Followers

Thursday, September 4, 2008

3 RaMaDhaN 1429 HijriaH

Alhamdulillah hari ketiga berpuasa
dapat di lalui dengan Tenang semalam
Takdak nak komplen apa..
Cuma rasa penat sikit tu biasa lah kan..
Dugaan Ramadhan..

Aku tak melepaskan peluang dan
Mengambil kesempatan untuk berbuka puasa
Di Balai Islam Kawasan Perumahan
Kebetulan ada tahlil skali

Baru tak terasa sorang sorang masa berbuka
kalau tak mati kutu la makan sorang-sorang..
Meriah sikit dapat berbuka ramai ramai cenggini

Bila azan maghrib berkumandang
Diorang hidang kurma dan kuih kuih dulu untuk alas perut
Then solat maghrib berjemaah
Disusuli tahlil ringkas
Baru la majlis makan sebenar bermula..

Main meal masa berbuka:
Nasi minyak
Ayam Rendang
Gulai Kurma Kambing(yang ni aku tak makan)
Acar dan papedom
Punya la tamak aku amik nasik
last last tak habis...muak..
Ishhh tak baik kan membazir..
Amalan Setan tuh..

Haaa korang ingat tak ni saper??

Yaa betul..Enchek Salman..
Lama dah tak muncul kat blog ni
Maklum la makin busy..

Antara rakan kerja lain yang turut hadir.
Lepas makan makan
Tunggu waktu Isyak
Then terus sambung Tarawih
Tarawih kat tempat ni wat lapan jer
Sebab bila Habis lapan
akan di susuli tazkirah
Oleh Penceramah Jemputan
Setiap malam hingga hujung Ramadhan.

Malam tadi yang kasi Tazkirah
Ustaz Sahul Dari Darul Syifa'
Anak buah Ustaz Harun Din ni..
Memang Best la Ustaz ni kasi Tazkirah..
Intipatinya mengenai Puasa Ramadhan itu sendiri

Ustaz Sahul membincangkan tentang
Pengertian Ramadhan
Beza Puasa Syariat dan Puasa Adat..
Dan Puasa itu sendiri membawa pengertian:
SABAR(SOD),WARA'(WAU),dan MUHSINUN(MIM)
Sod,Wau dan Mim jika di gabung akan menjadi 'Soum'
bererti Puasa dalam bahasa Arab..

a

{وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنسَـنَ لَفِى خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّـلِحَـتِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ }

A
"Demi Masa..Sesungguhnya Manusia Itu berada dalam Kerugian...melainkan mereka yang beriman dan Beramal Soleh..Berpesan-pesan lah dengan Kebenaran dan berpesan-pesan lah dengan Kesabaran..''

A

(Surah Al-Asr')

17 comments:

arep said...

alhamdulillah...

i dah ponteng dah... tarawikh jer.. posa penuh ok..

ni entry mengira hari berpusa ke? hahaha..

xoxo

Ziana said...

Alhamdulillah..

hanis said...

alhamdulillah...

sejuk perut aku lihat kamu bergitu... lalallala V(",)V

amirul usheruff dzulkarnain said...

sejuk perut aku..ehhh sejuk perut mak ngko beranak kan ngko..

alhamdulillah...

shahril aley said...

wah makan kat surau
best gile makan reramai
baru terasa meriah

tapi muyskil la dengan ko
ko ni sembanhyang ke idak
boleh sempat snap sana sini
ishishish.....
tak khusyuk betoi mamat ni
hehehe.....

izal said...

mmg blogger tegar lah ko bro...

sempat snap waktu org solat....

tu mesti awal2 solat kan...

Nikli said...

alhamdulillah..
syukur..

tapi sempat plak dok snap sana sini..??

fusarium solani said...

Salam,
Azim..

Hai sambil nak bersolat pun sempat ambil gambar!

Ingat tak lagi komen Azim di blog saya tentang dunia..Aliff harap Azim berjaya kembali secara sebenar-sebenarnya kepadaNya dalam ramadhan ini..

RieNa.YuMi said...

kat sini pun buat lapan jer....skang rata-rata masjid buat lapan jer...

tapi kat sini buat 4 berhenti tazkirah dulu...pastu later baru sambung 4 semula....

lily.lulu said...

tu laa kan pa ... seronok dapat berbuka puasa ramai2 .... baru la x rasa bosan kan .. kalau x mati kutu eh ?? hhehehehe...

pa oiii .. org dah start sembahyang .. pa dok snap gambo lagi ???


sabau jek la !!
:P

Inah said...

:)

bozzobattousai said...

takpe ke org sembahyang kita amik gambor? memang best dapat makan more.
restoren kocha tuh kat kl pun ada. dulu abg slalu gak pegi. skarang dah tak berapa sedap dah...

enchek camera said...

hehehe
kan best berbuka ramai2 cm tu
xder laa sowang2 je kan

terawih ade ponteng ka??



**ayyak gue pn dh ponteng sbb selm ade klas mlm

Wahidah said...

alhamdulillah...bgs la...

ita.itu said...

cantik baju melayu ko.....sejuk perut ibu ngandung..yaampun..smpt ko snap org tgh solat ek..ko wat x solat ke..hehe

*SiRibenMerah said...

hahaha..
sembahyang x kusyuk..
sempat amek gambo lagi..
ahaks =P

Faisal Admar said...

ustaz sahul tu selalu gak bagi ceramah di lhdn :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails