Followers

Sunday, July 1, 2012

AND THE JOURNEY BEGIN : PENANG - KUALA LUMPUR - KEMAMAN

Bertolak dari Penang jam 9pm malam tadi..

Then bermalam di KL sebelum memulakan perjalanan ke Kemaman..This week 1-5 Julai 2012 aku akan berada di Paka seminggu, untuk audit di SJ Sultan Ismail..sepatutnya HQ nak hantar aku ke SJ Pasir Gudang. Tapi aku minta tukar ke Paka. At least boleh stay di rumah seminggu.


Bertolak seawal jam 7.30am..Hari baru nak mula terang..


I feel fresh..bertolak awal pagi sebelum hari mula panas memang best..tak rasa nak sarapan pagi awal awal..Minyak kereta penuh Touch N Go pun baki mencukupi so straight jer aku drive. Sampai di RNR Temerloh aku singgah sebentar. Dengan misi nak cari Ikan Patin masak tempoyak..


Around 8.30 am sampai di Temerloh..orang pun tak berapa ramai sangat..ingatkan takder Patin masak tempoyak sekali ada satu gerai sediakan patin seawal pagi macam ni : Temerloh Catering and Services..then bila nak ambik patin ada dua jenis pulak patin - Patin Buah dan Patin Sangkar..Patin Buah lagi mahal dari Patin Sangkar..Tanya orang kedai tu dia kata Patin Buah lagi sedap..thats why harganya mahal sikit..


Ambik nasik separuh ngan sayur + tempoyak


Patin Buah sekeping harganya RM12


Nikmatnya bersarapan pagi..Alhamdulillah..


Jumlah harga  untuk bersarapan pagi ialah RM13.20 + 1.20 = RM14.40..Harga makanan di RNR memang sentiasa dipantau so tak boleh nak letak harga bukan bukan..ada sesetengah tempat aku dengar cerita makan patin sampai beratus ratus nak kena bayar..ada sampai ribu pun..


Perjalanan pulang ke kampung halaman diteruskan..


Rasa sangat smooth jer perjalanan balik..tak sempat mengantuk dan i really enjoy the ride..walaupun sorang sorang jer drive.maybe sebab excited nak jumpa mak dan adik beradik yang lain..dalam jam 11 a dah sampai area kemaman..Subhanallahil azim..subhanallahi wabihamdih..


Sampai- sampai jer kat sini first thing aku cari ialah keropok lekor..Beli lah yang goreng sikit dan yang rebus bawak balik rumah..Sebelum sampai ke rumah aku singgah lawat ayah dulu kat kawasan perkuburan kemasek..Rindu kat ayah..Rasa ayah macam masih lagi sama sama ngan kami semua..Al-Fatihah..aku sedekahkan yassin untuk ayah..berteleku di tepi kubur ayah..semoga Allah jaga ayah sebaiknya di alam sana..Dan dari kawasan pperkuburan kemasek aku terus pulang ke rumah.. Mak dah tunggu ntuk makan tengahari sama sama..

*Hari  ni boleh lah berehat sikit kat rumah..selamat datang Julai..masa sangat pantasa berlalu..sedar tak sedar dah berada di bulan Julai..semoga bulan Julai membawa lebih kebahagiaan dan kemanisan sempena Ramadhan yang bakal menjelma nanti..Insya Allah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails