Followers

Tuesday, February 1, 2011

JADIKAN KERETA ANDA ZON TANPA TELEFON KETIKA MEMANDU

Baru-baru ni aku ada tengok Oprah Winfrey punya Show.

Siapa kata dia tak kenal sama ini OPRAH maknanya orang tu hidup dalam gua lah kot.She is the most influencial woman in the world you know..Melalui Talk show dia banyak sangat motivasi dan panduan berguna yang kita boleh pakai dalam kehidupan seharian..Minah ni kaya gila..pernah dinobatkan sebagai the richest african american in the world.melalui talk show dia lah Oprah banyak membantu golongan yang memerlukan dari segi fizikal,mental dan emosi.


Oprah Winfrey (born Orpah Gail Winfrey; January 29, 1954) is an American television host, actress, producer, and philanthropist, best known for her self-titled, multi-award winning talk show, which has become the highest-rated program of its kind in history.She has been ranked the richest African American of the 20th century,the greatest black philanthropist in American history,and was once the world's only black billionaire.She is also, according to some assessments, the most influential woman in the world.

Tapi actually aku bukan nak cerita pasal Oprah.

Cuma aku story  Oprah winfrey because from her talk show aku dengar pasal kempen No phone Zone..maksudnya zon tanpa telefon dalam kereta ketika sedang memandu.i am so yesterday actually bila bercakap pasal ni because No phone Zone campaign already launch dalam bulan March Tahun lepas (2010). Better late than never kan?? 


Aku tahu korang semua pun pernah buat benda yang sama.

I mean,sambil kita drive kita dengan rileksnya akan sms tak pun berbbm,or even better bertwitter dan berFB bagi yang punya kemudahan Internet di hujung jari(contohnya pengguna Blackberry dan Iphone).Tanpa kita sedar,(ataupun memang kita sedar) sebenarnya perkara tu sangat lah bahaya pada diri sendiri dan juga orang lain.Aku personally mengaku dah banyak kali aku nearmiss dan hampir accidents because of gangguan telefon ketika berada di atas jalan raya.sangat lah bahaya.

Korang bayangkan lah time tengah memandu sepatutnya fokus kena pada jalan dan peka pada keadaan sekeliling..tapi ramai antara kita yang duk cakap telefon dan sms.maybe cakap telefon pakai handsfree,but still tumpuan kita terganggu dan tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian pada pemanduan berhemah di jalan raya.

Aku tak kata kat korang jer.aku pun sama..susah sangat nak buang habit pegang telefon ketika memandu..Bila tengok Show Oprah last week pasal No Phone Zone dalam kereta, tetiba aku macam terpukau dan rasa nak berubah.Bukan sebab Oprah suruh,tapi that's for a good thing kan.untuk keselamatn diri sendiri dan juga orang lain.Actually dah banyak kali aku duk teringin nak berubah supaya tak text dan cakap telefon while driving tapi tak pernah berjaya.


So this time around aku merayu pada diri sendiri dan juga pada rakan pembaca blog sekelian agar sama sama kita menjadikan kereta kita Zon tanpa telefon ketika sedang memandu di jalan raya..walau sepenting mana sekali pun matter yang ada cuba lah elakkan dari cakap telefon ketika drive..lagi bagus kalau sebelum drive silent or off kan HP.maybe tak ramai yang sanggup tapi demi keselamatan diri dan keluarga serta orang lain,kenapa tidak??

Anda mampu mengubahnya.

Pesanan Khidmat khas masyarakat ini live dibawakan dari Blog AXIMUD..Sama-sama kita menuju ke arah yang lebih baik.Insya Allah.


*Diam tak diam hari ni dah masuk Bulan Februari..Bulan ni juga merupakan bulan yang sibuk bagi aku.belum apa apa jadual sampai hujung bulan dah padat dengan aktiviti outstation dan macam macam lagi lah..Time is never enough.

4 comments:

Wahidah said...

thanks for the reminder..kdg2 benda simple yg dh jd habit la susah nk diubah..:)


wah dh bz ye sepanjang feb ne..jgn lupa wai nk turun penang feb ne..:)

Kaseh said...

LIKE entry nih..

mmg driver kat mesia ni harus didedahkan ngan menda2 camnih..

anyway oprah RULEZ..dia mmg beshh..

Kaseh said...

aisey lupa lak.. TBL3 dah abeh dah..haha tgh dok tunggu nak TBL4..taktau biler :P

sepul said...

oh terkena saya !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails