Followers

Wednesday, September 2, 2009

10 RAMADHAN 1430H : RESTORAN FAMOUS THAI AROMA

Salam kepada semua pembaca Budiman..

Kembali lagi kita dalam rancangan jalan-jalan cari makan bersama AXIMUD..kali ini bersama-sama kita akan terokai keenakan masakan Thailand di Ampang Waterfront-RESTORAN FAMOUS THAI AROMA nama di beri,lokasinya berdekatan dengan Old Town White Coffee Ampang waterfront-di atas kedai Perabot.

Penulis Blog buat kali pertamanya ingin mencuba makanan di Restoran ini untuk Berbuka Puasa setelah tiba di Kuala Lumpur jam 7 petang-31 Ogos yang lalu.Jom kita tengok apa yang menarik di sini..layakan ajer lah ye.

1

Restoran Famous Thai Aroma ini terletak di Tingkat 1.Maknanya kena naik tangga dulu lah baru sampai..bagus untuk kesihatan tu.Exercise.Aku takder masalah dengan hal itu.Cuma musykil takut kena tempah dulu,maklum lah bulan puasa kan banyak orang buat reservation.Ni kira main gamble saja.

1A

Dekorasi Restoran ini sangat cantik.Sesuai untuk Couple yang sedag di buai asmara memadu kasih di Restoran ini..Tapi kena beringat juga ini Bulan Ramadhan..Jangan buat lebih lebih.kang terbatal puasa.Nasib Restoran ni boleh walk-in macam tu jer.Senang hati aku.tak la susah susah nak kena turun balik dan cari Restoran lain.

2

Hari dah nak gelap maka lilin di pasang.

3

Lupa pulak aku nak bagitau,aku bukan mai makan kat sini sorang sorang..kami datang berempat..aku,kak tie,Ika dan Mok elly(my auntie yang tinggal di area Cempaka sana).Tumpang dia lah balik ke KL ni dari Kemasek sana.Terima kasih yaa!!lain kali boleh kita balik bersama-sama lagi..:)..My auntie tu single lagi so kalau ada sapa-sapa yang duk nak merasa jadi pakcik aku boleh la try nasib..hehe..mana tau untung untung kita dapat bersaudara.Just e-mail me dan aku uruskan yang lain-lain.(ini betul-betul bukan cobaan yaa..:)

4

Waktu dah menunjukkan jam 7.10 pm..waktu berbuka di KL lebih kurang jam 7.23 maka kelam kabutlah kitorang duk nak order..aku tak kisah apa jer diorang order aku makan..Bincang punya bincang punya bincang maka kata sepakat di capai.Instead of makan set Buffet ramadhan,kami lebih senang dengan ala carte style.Order masakan panas.

6

axim & one of his niece,Ika

7

Sementara menunggu lauk pauk siap di masak Azan telah berkumandang menandakan masuknya waktu solat fardhu maghrib..Berbuka puasa lah kami dengan Air kosong,Kurma dan Kuih muih yang pihak restoran sediakan sementara menanti Hidangan tiba.Nak tahu apa yang kami order??semuanya ada kat bawah..jom kita tengok sapa yang kena:

8

Ini namanya KAILAN IKAN MASIN..dalam menu ada la tulis nama Thailand nya apa ntah aku tak paham..so aku translate siap siap namanya macam yang biasa kita dengar tu..tak la korang konpius satgi..Rasanya??mengancam!!sodap..i like..Tapi kuantitinya macam sedikit untuk 4 orang makan.Ok lah,takder la membazir.

9

Kalau dah datang Restoran Thailand style jangan lupa Order Tomyam..ini namanya TOMYAM MAKANAN LAUT atau orang kita hat duk perasan mat salleh sebut tomyam seafood.yang ni memang aku suka sangat!!rasanya mengancam terangkat kau memang da bomb lah!!Pedas,pekat dan memang terasa Ke'tomyam'an nya itu..Pedas,masam dan sedap apa lagi yang kau mahu..

10

isi dalamnya pun tak kedekut!!:)

11

Yang pasti pekerja nya yang ramah tamah dan very friendly siap layan kitorang makan..siap duk tolong bubuh tomyam dalam mangkuk..Servis pun mantap beb..Ok lah kan..aku kalau bab bab servis kat kedai makan memang aku particular sikit..agak agak pekerja kedai muka masam tak boleh blah konpem aku tak mai dah walaupun makananannya sedap macam dalam syurga sekali pun.

12

Tak lama kemudian sampai la IKAN SIAKAP STEAM LIMAU ni pula..biasanya kalau masak steam limau macam ni kesedapan Kuah amat lah di titik beratkan..ambik sudu,rasa kuah sikit-dan hasilnya-SEDAP!!kuah limau steam tu memang kaww..kena la rasa masam pedas masin manis nya..Cuma cili padi yang bertaburan mungkin mengelirukan sesetengah pelanggan yang benci jika tergigit cili padi tersebut.aku no hal.Cili Padi buat ulam jer.ngeh ngeh ngeh(dengan nada berlagak)

13

kami semua sepakat memberikan lauk ini A++

14

Silap besar la kalau korang rasa seleksi lauk dah habis.Belum lagi lah.ada lagi lauk terakhir ni.UDANG MASAK MENTEGA.atau udang butter prawn.Yang ni jer bagi aku rasanya just so-so lah..still sedap tapi aku pernah makan yang lagi sedap dari ni.tapi not bad,balance lah dengan lauk lain yang ada.hat ni kitorang kasi B+(memandai jer aku guna perkataan 'kitorang'.padahal aku yang gatal duk rate..haha.kira halal lah).

15

nampak sedap kan??slurrpp..

15A

Owh,sebelum terlupa nak bagitau jugak air apa yang kitorang order.aku order air tembikai(yang kaler merah tu).Kak Tie order air epal,my auntie order air milo panas dan si Cilik Ika oredr ar strawberry blended(tiada dalam gambar).satu lagi ada jugak air suam segelas,pun takder dalam gambar..tak penting.

16

Maka bermulalah sessi makan memakan tanpa mempedulikan orang sekeliling..Kombinasai semua lauk pauk di atas cukup kena dengan selera kami yang telah berpuasa sehari suntuk ini..siap bertambah nasik satu mangkuk lagi tapi tak habis jugak sikit..huuhu..dah kenyang sangat lar..Alhamdulillah rezeki tuhan..Sedap sangat siakp steam tuh..masih teringat-ingat nih.

17

tengok-semua licin kan!!

18

Dah habis makan si pelayan pompuan cina tadi tuh mai la nak survey tanya ok tak rasa makanan..nasib la makanan kat sini memang sedap kalau tak konpem aku pulak yang kondem..haha..dah alang alang kau tanya banyak sangat soalan kan terus la aku mintak dia tolong ambik gambar kami berempat..gambar kekenyangan..:)

19

we are FAMILY..:)

20

Bagi penonton di rumah yang belum pernah sampai ke Restoran ini,mai aku nak habaq mai kat hampa-Dekorasi Restoran ni cantik,kalau korang nak bawak gepren kaa makwe kaa marka kaa mesti depa duk rasa syok sebab tempat ni Romantikarlos gitu..kalau nak buat gathering kawan kawan kaa atau majlis kenduri kawen pun bolehhh..no problem..Tempah jaa pasti anda akan di layan.

21

Tak percaya kalu korang mai sendiri la ye..

22

HAPPY FACES..:-D

23

Mom and Daughter

24

Setelah kenyang dan puas,maka kami pun beransur pulang dari Restoran tersebut..Makanan yang sedap,tempat makan yang menarik,Great accompany-Pakej yang cukup lengkap untuk menjadikan Ramadhan ke 10 itu cukup bermakna..Tambah lagi best kalau sempat bertaraweh tapi apakan daya,aku nak kena naik bas balik ke Penang malam tu jugak..

25

Jika anda semua berminat untuk bertandang ke Restoran ini,di bawah aku sertakan Alamat dan Nombor telefon..aku rasa sedap,kaalu korang rasa tak sedap jangan duk gatal gatal nak salahkan aku..ini cuma lah cadangan..Tak nak percaya ke Orang yang memang suka makan ni beri cadangan??hehe..Lu pikir lah sendiri(sekadar meminjam ayat Nabil)

RESTORAN FAMOUS THAI AROMA
No.15-1,aw F1
Ampang Waterfront
(off Jalan Ampang)
68000 Ampang
Selangor Darul Ehasan
Tel/Fax : +60342966278

Sekian,Selamat mencuba!!Jumpa lagi di lain Rancangan ya!!

Bye!

**edited back after publish-harga makan 4 orang macam ni ialah RM117.50..ok la kot dalam RM30 sorang..i found it reasonable.Tepuk dada tanya selera yaa.

31 comments:

Mazlan A S Leanny said...

buat aku terlioq aje la entry kali ni..dok tgh posa posa ni...huhu

eZa said...

leh la try lps nih. slalu dok lalu ja. segan nak masuk sbb tgk xde org... slalu interpret kalau xde org means x sedap. hehehehe ;) wrong interpretation lah mcm tuh eZa oi!

Arash Libra said...

i think i shud give a try...muahaha sebab dekat jer dgn area umah..lalala~

Ziana said...

nk menitik ayaq liuq!!!
hehehe

ok ok..
as u said...
must try!!!

eza..
jom!
:)
(u.. jom?)

Leez said...

macam sedap jer..
tiap kali lalu depan tu tak perasanlah plak...harus mencuba ni!!!

Lady Dyla said...

hadohaaiii... setapner....
kt png ke now?

ble nk blanja mkn i abg axim..

PS~ i got new baby.. a DSLR.. weheee

fiebie said...

sedapnya nampak tomyam tu. nak try lah, depan rumah je

Qumairah said...

Lapor..lapor...astaghfirullahhalazim..sabor hehehehehe. Gambor same jek mcm entry makanan yg lepas2 tu axim tetapi sebab di bulan ramadhan..dugaannya amatlaaaaa lalalalalala

Semalm berbuka otak2 tak masak bazar ramadhan..sampainyer laa hati depa nun

AnakPkn said...

Best nye ! How about the price - OK ke ? TQ for sharing...

@xiM said...

Lanny,

hehe..bukan senang nak buat hang terliur..kali ni aku berjaya mungkin sebab ni bulan ramadhan kot..hehehehe

@xiM said...

EZA,

sebab tu orang kata dont judge a book by it's cover..try baca dan fahami dulu then baru boleh buat penilaian..selamat mencuba di restoran ini!!:)

@xiM said...

ARASH910,

yeah you should sesangat..:)

@xiM said...

ZIANA,

yer..must try..sila ajak EZa nanti yek..:)

@xiM said...

Leez,

tu lah,kedai nya tingkat atas tu yang orang tak berapa nak taw..tapi kalau sekali rasa mesti mau datang lagi..:)

@xiM said...

Lady Dyla,

waaaaaaaaaaaaa ada DSLR baru ler..pasni boleh la buh gambar gambar yang mantap dalam blog yek..good luck!!

@xiM said...

Fiebie,

lorrrr..dah depan rumah apa lagi..singgah jer dari duk pi PARAM kan..ehehehe

@xiM said...

Qumairah,

sabar yek..Allah sentiasa bersama orang orang yang sabar..:)

memang takdak hati perut depa ni kan..duk jual makanan tak sedap..sebabnya semua duk pakat jadi bidan terjun nak meniaga makanan..first attempt mana la nak yaw sedap ker tak..asal boleh jual jaa..isshh..kesal aku kesal!!(tetiba emo kan..haha)

@xiM said...

Anak Pkn,

kena rujuk bahagian bawah sekali entri ni..

i think the price is quite reasonable la dengan apa yang kami order..:)

13may said...

cantik gambar..hehhe hehhe

@xiM said...

13 may,

tq tq tq..lama tak namapak bro!!

zm said...

dah mcm rancangan 'warung kita' lak entri ko ni....hahaha..ape2 pun best!

@xiM said...

ZM,

nanti aku nak buat show talk sendiri..agak agak laku tak??mesti lah pasal makanan jer..hahaha

zm said...

bole gak wei..tp ko kene masuk kan skali trip2 g pulau sambil lompat2 tu mesti ramai orang suka hahahaha

Faisal Admar said...

nampak macam pedas je tomyam tu? :P
*pengsan*

Wahidah said...

aduhai tomyam looks so yummy...menggugat keimanan tu..aip....

@xiM said...

ZM,

aksi lompat lompat bisa di atur dong!

@xiM said...

Faisal,

memang pedas pun!!tapi tu lah yang menjadikan tomyam itu begitu KICK sekali..ko tak leh makan rasanya..hehe..keith mesti suka..

@xiM said...

Wahidah,

tomyam tu memang sedap!!hehe

Faisal Admar said...

hehe yep. dia makan pedas. aku tak makan pedas. nanti nangis pula :P

ko kalau masak aku ketam bercili jangan pedas tau :P

Izan said...

kenapa tak perasan pun restoran ni masa balik aritu... huhuuhuhuhu

BetterMan said...

They now have a website
http://www.famousthaiaroma.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails