Followers

Monday, September 27, 2010

SATAY LAGI DAN LAGI DI 4 SYAWAL YANG MULIA

Masa hari raya ke -4,Ayah minta aku buat satay sebab dia tak puas makan satay di Hari Raya pertama..So atas dasar saya yang menurut perintah dan taat kepada ibu bapa terus la bersetuju dan tanpa banyak soal mengeluarkan dua ekor ayam dari dalam peti.Minta tolong Kak Ina kerat dan ambil isi ayam sahaja..

1a

Siang ayam dalam dua ekor..Tulang boleh masuk dalam kuah kacang

2Proses perapan berlaku selama setengah hari sahaja..Aku letak rempah masak cap bunga Ros,Garam,Kunyit debu,dan juga manisan dari Gula kerek..yang ada gelung gelung tu.lagi sedap dari pakai Gula..Perap dan kemudian cucuk lah..

3

Dua ekor ayam boleh dapat dalam 70 cucuk sahaja.. 

4

Kemudian bakar lah di atas BBQ grilled ni..aku cukup suka hidupkan api..seronok tengok bara yang mantap dan membakar satay ni..kebetulan masa ni abang zali ada sekali so dia bekerjasama dengan aku dalam menjayakan misi membuat satay ayam..sodap!!

5

Bila bara mantap maka proses pembakaran sekejap saja..tapi kena jaga supaya tak hangus..

6 
satay ayam sedap di makan seronok di panggang!

7

Selang 45 minit kemudian maka semua satay berjaya di bakar ..maka tercapai lah hasrat ayahanda ku untuk makan satay di pagi hari raya keempat..Raya ke 3 buat BBQ,raya keempat buat satay,raya kelima buat steamboat pulak nak??hehehee..asal ada kemahuan di situ ada jalan..:)

8

Gambar selingan si Nuyul tebombom makan waffle Cokelat 

9

Hari raya keempat dah tak berjalan ke mana dah..just ada tetamu datang macam tu lah..masa untuk bersama keluarga pula,i guess..

So,SATAY ANYONE???

6 comments:

aShaBuLz said...

hoh sedapnya!!! sate tu makanan kegemaran tuh!! nak datang beraya la bro...haha

BLOG PUTERA YUSOFF said...

ada resepi tak. kalau ada pas kan la kat saya...

BLOG PUTERA YUSOFF said...

ada resepi tak. kalau ada pas kan la kat saya...

Cik Wanie said...

Uish sedap tue satay,
dahlah peberet gue....
Nyum nyum....

Bila nak buat BBQ kat tempat u nie??
Hihihihi

rasp said...

kalo order kat sini...
leh delivery ke umah akak ke hehehehe

Tny said...

Sempoi nya satay the making.. nampak sungguh menyelerakan.. :p~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails