Followers

Sunday, December 6, 2009

RAYA HAJI PART 2-BBQ DINNER & SAMBUTAN HARI LAHIR NOVEMBER BABIES

Salam bertemu lagi di ruangan maya ini..

Saya kira-kiranya telah menghadapi hujung minggu yang sungguh padat sekali,sejak lima minggu yang lalu..dengan pelbagai acara dan event yang ada makanya jadual hujung minggu sejak 5 minggu yang lalu sentiasa penuh,dan kesemuanya melibatkan pulang ke kampung halaman..Jarak yang jauh memanglah memenatkan,but i have to do what i have to do,and what i can do while i've still got a chance to do so.No regret and no complaint about that.:)

Banyak kisah dan banyak cerita ingin di coretkan di ruangan ini,namun masa amatlah terbatas..mana mana kesempatan yang ada maka saya gunakan juga untuk berkongsi kisah dan bertukar pendapat dengan semua pembaca budiman sekelian..Terimalah,kisah BBQ dinner dan sambutan hari lahir untuk Kak Tie(17/11),Shuk(11/11) dan Ika(16/11) yang kesemuanya lahir di Bulan November yang lalu.

*******************************************************

27 NOVEMBER 2009

Siang hari nya kami sekadar menerima kunjungan tetamu yang bertandang ke rumah untuk menziarahi ayah dan ibu,sebelah malamnya kami adik beradik bercadang untuk mengadakan BBQ dan semestinya gathering family macam ni mesti sangat meriah.:)

1

Seperti biasa,aku ngan abang jali lah yang duk bertungkus lumus buat bara kat depan halaman rumah.(walaupun yang buat baranya abang jali yang lebih,aku tolong juga..tolong amik gambar dan alih arang sikit sikit..haha)

2

bara yang mantap akan terhasil sebentar lagi

3

ni depan laman rumah

4

wowww!lihat lah bara itu..sungguh mantap sekali!

5

Antara perkara yang akan di jadikan bahan bakar malan ini ialah-SATAY AYAM..ayah yang duk sebut suruh buat,so ayam pun dah tersedia dalam peti..Mintak tolong ami(my lil brother) amik isi ayam then aku perap isi ayam ni dengan Rempah satay.gula merah jangan di lupakan untuk kemanisan yang lebih.Kat sini biasanya kitorang pakai Rempah masak cap Bunga Ros.(pernah dengar tak?)then perap la barang dua tiga jam.

6

Ni namanya KEBAB DAGING..yang ni aku tak taw apa resepi perapan nya sebab Shuk yang duk buat hat nih.aku tolong bakar jer..tapi memang mengancam sangat rasanya..Tunggu lah bila kami dah habis bakar nanti.

7

Last but not least,AYAM PANGGANG.yang ni pun bahan perapan nya Shuk yang buat.tapi memang sedap!!

8

Bara dah tersedia jom kita mula membakar..Go!

9

Biasanya kitorang pakai tudung periuk jer buat kipas bara..kali ni tengok kat pondok ada suis so masuk ke dalam amik kipas angin pasang lah level 3,senang..tak yah nak kipas kipas buat lenguh tangan jer..tapi wayarnya pendek terpaksa lah aku pegang cenggitu..haha

10

nampak menyelerakan tak??slurrpp..

11

part paling marak apinya bila taruk minyak dan kuah kacang atas kebab daging tuh..memang kena buat Kipas sekuat yang mungkin lah..kalau tak ada lah yang merasa makan kebab daging hangus.

12

lawa nampak api tuh..

13

Kebab dah setel giliran satay ayam pula..

14

bara best so sekejap jer dah nak masak

15

ini lah dia kebab daging blackpepper yer tuan tuan dan puan puan sekelian.sementara masih panas lagi kita curahkan sos blackpepper supaya sos tersebut akan meresap jauh ke dalam daging dan memberikan impak maksima kepada mereka yang menggigit daging tersebut kemudian.

38

it look so delicious!!

17

Tengah tengah kami melakukan pembakaran terbuka ni Adik dah dan suaminya ,Zul balik dari Terengganau.(mereka berdua sebelah siangnya beraya haji di Terengganu,sebelah malam nya baru balik kemasek).Makin rancak dan meriah la suasana.Cukup Korumnya..Alhamdulillah.

18

terliur siot tengok satay nih!

19

korang nak berapa cucuk??

20

Sambil bakar membakar ni kitorang buat quality testing dulu..Rasa lah mana yang ada kurang kaa lebih kaa..tapi bagi aku seronok sebenarnya makan sambil membakar nih..sat lagi kat meja makan kurang sikit feel nya,hehe

21

apa yang penting??KERJASAMA!!

22

Kak Ija pose mesra ngan Abang Jali

23

Kak la yang duduk sahaj memerhatikan kami..dia tengah sarat mengandung tuh.Due dalam bulan 12 ni lah bersalin.dapat hero,Insya Allah.Ada lah nanti anak sedara lelaki,yang pertama.sebelum ni semua anak sedara aku pompuan..owh,lupa nak bagitau kak Ina dan Nuyul pun takder malam ni.Kak Ina ada hal lain.

24

Dan peringkat terakhir pembakaran ayam ni lah..masa ni bara pun dah tak best macam mula mula tadi..so lambat sikit lah nak kena menunggu..

25

ayam panggang anyone?

26

kalau tak hangit tak best

27

Kuah kacang yang sedap ni Kakak Ipar baru ku yang membuatnya..memang sedap dan terangkat lah makan kuah kacang nih.Ayah suka sangat.kena pulak makan dengan nasi himpit cap NONA nih..kiranya kuah kacang yang aku pernah buat masa hari raya dulu jatuhnya dah tak best..sebab yang kali ni lagi best..nak kena belajar cara cara membuat ni.

28

satay ayam dan kebab dah ready

29

ayam bakar pun dah ready

30

Bulan November ni Kak Tie,Shuk dan Ika punya besday..aku pi Mesra Mall sian tadi ngan kak ija beli kek Chocolate Indulgence kat secret recipe..bila dah berkumpul ramai macam ni best sikit nak celebrate.

31

lapan lilin-umur ika 8 tahun

32

happy belated besday to three of them

33

ni sessi menyanyikan lagu happy besday untuk diorang

34

mari mengerat kek

37

kat Secret Recipe the most cake yang aku paling suka kek ni lah..mak pun kata dia tak suka kek sangat tapi ke yang ni dia suka..sebab lebih macam ice cream cake..kalau macam tu boleh la beli lagi lain kali..Tunggu mak punya besday tahun depan k..:)

35

dan sessi makan makan pun bermula..

36

Dimulakan dengan Bismillah dan di sudahi dengan Alhamdulillah..Lepas habis makan kitorang sambung bersembang lagi sampai lah pukul 1 pagi lebih..Then baru masuk tidur..Esoknya kitorang berjalan jalan ke kemaman melawat rumah saudara mara terdekat..Dan begitulah Raya Haji untuk kali ini ini di sambut oleh kami sekeluarga.

Sekian,Terima Kasih.

*i'm not leaving you but you are constantly leaving me..

26 comments:

sepul said...

amboih rangup betui satay2 itu.

Leez said...

sedapnya tgk satay dan ayam bbq tu..minta resepi boleh??

happy family dan sangat meriah :)

Qumairah said...

heheheh gambor ternganga tgk arang terbakar tu naper ek..hehehe time buh daging segala takde plak gambor terliur..pandainye lah buat kebab daging tuh.

Lady Dyla said...

dogaan.... ini semua dogaan... *gulp*

ddyana said...

sedap satay tuh??kompem syuk la yg buat kan..hehehe

Kaktiny said...

picture tells everything... yummyy.... bestnyer..
I LOVE BBQ.. and family gathering OF COURSE... hehehe...

@xiM said...

Sepul,

rangup memang rangup..yum yum yum..

@xiM said...

Leez,

errrr nak minta resepi Kebab daging tuh tak taw..tapi kalau satay tu guna rempah masak dan rempah satay,then perap dengan air gula merah..:)

berkumpul ramai ramai macam ni memang meriah..hehe

@xiM said...

Qumairah,

saja ternganga sebab api nak jadik besor,kena la ternganga buat buat teruja..hahaha..
yang buat kebab daging tu my brother..:)

@xiM said...

Lady Dila,

memang ni semua dugaan anak perantau..hehe

@xiM said...

Ddyana,

i bet you are wrong..hehe..yang buat satay tuh azim ngan kak tie,syuk buat kebab daging ngan perap ayam tuh..tokey satay ada di sini okeh..hehehe..tapi ter;ebih rempah la pulop ayah kata..:p

@xiM said...

Kak Tiny,

yeappp..pictures tell us everything..ni nak karang gak citernya sikit..haha..tak sempat nak karang semalam tu yang publish gambar saja..

i love BBQ..kitorang kalau sekali sekala berkumpul konpem akan buat BBQ..meriah sangat rasanya..:)

pRincESs_N said...

meriahnyerr tgk bro kumpul rmai2....happy monday!!

@xiM said...

Princess N,

memang meriah!!best!

happy monday to you too..:)

Zai Zamree said...

woh...btuah mak ayah azim...
anak2 laki depa rjin btoi ke dapur..
terer2 msk lak tu..
xyah rsau klau nk buat knduri kecil2

Jard The Great said...

rajin amik gmbr.. ehehe.. terperinci lak tu..

mamaelly said...

ni yg maleh kalau blog azim nie..semua makanan...wawawawawa

Arash Libra said...

bestnya axim..huhu

btw, family u mmg suka wat BBQ kan..syiokkk..huhu

@xiM said...

CIK ZAI,

biasa kalau wat kenduri kecil kecil master Chef nya memang my brother Shuk tuh..dia semua jenis masakan dia pulun..nasi beriyani tu perkara biasa dia duk buat kalau ada majlis kecil kecilan..hehe

adik adik nya ni dapat tempias sikit sikit lah.:)

@xiM said...

JARD THE GREAT,

nak story kena lah detail..seronok gak kan tengok gambar banyak banyak..:)

@xiM said...

MAMAELLY,

buh gambar makanan lah best..tenang jer rasanya..hehe

@xiM said...

ARASH 910,

memang best..

my family memang macam nizsetiap kali jumpa mesti lah kena buat BBQ..merapatkan lagi silaturrahim..:)

Adam said...

axim. . xtahan gak aku nak tahan ayat ni ..

baca eh













'TAHNIAH! CHELSEA DITEWASKAN OLEH MANCHESTER CITY" hahahahahaha! lari ... lari!!!!

@xiM said...

DAKJAAT,

asyik menang jaa sekali sekala kalah baru lah senang Man U nak kejar..hehe..fight sikit..:p

Izan said...

aduh tetiba teringin lak nak wat satay. tp sejuk2 dan syik hujan kat sini camana nak wat bbq kat luar rumah... huhuhuhuhuh

@xiM said...

IZAN,

sejuk sejuk berselimut dalam comforter lagi enak kak!!:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails