Followers

Monday, October 26, 2009

RESEPI AYAM UNGKEP

Entah apa mood malam ni,weng kot seketika tetiba rasa rajin nak memasak pulak..Barang dapurnya dah beli since hujung minggu yang lalu,cuma malam ni baru mendapat kekuatan nak sibuk memasak kat Dapur..Actually aku dah lama teringin nak buat AYAM UNGKEP ni sendiri,setelah 3 kali makan Ungkep yang Angah Buat..(first masa Kat rumah aku,second kat PD,dan yang ketiga masa pi Umah dia minggu lepas..).Aku suka Ungkep ni,merupakan makanan Jawa..

Tanpa membuang masa,jom kita tengok bahan bahan nya..(aku ingat-ingat lupa ni..Kol angah semalam dia tak angkat pulak so aku try la mana yang sempat..)

1

-2 Ulas bawang Merah

-1 labu bawang Putih

-Kunyit hidup

-Halia

-Cili Padi

-Daun Kunyit

-Serai 2-3 batang

-Asam Kepng

-Gula dan Garam

2

Bawang Merah,bawang putih,kunyit hidup,halia,Cili padi ni semua kena kisar halus..kasi blend sampai lumat sebagai bahan tumis..

3

Korang kenal tak ni apa?ni lah namanya BIJIK KETUMBAR yer tuan tuan dan puan puan sekelian..jangan lupa taruk ni sekali dalam bahan yang di kisar halus..ada lebih sepeket besar dalam peti aku ni balance yang angah buat Ungkep masa datang rumah aritu..hehehe

4

Ayam mentah siap potong dan siap basuh

5

Maaf lah yer,Rumah aku memang zaman batu sikit..Takder blender sebab aku suka pakai Lesung batu sahaja..lebih asli dan lebih original(alasan sebab takder duit nak beli blender)..Tapi memang betul,mak aku selalu pesan,guna lesung batu rasanya akan sedikit berlainan dari korang pakai Blender,lebih sedap..tak percaya??PERCAYALAH..

6

Gagahkan diri anda untuk menumbuk sampai halus..sampai merah mata aku tahan pedih sebab bawang ngan lada masuk mata..haha..kalau korang ada blender berkuasa tinggi masuk blender preetttt preeettt preeetttt then siap..takyah la menumbuk macam ni.Buang masa dan buang tenaga.

7

Langkah seterusnya apa lagi-ambik periuk,tumis minyak,masukkan bahan kisar,tumis sat then terus masukkan ayam,Serai dan daun Kunyit sekali Harung..ni Angah yang ajar aku-dia kata masukkan semua sekali dalam periuk sekali gus termasuk gula garam dan asam keping..tutup periuk tinggal dengan api perlaha..Kang hangit jangan nak salahkan aku..(ni Angah yang ajar,kalau salah dia yang bersalah,bukan aku..heheh)

8

Biar seketika dalam 20 minit then balik balik kan ayam..biar sampai empuk dan bagi aku,aku suka kalau ayam tu pecah pecah lembut berderai..macam meyelerakan sangat kalau ayam tu hancur macam tu..

9

UNGKEP ni berkuah,so ikut korang la nak kuah nya pekat atau pun cair..nak pekat kalu buh la bawang banyak banyak..kalau nak kering kontang pun boleh tapi nanti makan ngan ansik macam tak syok pulak kuah nya takder..ikut korang la..Korang yang masak.

10

Seperti dalam Illustrasi di atas,aku memandai mandai jer tambah Carrot..ikut yang asal Angah bagitau aku takder buh carrot pun..saja la aku nak kasi lawa tu yang buh carrot..haha..Kira halal la ek..tapi tak ker macam lagi berseri kalau buh carrot..buh carrot,tinggal dalam 10 minit then tutup api,rasa la dulu..kurang gula kaaa kurang garam kaa kurang masam kaa..kalau semua dah ok siap untuk di hidang kan..haippp..

11

Ini lah dia rupanya AYAM UNGKEP yang telah siap..hohohoho..Buat julung julung kalinya aku masak menatang ni,dan rasanya not bad..lebih kurang jer macam yang Angah buat..hehe..memang berempah dan sedap..(boleh ker puji masakan sendiri??LOL)

12

Meh meh jemput makan..

13

Lauk dah siap,apa lagi..Hidangkan Nasi panas panas then makan selepasa baca Bismillah..Jadi begitu lah ya Tuan tuan dan Puan puan sekelian,dari dapur AXIMUD membawakan khas Resepi Ayam ungkep,selamat mencuba dan selamat merasa air tangan sendirik..kalau ada sebarang pertanyaan boleh la hubungi saya di Talian 012-3456789..Sekian..

Jumpa lagi dalam episod akan datang!!Salam mesra Salam Permisi..

*tetiba duk buat entry masak masak macam rancangan masakan kat Tivi..hahaha..seronok jugak..aku dah Mood nak HOLIDAY ni apa kes..ekkkkk..

17 comments:

Anonymous said...

Hah tu dia serai serumpun masuk dlm piyuk.heheh... nampak mengancam la Aximud. Rasa lapor lak tengah2 malam neh. Sabor je lah.

Psst, sila gugel jam jenama Azimuth. Sama la nama korang. :)

linn said...

waaaa...nampak sgt sedap. bleh try resipi axim nih. my mom punya version of ayam ungkep kering and tak pedas. maybe ada mcm2 style kot kan.

PUTUBAMBU said...

uish...rajinnya org bujang ni masak..

macam masak lemak je axim....

takpe...looks delicious..!

@xiM said...

blogresepi,

tu la psal..serumpun serai pi taruk dalam tuh..haha

jam tangan azimuth satu kak!!hehe

@xiM said...

Linn,

kalau yang kering dan tak pedas tu pun sedap linn..dua dua pun boleh..janji masuk tekak boleh telan..:)

@xiM said...

PUTUBAMBU,

haah,memang macam masak lemak cuma tak bubuh santan jer..other than that,memang sama bahan ngan masak lemak..

baru perasan sebenarnya nih..haha

mamaelly said...

ngeee dapnye..leh try nie..heheheh org jawa jugakkahhhh?

kucingorengemok said...

macam sonang, akan di-try di satu hari yang indah...

apasal tetiba aku teringat ko balik keje tertidor pakai tie...? hehehehe

pearl'E.J said...

perghhhhhh... gila mengancam nmpk ayam ungkep nih... harus diterai!! mekasih2 axim... :D

said...

++ sedap nye tgk resepi nih.....singgah di blog axim...dah lama tak singgah kat sini...hanya pandang dari jauh jer...muehehhe ++

:: NbC :: said...

Pandai & rajin masak ye Axim ni. Nyesal baca entry ni time lapar, hehe

Unknown said...

hehe axim..tahniah2!tapi aku nye xde daun kunyit tu..mane ko dpt idea letak kunyit n asam keping tu?hehe..bole aje kan. bhn2 asal=bwg besar, bwg putih, halia, cili padi, kunyit hidup, ketumbar n serai aje.bagus2! lain kali aku n sam pi penang, ko mskla pulak.hehehe...

addyaholix said...

nak cabar chef wan? ;p

aku tak masak, aku cuma makan. haha!

Butaseni@Wan Raja said...

fuiyo bro,aku nak pindah dekat rumah hanglah,makan sedap gile

Masy said...

sibbaik dlm blog ni xleh upload bau, klu tak.......





huhuuh

rudy bluehikari said...

ungkep=rebus. sesuai! kalu mak aku dia xtumis dah. terus rebus rebus. kurang minyak. tapi mcm2 style sbnrnya ungkep ni. janji rasanya yg menjilat jariii~

nasazfrog... said...

uhh mmg best dapat resipi ni,, akak mesti nak cuba.. thanks azim share resepi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails