Followers

Monday, March 10, 2008

Berbudi Pada Tanah

Kat sekeliling kawasan rumah saya banyak sangat di litupi dengan pokok-pokok yang membuahkan hasil.Mak ngan abah memang berkongsi minat yang sama iaitu bercucuk-tanam.diorang kalau bab bab tanam pokok ni memang minat,habis pokok diorang nak tanam,dan biasanya yang jadi mangsa kena gali lubang untuk tanaman diorang tu ialah saya,hoho...
Antara pokok yang paling banyak kat kawasan rumah ialah pokok kelapa dan pokok betik..mungkin sebab pokok ni tak memerlukan penjagaan yang rapi kot,haha,...antara pokok lain yang ada ialah pokok mangga(ada la dala 3-4 pokok),pokok belimbing kampung,pokok nangka(nagka atau cempedak?hmmm tak sure lah...hehe)...dan pokok-pokok renek/herba pun banyak mak tanam-cili padi,serai,lengkuas,kunyit hidup,daun kari,pendek kata kalau setakat nak masak untuk makan sekeluarga takyah dah nak cari bahan untuk memasak..
*betik dah masak...kena petik sebelum ada orang ambik...
*errkkk....tanah jerlus ke tuh...apsal tak nampak kaki...
*kebetulan masa balik kampung kali ni pokok betik yang ayah tanam ni da berbuah..

Tapi sebenarnya saya bukan lah minat pun ngan buah betik...kurang gemar untuk di santap...saya lagi prefer buah tembikai atau buah limau..kali ni saya makan juga lah sebab ayah yang tanam,ambik berkat kononnya.
*jap lagi kitorang nak pergi berkelah kat pantai...hmm lama giler rasanya tak pegi berkelah..


2 comments:

rudy bluehikari said...

wawawawa saya suka makan betikkkk. suka sgt tatau kenapa.

axim said...

axim to rudy:

wawawa suka makan betik-mesti penghadaman bagus kan betik tu pelawas...anyway org kata betik banyak khasiat jadi makan lah betik banyak2..tapi saya tetap tak minat...haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails