Followers

Sunday, July 4, 2010

AYAM PENYET : TRADITIONAL INDONESIAN FOOD

Baru ni terasa sangat nak makan Ayam Penyet.

Kat Penang ni aku tak pernah jumpa lagi kedai ayam penyet..sampai lah minggu lepas masa aku ke JUSCO Bandar Perda,terperasan lah satu kedai ayam penyet baru bukak..A&W pun dah ada..lama tak pergi macam macam perubahan daaa..haha..so apa lagi,menyinggah la nak makan Lalapan kat sini..kali last makan Lalapan ni masa pi Miri bulan Februari lalu..5 bulan lepas.lama wooo..

1

ni buku menu mereka..Traditional Indonesian Food..kata diorang

2

Sudah..bila ada banyak pilihan ni aku dah mula keliru nak makan apa..ayam penyet kaa..daging penyet ker..ikan keli ker..Udang penyet pun ada..Think axim think..last last aku pilih empal penyet sebab teringat daging yang makan kat Miri dulu tu sangat sedap..Hope kat sini pun ok lah..

3

Gambar air dalam menu ni punyalah mengiurkan..tapi harganya aku tak berkenan sebab segelas sampai 6-8 ringgit..membazir lah air mahal mahal..baik minum air mineral jer.Jus alpokat/Avocado pun ada kat sini..jus yang kaler hijau pekat likat.teringat masa minum jus tu kat Bali..memang sedap!tapi minum air tu tak boleh di sertakan dengan makan..air tu ajer dah kenyang buntang..

4

last last air kosong menjadi pilihan.RM0.70 segelas

5

Ini ialah EMPAL PENYET yang aku order..aku suka ulam ulaman dan tempe tauhu yang ada..Tapi a bit tersilap lah sebab aku tak minat sangat daging..rempah nya pun tak terasa sangat..i should order ayam penyet atau pecal lele(ikan keli) lain kali..Wong solo produce lalapan yang lagi enak.kesedapan Lalapan ni terletak pada sambal lada tu..sambal Restoran ni ok ok lah..just so so.(yang ada macam bread crust tu apa ekk??kerak apa aku pun tak taw..)

6

Kata tak berapa sedap tapi Licin apa kes??

Yer lah..kena la habiskan.tak baik membazir..satu empal penyet tu harga RM7.00..kalau tak habes sayang duit..tu tak termasuk nasik.nasik satu pinggan RM1.50..so total harga makan malam di Ayam penyet Restoran ni ialah RM7.00 + RM1.50 + RM0.70 = RM9.20..no no no..bukan tu jer,ada Service Charge RM1.22 so jumlah keseluruhan ialah RM 10.40..Harga mahal sket sebab nak bayar sewa tapak kot.anyway,kalau dah teringin sangat nak makan Ayam Penyet at least aku dah taw kat mana di Penang ni..

Ker ada AYAM PENYET /LALAPAN punya restoran yang lain di Penang??mai habaq mai sat..

12 comments:

sepul said...

tak pnah try lagi makan daging kalau pi rumah makan indon. selalu aku mesti orda ayam penyets... weh hang pi dgn sapa nih? snippet la sikit

Unknown said...

uish,
lps nie x payah nak pi jauh2 sampai ke KL nak cari ayam penyet,
sbb kat Penang la pun dah ada,
hebat btul Penang la nie kan,
bilalah Loq StaQ nak ada kedai ayam penyet nie,
penat nak travel sampai ke penang semata-mata nak mkn ayam penyet,
hihihi:)

LYS said...

ngan wong solo mane sedap?
ade satu sup die tu sedap jugak kans.. rase masam2 sket..

Faisal Admar said...

sedap wei!
tingin aku...
terliur dah ni..

ari ni ada matta fair :D

@xiM said...

ENCIK SEPUL,

aku saja nak try daging..tak sesedap ayam lah.haha..makan ngan marka aku lah.nak reveal nanti nanti ok.

@xiM said...

CIK WANIE,

malas nak komen panjang,Penang memang BEST!!

@xiM said...

MAKCIK ROKIAH,

telah ku nyatakan dalam entri ni WONG SOLO lagi mantap..:)

@xiM said...

FAISAL ADMAR,

haah.kat PISA kan..ko pergi ker??

catz said...

aku ban kedai ni..hahahha.
bagi aku makanan dia ok.
tapi yang tak tahan adalah sambal penyet dia tu,,,PEDAS gila sampai aku rasa lidah aku mcm nak terbakar.
hiks.takleh makannn..pedas nak mmafosss...
tapi air dia mmg mahal.

@xiM said...

CATZ,

lor ye ker sambalnya pedas..yang aku makan ni sambalnya tak pedas pun tu yang aku kata tak berapa best tuh..sebab air dia mahal lah aku order ais kosong jer..tak sanggup nak bayar tea o segelas 6 hengget..

Unknown said...

Yelah,
PENANG IS THE BEST,
nak kena cari pasangan org penang lah lps nie,
bole blk kg selalu,
wakakka:)

@xiM said...

WANIE,

Faisal admar ngan Keith ada..pilih la mana satu yang berkenan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails