Followers

Thursday, July 5, 2012

YASSIN VS MAJLIS ILMU : SAMA-SAMA KITA SALING INGAT MEMPERINGATI ANTARA SATU SAMA LAIN

Malam ni malam Jumaat.

Tadi petang lepas ambik Kak Ija di Binjai terus balik rumah bukka Pose sama sam angan Mak dan ahli keluarga yang ada..Makan nasik ngan Ikan singgang + Budu Durian dan ulaman. Memang makan nasik bertambah la lauk macam ni.. Mak pun tak teriman jugak ambik jugak lah Budu depan mata..Then solat maghrib dan menunggu isyak..


Sementara menunggu isyak kitorang baca Yassin sama sama sedekahkan buat arwah ayah..Semoga arwah ayah akan sentiasa tenang di sana berkat doa mak dan doa anak anak..selesai bacaan yassin dan berzikir, solat isyak berjemaah dan bersiap untuk ke kuliyyah agama di Kijal. Che Ngoh ada mengajar malam ni.

 
Che Ngoh dan Cikgu Mie sebagai tenaga Pengajar di sini


Yaya pun ikut skali. Abang Jalee bawak satu family datang


Ramai yang datang belajar Kitab Hikam


Kitab hikam topik 87: hakikat perjalanan ekspress yang terpuji. Topik ini membincangkan perjalanan hidup manusia menuju ke akhirat..manusia yang hatinya terpaut rapat dgn dunia akn merasakan perjalanan menuju akhirat adalah sangat jauh sedangkan manusia yang hatinya dekat pada Allah akan merasakan dunia akhirat itu tersangatlah hampir dan semakin akan mendekatkan diri dengan Allah..kita di golongan yang mana??renungkan lah..semoga kita berada dalam golongan yang sentiasa cuba untuk mendekatkn diri dgn Allah


Selesai Kelas ada jamuan Ringan..ada ketupat Palas Cicah sambal, Karipap Goreng dan air kopi. Alhamdulillah rezeki. Aku berasa tenang. sungguh aku berasa tenang dan seronok bila berada di dalam majlis ilmu macam ni. sebab aku akan berdampingan dengan Golongan yang berkehendakkan ilmu dan cuba mendekatkan diri dengan Allah. Banyak Khilaf yang aku lakukan selama ini ya Allah. semoga Allah akan ampunkan dosa dosaku..Dan semoga Allah beri pertolongan untuk aku menjauhi perbuatan mungkar..Seseungguhnya aku amat lemah dan dhaif, dan sentiasa perlu harap pada pertolongan mu ya Allah..Kuatkan lah imanku..Ameen ya rabbal alamin..

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(Az-zumar 39 :53)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails