warisan kebudayaan Melayu, dengan gaya Islam, Spanyol, India dan Italia, namun sayang keadaanya kurang terurus sekarang.


Kami sempat singgah di Sun Plaza Mall untuk menikmati esteller di sini..


Es Teler adalah jenis minuman dingin berupa buah-buahan segar - nangka, alpukat dan kelapa, dengan racikan sirup istimewa yang membuat minuman ini asyik untuk dinikmati. aku baru first time nak try rasa minuman ni.biasa datang indonesia tak pernah try.dan aku suka lah rasanya!sedap!patut lah azuan ngan kak leez bersungguh sangat nak makan esteller ni.hehee.memang sedap rupanya.


semangkuk seorang.Puas!


Selesai makan es teller aku sempat lagi cari sehelai seluar jeans di kawasan tengah mall.ada sale sempena perayaan taahun baru cina tak lama lagi..memang berbaloi baloi sebab harga jatuh banyak..aku beli seluar Jean Hugo sport dengan harga RM40..mana nak cari seluar jeans murah macam tu.nasib baik muat aku pakai sebab tak boleh nak test..phewww..


Dari sun Plaza Mall kami bergegas nak menuju ke Airport sebab flight pukul 5.45pm..sebelum sampai ke airport sempat singgah di tepi gerai yang menjual Bilis Goreng dan Kuah Pecal.aku beli dua bungkus bilis Goreng dan sebungkus kuah pecal.beli sebab tengok azuan dan Kak Leez beli.ada jugak macam tu yek..


Kembali semula di Polonia Airport, Medan Indonesia.It's time to say goodbye..


Terima kasih Pak Rizal atas layanan baik kepada kami sepanjang trip 3 Hari 2 Malam ni..terima kasih kepada travel partner ku : Kak Leez, Kak Nani dan Azuan sebab jadi travel partner yang best!!korang memang sporting!masa di airport ni keadaan agak kelam kabut sebab airportnya kecik saja.so quite confuse sikit which way to go..masa nak balik sila spare kan duit Rp 70,000 untuk tax.kitorang ada checked in barang dan nasib baik semuanya cukup cukup..:).Untuk info pasal Medan boleh lah email kat aku kalau ada soalan apa nak tanya.kalau nak lagi mencabar korang baca balik entri ni dari awal ataupun baca jugak entry di Syarliz.blogspot.com.Dia pun dah update habis dah cerita pasal this trip.

Alhamdulillah perjalanan kami semua ke Kota Medan berjalan Lancar..dari Medan- lake Toba- Berastagi - Kota Medan semula, sememangnya menjanjikan pengalaman yang menyeronokkan.apa yang aku paling suka tang scenery yang sangat cantik di Lake Toba dan air terjun sipiso piso..tidak dilupakan kedinginan di berastagi..Keindahan Alam Ciptaan Allah..Dari segi shopping aku tak berapa enjoy di Pasar Ikan.other than that aku rasa trip kali ni memang sempi dan best!!Terima kasih sekali lagi aku ucapkan pada kalian bertiga yang menjadikan percutian kali ini satu realiti.

Sampai bertemu lagi di Percutian yang akan datang.

Insya Allah.

The End.(for now)

8 comments:

Leez M. Saaid said...

mekasih mempromosikan blog ku di dalam blog mu ini......errkkkk (tetiba)

Lempeng said...

Salam Azim,

Nk mntk tlg dptkn contact no of ur supir in Bali.
Really appreciate if u can help on it.

Tq

sudipVSsenduk said...

hampir semua rumah makan di medan menjaga kebersihan bilik kecil(bilik air) dan adanya ruang solat bg kemudahan pengunjung.. tabik spring!

Mohamad Farizol said...

Salam sejahtera... boleh saya dapatkan no telefon pak rizal(supirnya) di medan?

Lagi satu pergi sana guna travel agency atau arannge sendiri... thnx

Mohamad Farizol said...

Boleh saya dapatkn no telefon pak rizal?
Pergi medan guna travel agency atau arange sndiri?
Thnx krn memberi maklumat...

muhd ikrom said...

salam..agak2 brapa bajet 3h2m kt sne termsok supir skali..
thanks..

Athirah Abdul Sani said...

Salam . Nk tnya ok tak pak supir rizal tu dr segi service dia.. brapa bayaran dia kenakan hr tu.. n kalau boleh nk minta contact no dia.. thanks

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails