Followers

Thursday, November 4, 2010

TRIP JAKARTA/BANDUNG DAY 1 - THE ARRIVAL,STUDIO ONE HOTEL,PASAR MANGGA DUA,WONG SOLO,PASAR TEBET BARAT & NASI PADANG SEDERHANA BINTARO

Tanggal 30 Oktober 2010

Aku ke Kuala Lumpur naik bas..menuju ke LCCT..Sampai area LCCT around pukul 12 malam dah..so terpaksa stay menunggu flight ke Jakarta pada jam pukul 7 pagi nanti..sementara tunggu lepak di McD makan nuget dan sembang sembang..

Agak boring jugak lah menunggu since tak banyak mender sangat boleh buat..kawasan LCCT ni pun tak lah lengang ,beroperasi 24 jam jer..tapi macam busan..sudahnya aku lansung tak tidur..duk mundar mandir kawasan ni jer sampai lah waktu kena check in ..

Penerbangan kali ni di sertai Aku,Nikli dan juga mak dan ayah beliau..Kami satu flight..

Flight AK380 Air Asia

4a
Masuk dalam kapal terbang belum apa apa lagi aku dah tersengguk sengguk dan tidur jer..sebab tak tidur satu malam..tu yang mengantuk sangat sangat..sedar sedar macam dah nak sampai..Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Jakarta mengambil masa selama 2 jam..Alhamdulillah akhirnya berjaya juga aku datang Jakarta..

Lapar dalam flight makan roti jer..

Sampai di Jakarta jam 9 pagi waktu kita,tapi waktu tempatan ialah 8 pagi since waktu diorang awal satu jam dari kita..ok what kira untung kita sejam..sampai sampai kami bergambar lah apa yang patut..

Tengah tengah ambik gambar ada sorang orang Indon offer untuk ambik gambar kami..thanks man!!mamat tu macam professional photographer since kamera dia bawak besar gedabak jer aku tengok..

Airport soekarno-hatta Jakarta ni macam antik pulak aku tengok..airport lam akot..patut renovate balik kasi cantik pun takper..But still ok.takder lah teruk sangat..cuma kalau nak compare dengan airport Bangkok or KLIA kita macam jauh beza jer..

JAKARTA mengalu-alukan kedatangan anda!!

Keluar dari airport kami mundar mandir cari teksi..Nikli kata Teksi yang reliable ialah BLUE BIRD..berpusing pusing jugak nak cari..sampai ada 5-6 orang pemandu teksi yang rapat mampir tawarkan harga untuk ke Hotel yang kami akan duduki dua hari ni..ada yang offer 200 Ribu rupiah,ada yang offer 30 ribu rupiah..

Last last ada sorang mamat ni offer 150 ribu rupiah..sebab malas nak tawar menawar dan sebab nak kejar masa terus lah kitorang setuju jer..maka rezeki berpihak pada drebar avanza ni..Ikmaludin namanya kalau tak silap..tapi tak banyak bercakap.aku tanya sepatah dia jawab sepatah.last last aku malas la nak menyembang..jauh jugak perjalan kami ke Kota Jakarta dari Airport..hampir satu jam juga perjalannnya..

Hotel ni dapat tahu dari seorang kenalan..Nikli yang tolong booking dulu..ni laman web untuk this Budget Hotel..rate kami duk satu malam RM90..tapi masa kitorang sampai sebab awal sangat so tak boleh check in dulu..just drop bag mana yang penting then terus keluar..kami bercadang ke PASAR MANGGA DUA..

Dari Hotel Studio One kami berjalan kaki mencari Teksi..Banyak teksi yang ada so tidak menjadi masalah untuk bergerak kemana mana..Tahan teksi dan just bagitau nak ke Pasar Mangga Dua..Teksi yang kami dapat ni teksi Otai..dia drive macam Fast dan Furious gitu..habis semua orang di redahnya..main selit selit cilok sana sini last last kami sampai cepat ke Pasar mangga Dua..dalam 25 Ribu macam tu jer tambangnya..

Here we are at ITC MANGGA DUA..International Trade Centre tu maksudnya..First thing to do kat sini pak din ajak makan tengahari dulu..masing masing memang kelaparan yang amat sebab dari pagi tak makan..so lepas tanya orang sekeliling depa kata dalam ni ada FoodCourt..tapi tak sure lah dah buka ker belum since masa ni baru pukul 10 pagi..

Punya lah tinggi nak ke Tempat makan..layan kan ajer lah..masa masuk dalam market ni rasa macam serabut jer..aku tengok barang bersepah sepah..pastu peniaga macam rapat rapat duk jual..takper..pi isi perut dulu lah.jangan shopping dulu..

Masuk area foodcourt ada satu dua kedai jer baru bukak..yang lain tengah ready nak bukak..sebab tak yakin dengan yang lain so bila nampak Wong Solo ni terus ajer lah kitorang duk kat sini..at least Wong solo ni dah glemer,even kat KL pun banyak cawangannya..terkenal dengan Ayam Penyet dan Indonesian Authentic Food yang lain..

Order lah dulu apa yang patut then Nikli duk tanya macam macam lah kat orang kedai..tanya apa ku pun tak tahu since aku duk sibuk ambik gambar sahaja..

TEH BOTOL ni dah lama aku nak try since tengok mana mana orang pi Indon mesti minum air Teh Botol ni..apa istimewanya air ni?takder lah istimewa apa pun,rasanya manis manis pahit,cuma nya Teh Botol ni hanya boleh di dapati di Indonesia..sedap jugak.aku suka ajer..

SET AYAM PENYET yang sungguh penyet..aku perasan ayam ayam di Indon ni memang kecik kecik.ayam serama ker diorang sembelih..tapi kalau ayam ni ayam organik makanya bagus lah..takder lah unsur cucuk cucuk nak kasi daging banyak..Sambal atas ayam tu sangat lah pedas!pedas tapi sedap!

SET AYAM BAKAR..yang ni aku tak rasa Nikli yang makan..Pak din ngan Mak Timah pun makan Ayam penyet jugak..Boleh la..Untuk lunch dah setel.so apa lagi,agenda seterusnya ialah berjalan jalan keliling kompleks untuk cari baju,kain dan apa apa jer lah yang ada..

Tinggi siot dari atas..so kami turun satu satu tengok apa yang ada..ntah mood aku masa ni takder sangat nak shopping sebab tak tahu nak cari apa..just tengok tengok jer.macam tak berminat sangat..

Last last kedai pakaian pengantin ni jugak yang jadi tempat bertandang..lama lah jugak duk singgah di sini..cari baju pengantin.Kedai ni baru jer buka terus kami singgah.Pecah telur kata Mbak yang jaga kedai..

Kat sini ada jual baju kebaya siap..2oo ribu rupiah..which is dalam RM70 kita..aku rasa macam murah sebab kalau kat tempat kita kalau baju kebaya siap mau ratus jugak kan..ni siap ngan labuci labuci duk sulam sana sini baru RM70..kain kain 4 meter sepasang untuk buat baju yang dah bersulam pun murah dalam RM70 macam tu jugak.kalau duit aku banyak aku borong boleh meniaga kat Malaysia.Kaya kaya kaya..

Dari kedai pengantin tu kami jalan jalan lagi dalam Mangga Dua ni..Aku duk tengok Mak Timah ngan Pak din shopping..Nikli pun duk cari kain jugak..aku tak beli apa apa pun,just beli selipar sebab lupa nak bawak..dalam pukul 1 tengahari macam tu kami gerak nak balik hotel.Lupa nak bagitau kat sini 11.30 pagi dah azan Zohor.awal gilos kan.kami niat jamak takhir jer lah.

Tengok menatang kenderaan ni macam lawak pulak..namanya Bajai..ala ala tuk tuk di Thailand..ni pun Roda tiga jugak..aku tengok kat jalan jalan macam nak tercabut tayar..tak berani lah eden nak menerai..baik naik teksi lagi selamat.

Nasib baik Nikli ada bawak Map kecil peta nak ke Hotel Studio One di Jalan Talang betutu..orang teksi duk tengok tak taw sangat nak ke sana..ni duk tanya polis siap.haha..tak kisah lah janji kami sampai ke Hotel balik..

On the way pulang,masa tengah jammed or tunggu traffic lite dapat kami lihat gelagat penduduk Indonesia yang nak meneruskan kelansungan Hidup..sakan duk mai menjual kat kereta kereta atas jalan..yang duk mengemis minta sedekah pun ramai..dulu masa pi Bali piun sama..maybe ni trend di Indonesia..yang kaya- kaya betul..yang miskin sampai melarat..

Hotel yang kami duduki ni sebenarnya di tengah tengah Kota..memang dah dekat sangat dengan Grand Indonesia Shopping tow..walking Distance saja..memang strategik sangat lokasi nya..next time datang jakarta boleh la duduk kat sini lagi..

Akhirnya kami dapat Check in bilik..aku ngan Nikli ambik satu bilik,Pak din ngan Mak Timah ambik satu bilik lagi..Overall aku rasa bilik ni ok sangat.walaupun sempit tapi ok lah kan dengan harganya satu malam RM90..Dapat masuk bilik terus lah kami berehat..mandi,solat dan take a nap kejap..Best sangat dapat berehat!!

Kawasan Lobinya pun menarik..Modern style..Breakfast siap ada di sediakan pagi pagi(which is aku story for next entry)..Untuk lepak lepak memang layan..Dalam jam 4 petang aku ngan Nikli siap siap nak keluar pula..dia nak ke Pasar Tebet Barat.

Dalam masa nak pergi Ziana dan Rombongannya pun tiba di Hotel yang sama..actually diorang datang sehari awal dari kami..tapi memang dah pakat pakat nak duduk satu Hotel..so diorang baru balik shopping kitorang baru nak keluar..ok lah kan.tetiba feeling macam kat KL balik bila tengok wajah wajah yang biasa di lihat ni..hehehe

Aku,Nikli, Pak Din ngan Mak timah bergerak sama sama dari Hotel mencari teksi untuk ke Pasar Tebet Barat..khabarnya kat situ ada kedai buat kad kahwin yang sangat murah..menapak lah lagi untuk cari teksi walaupun keadaan agak macet pada waktu ni..Alhamdulillah dapat teksi dan kami lansung aja dapat ke Pasar Tebet Barat tanpa halangan.jem sikit lah tapi still acceptable.

Pasar Tebet Barat ni kalau tak silap tutup pukul 6 macam tu..tu yang kami duk pulun jugak nak datang sebelum tutup..sebab esok ada agenda lain.kalau tak datang hari ni konpem tak datang dah nanti..

Masuk kat lantai dasar(paling bawah) sekali dalam Pasar Tebet Barat ni,dah macam pusat percetakan apa dah..semua kedai rata rata jual kad Kahwin yang Hard Cover mahupun yang tak hard semua ada..cantik-cantik pulak tu kadnya..ada yang mahal dan ada yang murah depends on the size.tapi still way way much cheaper than kat Malaysia..Cuma banyak hal lah nak kena Consider-kalau tempah kat sini nanti nak kena datang ambil lagik..campur tolak darab bahagi last last tak jadi lah nak ambik kad kawen kat sini..

Sementara menunggu kitorang tengok tengok kad, Pak din ngan Mak timah duk makan apa ntah kat gerai tepi ni..minum air kot..sebab dah takder apa tujuan kami tahan teksi dan nak cari tempat makan pula..kami cari Restoran Nasi Padang.

Di tepi jalan berdekatan dengan Pasar Tebet Barat ada satu Restoran Nasi Padang Sederhana .aku dah lama teringin nak makan Nasi padang yang betul betul pure dari Indonesia..so here we are at This restaurant..Teksi tu kami suh tunggu,ajak drebar m akan sekali dia tak mau.so takpaa lah.suh jer dia tunggu sat..

Sekali masuk duduk kat meja terus pelayan ni laju jer buh lauk pauk atas meja..servis memang bagus lah restoran ni..mula mula di hidang dengan teh yang tawar..tapi sedap lah pulak teh tawar tu lawan dengan nasi padang yang macam macam lauk ni..

Tengok lah banyak giler lauk pauk kan..

Lauk lauk yang di letak tak semestinya kena makan semua.Diorang akan kenakan bayaran pada lauk lauk yang kita makan sahaja..so kami pilih 6 lauk..untuk orang yang punya selera kampung macam aku memang sangat suka makanan ni..Sambal Hijau tu sangat lah sedap..makan bertambah tambah..Bila bayar aku quite suprise sebab murah!makan 4 orang macam ni dalam 100 ribu rupiah sahaja,which is tak sampai 10 ringgit sorang.Ok what..memang puas hati.

Dah siap makan kami naik balik teksi yang duk tunggu..mula mula drebar kata takder bayaran tambahan untuk tunggu..tapi rupanya meter duk berjalan jugak..kira additional 20 ribu rupiah tambah kat meter.takper lah..ok lah tu upah menunggu..

Kami meneruskan perjalanan pulang ke Hotel Studio..nampak jer gelap macam ni padahal baru pukul 6 petang..sini memang cepat gelap sebab cerahnya awal..jalan macet macam biasa tapi tak kisah lah sebab kami bukan nak rush ke mana pun..sampai hotel just lepak lepak dulu dan aku keluar lagi dengan Ziana malam tu..

*To Be Continued..

Wahidah said...

air teh o dlm botol..menarik tuu..

sedap eik???

mak nikli cantek n muda lg la..:)

♥cikmOt♥ said...

sakan ampa noh...
haah la, mak nikli nampak muda...
tapi tokdin dah tua dah...lalala...

weiii azim...mana fm aku...nikli tak habaq ka aku pesan suh hang beli...:P

aku lupa nak suh laki aku minta kat hang masa p anta ngan amik tok din dan kak timah kat epot ritu...huh

rasp said...

a'ah lah..mak nikli lawa...
awet muda....

masa i pegi Mangga Dua dulu borong dvd ....
murah & clear banget :D

Faisal Admar said...

eh korang pegi berdua je ke? tak ajak pun! geram2...!!

aku ternampak sambal jawa! feveret! aku teringin la nak try ayam penyek

WAHIDAH,

sedap teh botol tu..

haah..mak nikli muda dan cantik lagi..:)

CIK MOT,

nikli trakder pesan pun hang suh beli so aku takder la beli..lagipun susah gila nak cari FM kat Jakarta..

RASP,

lor ye ker..saya pi tak tengok DVD pun..just sakan tengok baju baju jer.hahaa..

awet muda kan mak dia..:)

FAISAL ADMAR,

nampak sangat ko memang tengok gambar jer kan.tak baca.

Encik Alangz said...

Huhu.. kita org lelaki memang la tak heran ngan kain2 kat situ kan axim :)... tapi musykil gak baca.. beli kain la.. gi tempat tempah kad kawin la.. hehehe.. ada org nak jamu nasik minyak dah ker?.. :)

mazddaud said...

mak nikli nampak sgt muda dan cantik....kena mintak petua ni...ha ha ha

sepul said...

ya la axim.. kalo buat kad kat sini mcm leceh la pulak. tolak timbang bahagi darab last-last harga lebih kurang ja. aku dulu pun pi jugak pasar tebet ni tgk kad last2 tak jadi.

tapi kalo beli kain mmg berbaloi.

ayam pop lazat kan? 1st time makan masa kat Padang memang terus jadi feveret.

ros said...

dr jakrta to bandung u all naik ape ek?