Followers

Thursday, January 26, 2012

MEDAN , INDONESIA TRIP DAY 2 PART 2 : LUNCH TIME @ DESA TONGGING

Assalamualaikum.

Saya nak sambung lagi cerita pasal trip ke Medan awal Januari yang lalu.kali ni sambungan daripada entry Medan yang lepas, dalam perjalanan ke Berastagi dari Danau Toba.

7 JANUARY 2012

Sepanjang perjalanan ke Berastagi, memang asyik menikmati keindahan panorama di luar kenderaan yang kami naik..suasana bukit bukau yang memukau pandangan mata sebab kami dalam perjalanan ke tanah tinggi Berastagi.
 

View danau Toba dari kawasan atas.


walaupun jalannya memang berliku dan bersimpang siur (macam nak ke Caneron Highland jugak jalannya) tapi Alhamdulillah perjalanan semuanya lancar..dalam kereta pun masing masing layan perasaan sahaja..sesekali aircond di tutup untuk menikmati udara segar di luar..sejuk cuacanya..ye lah.kawasan tanah tinggi kan..setiap kali lalu selekoh mesti hon dibunyikan sebab nak bagi isyarat kepada kereta dari arah bertentangan supaya lebih berhati hati.


Dari kejauhan Pak Rizal tunjuk kepada kami air terjun sipiso piso yang mashyur di Medan..air terjun ni merupakan satu tarikan di Medan, yang mana aku akan ceritakan pasal Air terjun ni pada entri yang seterusnya..Subhanallah..cantik sangat pemandangan waktu ni..dengan bukit berlapis lapis..asyik!!Indah sungguh alam ciptaan Tuhan.


Jam dah menunjukkan pukul 3pm..masing masing perut dah kelaparan..dari samosir island tadi kitorang just makan aiskrim dan makanan ringan yang ada dalam kereta..so bila melepasi sebuah Desa yang dinamakan DESA TONGGING pak rizal mencadangkan kami makan di seb\uah restoran yang ada menyediakan Ikan mas, fresh dari Danau Toba.so kitorang setuju jer.janji boleh menikmati pemandangan sambil menjamu selera..seronok lah bercuti cutian kan!


Kami singgah di Rumah Makan Family nama di beri..kat Indonesia singkatan Restoran ialah RM. iaitu merujuk kepada Rumah Makan..Restoran ini popular di Area sini kata Pak Rizal..menyediakan Ikan Nila Bakar/Goreng, Ikan Mas Bakar/ Goreng..tak kisah lah apa apa pun janji sesuatu yang sedap..


Pemandangan yang indah dari tempat makan


sudut makan bersila tepi Danau Toba


Aku tanya Pak Rizal mana ikannya?pak rizal bilang kena pi tangkap sendiri kat sangkar ikan..aku dah macam cuak camana lah nak tangkap ikan sendiri..rupanya Orang kedai ni lah yang tangkap kan..kita just tunjuk jer naik ikan saiz macam mana dan nak besar mana..Sangkar Ikan kat bawah ni ada Ikan Nila dan Ikan Mas.


Kitorang ambik 3 ekor Ikan Nila..yang saiz sedang sedang..dua ekor nak bakar dan seekor nak Goreng..Ikan Nila ni dah rasa malam tadi di Restoran Istana Parapat..tapi ni nak rasa yang bakar pulak..senang jer nak tangkap ikan ni.just sauk dari sangkar.siap..aku pun boleh ambik.hehehe


Dan ini pulak Ikan Mas yang ditangkap.ambik seekor sahaja lah.Pak Rizal suggest ikan Mas ni di Goreng garing baru enak di makan..Baik Pak!kami patuh pada cadanganmu..Mula mula masa pak rizal sebut ikan mas aku hanya terbayang ikan emas yang duk dalam balang kaca bulat di ruang tamu rumah..tapi ni lain.Bukan ikan tu..


Ikan yang diambil tu terus di siang dan di bakar..suka budak ni bila aku ke dapur ambik gambar..siap pose lagi dengan Ikan Mas..kecik kecik dah tolong mak bapa meniaga..bagus bagus..best lah dapat makan ikan macam ni.fresh lagi ambik dari sangkar dan terus di masak.


ada orang memancing..jernih air tepi tempat makan ni.nampak Ikan pora pora duk berenang


awas ya..proses penyediaan makanan agak lah lama..sebab tetamu ada ramai jugak aku tengok..so kami harus menunggu giliran..tak kisah lah..taknak pressure pressure..just want to enjoy this vacation.so kami bersembang sembang di sudut makan bersila ni sambil menikmati pemandangan indah..macam macam perkara lucu pulak tu bila dah bersembang.ada orang siap macam nak pukul aku lagi masa tengah bersembang..hahaha..sila tengok video ya.(kami jer yang paham..:p)


Ikan mas yang dibela dalam sangkar ni boleh mencecah sampai 15KG seekor!!besar jugak saiznya.tapi yang kami ambik untuk di masak tu saiz kecik jer.takut nak makan ikan besar besar.takut tak sedap dan takut harganya pun mencanak canak sat lagik..


Sementara tunggu makanan sampai sempat lah aku join orang kedai ni bagi ikan makan..saja sebab boring dah tunggu makanan lambat sangat nak sampai.masa nak ke sangkar Ikan aku hampir nak jatuh..Alhamdulillah tak jatuh dalam air..dengan kamera dan handphone lagi..kalau jatuh dalam air memang habis lah..Rosak mood percutian.


Akhirnya makanan yang ditunggu muncul jua..ada ikan duyung pose tepi nasik masa ni tapi aku simpan jer lah gambar tu.takut ikan duyung tu malu..masa makanna sampai semua dah excited!teruja nak makan sebab dah lama tunggu.Lapar!!


Beras Perang yang di gunakan.sihat sangat!


IKAN NILA BAKAR..sedap isinya!!


IKAN MAS GORENG..sedap tapi garing sangat..


IKAN NILA GORENG..pun sodappppp


Sambal kicap dan sayur Kangkung dan Terung balado


Actually kalau bercuti memang aku tend untuk rasa semua jenis makanan tempatan sesebuah negara tu.so aku tak strict kan sangat diri aku untuk tahan makan..rugi..kalau balik Malaysia baru lah sambung strict semula.tapi kena beringat jugak..nasi ambik lah separuh at least boleh ratah lauk dan tak banyak sangat carb intake.pandai pandai lah korang balancekan lifestyle walaupun tengah bercuti ya.


Alhamdulillah rejeki dari Allah!!semua licin..aku suka bab meratah Ikan Nila Bakar..dan overall makanan kat sini adalah sedap..harganya dalam rupiah aku tak ingat tapi dalam RM lebih kurang RM98 macam tu..lebih kurang RM20 sorang lah sebab makan 5 orang.tapi kami berempat sahaja since pak rizal dikecualikan dari bayaran.dalam RM25 lah seorang..takpaa..belanja lebih sikit untuk makan.janji sedap dan puas hati.Kenyang perut jiwa bahagia..


Maka perjalanan kami di teruskan lagi setelah kenyang menikmati juadah makan tengahari di Desa Tongging..perhentian seterusnya di simarjarunjung iaitu tempat untukenyaksikan panorama air terjun sipiso piso, Medan Indonesia..Nantikan entri seterusnya ya!

Teruskan bersama AXIMUD walau di mana jua anda berada!

Firma Allah yang bermaksud : ''Dan kami hamparkan bumi itu dan kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh dan kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata'' - (Surah Qaaf: 7)


*to be continued..
 

3 comments:

Wanpetunjuk said...

Assalam Axim,

Bilalah aku ni ada masa nak berjalan2 mcm ni lagi....

huh...(bukan mengeluh ek)...

Lawo gambor2.....

World of Azketom said...

waaaa...meleleh laa air liur anak tijah tak dapat gi Hendon ni haaa..

p/s : erm Ikan Emas dengan Ikan Mas tak sama ke??

Emy Tak Kecik said...

salam Axim,

terbaca entry Medan ni...nape semua org pergi seronok tapi sy pergi x langsung????rasa nak sebut Medan pon menyampah hehhe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails