Followers

Thursday, May 26, 2011

KISAH RUMAH AGAM BERBILIK DUA

Rumah agam itu telah roboh.

Asalnya ia masih kukuh dan di jaga rapi.Kalau dulu Gelak tawa dan riang ria sentiasa mewarnai halaman yang luas itu.Cerita dan drama sering menjadi bahan bualan.namun itu cerita lama.sejak ia di biar sepi segala-galanya mula kusam.Lalang curiga mula tumbuh melata dan meliar. Binatang curang mula menguasai bahagian dalam.Unggas dan cengkerik sangsi tidak henti-henti bermain lagu-lagu sendu.Kala dan lipan kebencian membentuk koloni sendiri.Dan seterusnya,rumah itu tidak lagi di ungsi oleh sesiapa pun.Seperti retak menanti belah, penghuni asal mula berhijrah.

Gelap.

Ketakutan.

Kesedihan.

Masing-masing terasa sakitnya..bilamana melihat rumah agam itu musnah dan binasa.sayu hati mengenangkan segala kisah yang tercipta, segala rasa yang dikongsi,dan juga kemanisan - kini semua itu hanya kenangan belaka.Kata orang, pengalaman lalu lah yang membentuk kita jadi manusia pada waktu sekarang. Tapi ini lain.Lansung tidak sama. Mungkinkah apa yang terjadi membuka ruang dan dimensi baru kepada perkara yang bakal mendatang.Manusia itu tidak sempurna..punya banyak cacat dan celanya.cumanya manusia seringkali gagal untuk membaca rancangan tuhan.sebab Bukankah Tuhan selalu bertindak dalam keadaan misteri?

Hari ini,Penghuni asal rumah agam itu sudah bertapak di daerah baru.daerah yang lebih stabil dan bebas dari sebarang anasir keji. Daerah yang tiada unsur cela.daerah yang lebih suci dalam segala hal.Insya Allah.Mudah-mudahan. 

Dan sang pencinta mula mencipta haluan sendiri.


2 comments:

mazddaud said...

I try to read and understand between the lines but I'm lost....

cek chun said...

Allah selalu bertindak secara misteri tetapi tetap punya hikmah tersendiri.

sabarlah sang pencinta.
tempatmu mungkin termaktub disana.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails