Followers

Friday, January 13, 2012

MEDAN, INDONESIA TRIP DAY 1 PART 3 : DINNER @ RESTORAN ISTANA 2 PARAPAT , SOUVENIR & BUAH-BUAHAN DI PEKAN PARAPAT & SEMBANG DI LOBI NIAGARA HOTEL

Jom sambung lagi cerita Trip ke Medan Hujung minggu lalu.

Time malam.It's Dinner time!Dari Niagara Hotel dah janji jumpa Pak Rizal,Supir kami pukul 8 malam untuk keluar dinner di pekan parapat.Kalau datang Medan orang kata tak sah kalau tak makan Nasi Padang nya..so dalam kepala aku memang dah terbayang nak makan Nasi Padang yang ada banyak lauk bersusun atas meja tu..di Medan Indonesia ni Nasi Padang ada di mana mana..dari tepi jalan hingga lah ke Fine Dining.all about Nasi Padang.

Here we are atr restoran Istana Minang 2

Depan kedai makan ada tempat jual sim kad telefon.Oleh kerana Niagara Hotel tak ada Wi fi (server Down) so aku decide untuk beli satu sim kad kat sini dan aktifkan Blackberry servis ikut plan harian..Baru la senang nak update story aku di Medan bila boleh berfesbuk dan twitter.satu simkad ni harganya 10 ribu rupiah..untuk aktifkan BB service harian tu kena caj 2 ribu rupiah sehari.Ok sangat sangat lah tu.

siap ada sim kad khas untuk Facebook sahaja..aku beli SIMPATI

Selesai membeli sim kad terus masuk ke Restoran..suka tengok lauk banyak macam ni

Restoran Istana yang sungguh luas.Bersih jer.

Kak Nani ngan Kak Leez sibuk duk tengok gambar ambik siang tadik..

tiga pria yang ganteng!!:)

Apa yang aku suka dengan Restoran Nasi Padang macam ni, bila kita duduk akan terus di hidangkan dengan lauk pauk yang berbagai bagai jenis..caranya kita kena pilih apa yang kita nak makan.even kalau kita just sentuh sikit jer pun depa tau..so ambik yang betul betul korang dan berkenan dan dapat habiskan..dari kitaran jam : Bilis goreng + kacang, Udang Gulai, Rendang Daging dan Sayur pucuk ubi masak lemak.

Ikan Goreng apa ntah, Kobis dan pucuk ubi celur,Terung balado dan Gulai ayam

Ikan Nila, Kari Daging, Pucuk betik celur dan Sambal Hijo

IKAN PORA-PORA ni pak rizal kata ada di Danau Toba..Antara ikan yang menjadi tarikan kat sini..Aku tengok Ikan Pora pora ni macam Ikan Belanak kita..Kategori Bilis yang besar besar..tak sure lah sama atau tidak..sedap ratah ikan pora pora goreng macam ni..Memang best!

Satu lagi lauk yang aku suka kalau makan nasi padang : AYAM POP..cuma kali ni ayam pop nya macam Goreng..yang aku tahu ayam pop mesti macam pucat..tak kisah lah sebab sedap..Alhamdulillah semua lauk sangat lah tempting..dan kitorang pulak tengah lapar so makan dengan amat berselera sekali..

suka benor mereka ni sebab dapat makan..

Alhamdulillah kenyang..bill please!!

Dapat Bil rasa macam puas hati sebab rasanya macam murah...kami makan macam macam lauk harga keseluruhan dalam 163 ribu 900 rupiah..which mean duit RM = RM56++..so sorang dalam RM14.ok setuju dengan harga ni.sangat lah berbaloi.reccomended lah this restaurant untuk masakan minang..sedap!!

Depan deretan kedai restoran Minang ada banyak gerai gerai kecil tepi jalan yang jual buah mangga.aku perasan buah mangga kat sini kecik kecik.tapi depa kara manis.sebab nak rasa kak leez beli lah jugak sikit sekadar nak rasa.

Yang aku paling tak boleh nak lupa pasal makcik yang jual buah mangga ni..dia pakai kain batik..dalams eminit sekali duk perbetulkan kain batik dia..macam nak terselak selak pun ada..Risau takut terlondeh kang nampak segala barang antik pulak.hehehe..tapi makcik tu baik..masa kami duk nak ambik gambar dengan buah mangga dia pulak duk jadi director suh posing camana.Thanks makcik kain londeh!jasamu dikenang!

Azuan cari Indo Maret ,Kedai macam 7Eleven kat tempat kita lah.duk cari air dan roti untuk bekalan perjalanan esok..esok kami akan ke berastagi pulak..perjalanan jauh lagi untuk ke atas Gunung..dengan dengan gunung sibayak yang masih aktif..so lepas dah beli beli kitorang beredar dari kawasan tempat makan ni..

Dari tempat makan minta pak rizal bawa kami ke kedai kedai souvenir di tepi danau Toba untuk tengok kot kot ada sobenir yang berkenan..tapi sebab gelap so tak nampak lah view danau toba..actually esok pun kami akan ke Pulau Samosir..di Pulau Samosir Souvenir adalah lebih murah dan lagi banyak variety.so jalan jalan just riki harga je lah.nak beli takut menyesal pulak esok bila sampai ke samosir island.

cantik cantik juga Keychain dan Fridge Magnet yang ada..

Kualiti T shirt kat sini tak berapa bagus.Material nya ngak bagus.Keras!!

Buah-buahan jugak banyak dijual di tepi jalan.aku berkenan tengok manggis tepi ni.so beli lah dalam satu kilo..1kg 15 ribu rupiah.Mahal tu.sebab dah jadi dekat 6 ringgit Malaysia Sekilo..kalau kat sini boleh dapat lagi murah dari tu.tapi sebab aku makan sebijik dan rasa manis so beli jer lah.boleh buat makan makan di bilik hotel nanti

Tengok Buah durian yang ada, so kami pakat pakat nak rasa sebijik.minta diorang kupaskan terus..sebijik 20 ribu rupiah..dekat 8 ringgit juga sebijik.tapi appearance nya sangat lah tak menarik.takper lah.saja nak merasa Durian di tepi Danau Toba Medan, Indonesia.Pak Rizal pun dah bagitau Durian kat sini tak sedap.Kena makan durian di Berastagi.tapi tetap lah nak rasa jugak.

Ok.aku bukan peminat durian.actually tak berapa gemar pun..tapi sebab ada di tempat orang so makan jer lah seulas dua.sekadar nak merasa.(selipar yang aku beli tu pun baru beli di Pekan Parapat petang tadi masa sampai sebelum checked in di Niagara Hotel.saja nak habaq walaupun tak penting.okbai.sambung cerita asal.)

Sakan berposing dengan durian.tapi hakikatnya duriannya sangatlah tak berapa sedap.Isinya tak manis dan nipis.azuan kata ni durian kesihatan.Elok la makan bagi mereka yang tengah on strict diet.aku nak diet?kalau pergi bercuti aku tak jaga sangat makan.beringat jugak.tapi kalau sampai tak rasa local food aku rasa macam rugi..dah datang jauh baik makan jer makanan tempatan.kalau terlebih makan nanti balik Malaysia Exercise lah lebih sikit.konsep give and take.Gituhhhh!

Manggis ni jugak yang sedap!!manis!!i like!!

Lepas daripada Makan durian call Pak Rizal untuk pulang ke Hotel..cuaca mulai dingin..sebelum balik ke bilik untuk tidor kami lepak di lobi hotel..sembang sembang dan online through BB..sayangnya takder wifi kalau tak boleh lah update blog secara live.takder maknanya lah kan.penat lah nak update blog masa bercuti..Kami order air panas jugak..ala ala supper lah ni..makan manggis dan makan mangga yang beli tadi..

Kak leez yang seronok dapat makan mangga.entah camana excited sangat sampai mangga masuk dalam air milo.ish ish ish..

Tengah tengah kitorang lepak datang lah segerombolan pelajar cina yang datang dari mana ntah.diorang menginap di Hotel ni sebab ada program..ramai ramai duk main snooker tepi lobi sampai kami nak bersembang pun agak terganggu sebab depa bising sangat..so i guess it's time to take a rest..kami terus balik ke Bilik dan bersiap siap untuk tidur..menanti hari esok muncul dengan penuh harapan.(cewwaahhh!!)

Tamat Episod Medan Trip Day 1.nanti aku sambung Day 2 & Day 3.

*to be continued..

**Minggu depan lah aku sambung update cerita pasal Medan Trip di Hari kedua..Hujung minggu ni aku turun ke Kuala Lumpur lagi..Ayah masih berada di HKL untuk rawatan susulan..Mak lah yang duk jaga dia..Hari ahad ni 15 January 2012 ada Event running di UPM Serdang anjuran Mizuno..10 KM sahaja.wish me luck guys!

1 comment:

khairi said...

sambung bro kalau ada masa...tak sabar nak tunggu next part ...moga suksess dalam larian mizuno tu...
dan moga ayahnya cepat beransur sembuh...