Followers

Monday, July 23, 2012

2 RAMADHAN 1433H : NIKMAT BERBUKA PUASA BERSAMA KELUARGA.

Hari kedua berpuasa.

2 Ramadhan 1433H..Bangun sahur mak ada buat ikan singgang. Ada juga goreng Ikan pekasam dari Alor Setar..Makan pulak ngan nasik panas panas memang sedap lah.Actually kalau makan ramai-ramai makan apa pun semuanya akan jadi sedap..sampai waktu subuh semua pakat pakat bersiap untuk solat subuh berjemaah.


Selesai solat subuh kami duk bersembang dan duk layan telatah Shifa..anak kecil yang ada sekarang.. Qiadah dan Qayyum balik Kota Bharu so takder genglah dia kali ni..


 Faiz duk bermanja ngan mak


 Solehah pun dah bangun..dua beradik yang berlainan paras rupa.hehe


Pagi ni sambung bacaan Al-Quran lagi..sampai tertidor tidor aku atas kerusi..selalu macam ni lah..kalau baca novel terang bijik mata. tapi kalau baca quran baru dapat dua muka dah mengantuk tak ingat..sebab benda yang bertentangan dengan kehendak nafsu kita. tu yang terasa macam tak best. kena amalkan selalu sebenarnya baru jiwa akan terbiasa..


Solehah pun tertidor jugak ya. Bukan aku jer yang tido balik selepas subuh


Dulu Shifa' tak berapa nak dengan aku. kalau aku nak dukung mesti dia lari..kali ni dia dah ok sikit dah..tambah pulak bagitahu kata nak tengok kolam ikan mak kat depan rumah. terus dia ok jer bila aku dukung. nak kata muka aku garang tak lah garang kan. ker budak budak tak suka kat aku..huhu


Bawak Shifa' tengok Kolam ikan mak..Kolam Ikan keli.


Cikja pun ada sekali. sambil lempar lempar roti beri ikan keli makan


Kalau dulu setiap kali balik kampung mesti ada kesempatan juga aku nak bersihkan keliling kawasan rumah..sejak dah mula bekerja ni macam tak sempat jer..macam banyak benda lain pulak duk buat kat rumah so tak sempat nak tengok keliling kawasan rumah yang agak dah bersemak samun..maybe sebelum raya ni pakat pakat lah ngan ami dan faiz bersihkan sikit sorang mana yang patut.


Actually tengahari ni Adik Da dan Zul kata nak balik Terengganu dah..sebab ada hal yang nak diselesaikan. so mak duk sibuk di dapur tengok apa yang nak dimasak boleh bagi diorang bekal..Zul beri idea nak makan sambal Tempoyak daun kayu..terus aku teringat Sambal tempoyak masa makan kat rumah Izwah sebelum puasa hari tu di Seremban..kat bawah ni aku sertakan resepi nya :


SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU
Sumber resepi: Cik Mat Gebu@Tiffinbiru.com

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 cekak pucuk ubi, dimayang halus
1 cekak pucuk labu, dimayang halus
15 helai daun kaduk muda, dimayang halus
7 helai daun kunyit, dimayang halus
3/4 cawan isi petai (3 papan petai)
5 batang serai, dihiris halus*
2 inci kunyit hidup*
4 camca besar tempoyak*
1/2 cawan cili padi*(*dikisar halus)
1 cawan ikan bilis, belah dua, rendam 5 minit, toskan dan tumbuk kasar
1 1/2 cawan pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :

1. Masukkan bahan kisar halus ke dalam kuali bersama pati santan dan ikan bilis. Masak hingga mendidih.
2. Bila kuah tadi menjadi pekat, masukkan petai dan asam gelugor, kacau rata, biar sekejap dan masukkan pula semua jenis dedaun yang telah dimayang halus, gaul rata dan tambah garam dan gula secukup rasa.
3. Masak dengan api perlahan sambil dikacau hingga pekat dan sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Alihkan ke dalam bekas sesuai, hidangkan bersama nasi hangat....


Nasi Goreng kampung mak memang special dulu kini dan selamanya. Kami sekeluarga memang suka nasik goreng ni. Kegemaran arwah ayah jugak..Guna Bilis dan isi ikan tumis Cili kering dulu..Mak goreng siap siap untuk Adik Da bawak balik Terengganu. sekali dorang berubah pplan nak balik selepas berbuka puasa pulak. Alhamdulillah..baru meriah sikit berbuka puasa petang karang bila ramai orang.


Kak Tie sempat bawak Along, Mimi dan Ika ke Mesra Mall..bawak anak anak beli barang keperluan..lama tak jumpa ngan Ummi..Faiz jadi debar. Balik dari Mesra Mall Faiz sibuk buat biskut Chip Cokelat ni..terer lah adik ku ni..atas bimbingan Kak Tie..aku bab buat biskut tak pernah rasa nak try..tengok macam sedap yer. time puasa semuanya nampak sedap..


Selepas solat asar, kami beramai-ramai ziarah arwah ayah di kawasan perkuburan Kemasek. Buat tahlil ringkas dan bacaan Yassin.. Ayah mesti gembira tengok kami datang ramai ramai lawat dia..Ayah, ada perkhabaran gembira nak bagitauh. Faiz dapat masuk Medic di USIM dan tak perlu sambung medic di Mesir..Alhamdulillah syukur..ayah memang nak sangat Faiz sambung belajar dalam bidang perubatan..Dengan izin Allah, Faiz dapat tawaran dari USIM walaupun kalau ikutkan macam payah sangat nak dapat. Rezeki dari Allah..Semoga Faiz belajar dengan tekun dan Rajin nanti dalam usah amenjadi seorang Doktor yang bukan sahaja hebat dalam ilmu perubatan tapi ilmu akhirat tidak dilupakan..How i wish ayah ada sama sama untuk berkongsi kegembiraan ini.


Solehah, Cucu ayah pun ada sekali datang jenguk aki nya


Balik dari kawasan perkuburan kemasek sempat lah aku dan Kak Tie singgah di tapak pasar malam Pantai Kemasek nak cari apa juadah untuk berbuka..kat rumah dah banyak makanan yang ada.. so just nak cari kuih kuih jer..sekali Hujan lebat pulak..beli mana yang sempat then terus balik rumah dan bersiap siap untuk berbuka puasa since jam pun dah pukul 6.30pm.


Kak Tie goreng Bihun. Mak buat Nasi Goreng. Kak Ija buat Sotong Goreng Kunyit. Adik Da dan Zul beli ayam percik. Keropok lekor tu beli di bazaar Ramadhan sahaja.


Kangkung Goreng belacan, ikan rebus, sambal tempoyak, Kuih akok


Kak Tie beli tepung pelita juga untuk mak. Kuih kegemaran Mak.


Seronok aku tengok mak ada buat keropok lekor kali ni..Boleh lah bawak balik penang sikit..Thanks kak Ija tolong Gorengkan keropok lekor. Terima kasih mak buat keropok lekor untuk saya!


Dalam kesibukan kami bersiap siap menyediakan juadah berbuka, Kak Ina dan keluarga dari Dungun sampai..Nurul dan Abang Ha of course lah akan ada sekali. Banyak pulak makanan Kak Ina bawak balik..Alhamdulillah rezeki lagi.


Satay dan Ayam Percik kelantan dari Kak Ina. Pengat Durian Mak Buat


Sekali bila masing mmasing dah beli makanan sorang sikit maka penuh lah meja dengan makanan!! Alhamdulillah syukur sangat pada Allah sebab megurniakan rezeki yang melimpah limpah untuk kami sekeluarga..Kalau arwah ayah masih ada mesti dia seronok dapat makan ramai ramai macam ni..sedih pun ada bila teringat kat arwah ayah. sebab arwah ayah lah yang mengajar kami supaya makan bersama sama. jangan makan sendiri sendiri. Makan berjemaah bru berkat. Insya Allah tradisi tu akan diteruskan sampai bila bila...Waktu berbuka dah masuk..Rambang mata aku tak tahu nak makan yang mana satu.


Solat Maghrib, solat isyak dan taraweh di rumah sahaja. berjemaah adik beradik.


Lepas solat taraweh Zul dan Adik Da nak balik ke Terengganu dah. Biasa lah kan. masing masing ada komitmen tersendiri. mana kesempatan yang ada ni lah kami plan untuk berbuka puasa dan berkumpul sama sama. salam bertemu lagi adik ku!!


shifa' dan teddy bearnya


Lepas Zul dan adik da berangkat pulang ke Terengganu, masuk dalam rumah Abang Ha duk sibuk mengisahkan Durian..sekarang musim durian..Banyak betul durian Zul bawak balik semalam. so mana saki baki yang ada diorang pakat pakat makan. aku makan lah jugak seulas dua. dulu aku tak suka sangat durian. sekarang boleh lah.tapi setakat seulas dua je lah. for me durian ni mengenyangkan. makan seulas dua pun dah cukup kenyang.


Then jam 10.30 pm aku dan Kak Tie dah nak balik ke KL naik bas di hentian Kemasek. Tunggu bas kat situ..actually esok (isnin) aku cuti tapi nak kena bergegas ke Klinik gigi ada appointment dengn Doktor Bhar di Seberang Jaya.so balik malam ni sampai KL, pagi esok ambik bas balik ke Penang so sempat lah nak buat root canal treatment. Mak, ada kesempatan nanti kami balik lagi..Insya Allah.


Jumpa Tok wan dan Mok elly jugak dulu sebelum balik..Then Faiz hantar aku dan Kak Tie ke hentian bas di kemasek. punya lah lama tunggu bas..dekat satu jam jugak..and the worse thing is aku dan Kak Tie dapat tempat duduk paling belakang betul betul atas tayar so memang melambung lambung lah..sabar je lah. Ramadhan melatih kesabaran. Janji sampai KL dengan selamat..

Jumpa lagi keluarga ku dalam dua minggu lagi!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails