Followers

Sunday, August 22, 2010

MAJLIS IFTAR PERDANA : MEMPERKASAKAN SAUDARA BARU

Semalam berkesempatan berbuka di Dewan Milenium Kepala Batas Pulau Pinang.

My kompeni ada beli satu meja untuk 10 orang,,Berbuka puasa bersama sama Saudara Baru..This is da program untuk saudara baru kita yang convert from agama lama masuk Islam..Alhamdulillah..satu perkembangan baik di Hidayah Center..

1

Majlis bermula seawal jam 4 petang untuk pendaftaran..Then next agenda ialah Solat asar berjemaah dalam dewan..

2

my colleagues yang hadir bersama

3

Selesai solat asar ada Forum pula..dengan Tajuk MEMPERKASAKAN SAUDARA BARU..ada tiga orang panel jemputan,semuanya saudara baru yang hebat hebat belaka..

4

Pengerusi Majlis untuk Forum tersebut

5

Tiga orang ahli panel : Dr.Ann Wan Seng,Tuan Haji Kamaruddin dan Dr.Nicholas Sylvester..mereka semua tokoh yang terkenal dalam bidang masing masing..Forum yang di bincangkan berkisar tentang masalah yang di alami oleh saudara baru dan cara mengatasinya..Good Input for me sebab sebelum ni tak pernah tahu permasalahan dengan saudara baru ni..

6

muslimin & muslimat yang hadir sama.

7

Forum sampai pukul 7.10 pm

8

Forum tamat dan kami berbuka puasa makan kurma dulu dan minum air,then sembahyang maghrib berjemaah sama sam asebelum makan berat..

9

Mari kita berbuka puasa

10

Tamar = kurma = Date

10a

Meja kami no.12

11

lauk pauk yang di sediakan

12

13

14

nasi Minyak kan ni

15

Alhamdulillah dah kenyang

16

17

18

1

2

Sambil majlis berbuka puasa berlansung ada persembahan Nasyid dari anak didik Kumpulan Mirwana..ok gak lah diorang bernasyid..agenda lain pun ada Ucapan perasmian majlis dan penyamapaian cenderahati untuk saudara baru

19

pengerusi majlis

20

penyampaian Cenderahati

21

23

24

25

bergambar kenangan beramai-ramai..

26

Selesai majlis berbuka puasa,apabila waktu Isyak masuk kami bersolat isyak Berjemaah di susuli pula dengan solat Taraweh 8 rakaat..

27

mari lah menuju kejayaan..

28

Ustaz malik jadi Imam solat

29

Selesai solat Taraweh ada Tazkirah Ramadhan dari dr.Danial Zainal Abidin..Siapa Dr.Danial Zainal Abidin ni??klik this link untuk mengetahui dia ni sapa..

30

Antara Intipati Tazkirah:

-Umat Islam sekarang sudah jauh tersasar dari Landasan Asal..even perkara asas pun sudah tidak di titik berat kan..(contohnya solat lima waktu,dan kewajipan menutup AURAT dan sebagainya..)..Ciri ciri orang bertaqwa ada tiga iaitu TAAT jangan MAKSIAT,INGAT jangan LUPA, dan SYUKUR jangan KUFUR..Al-Quran menggariskan tips tips kecemerlangan yang sungguh banyak sehingga banyak ilmuan Barat yang sanggup memeluk agama Allah setelah mengkaji kehebatan Al-Quran..antara intipati lain orang kita hanya tahu nak baca Al-Quran tapi tidak cuba untuk memahami Al-quran,sebab itu manusia pada hari ini tidak berubah ke arah yang lebih baik..

31

gigih member aku ni duk Snap Gambar

32

Muslimah yang hadir di barisan belakang

33

dekat pukul 10.30 pm dah masa ni

34

Dr.Danial juga ada kata Islam ni agama yang menuntungkan..sebab itu ramai Ilmuan Barat yang masuk ke dalam Agama Allah setelah kaji Al-Quran..Dr.Danial boleh di capai di www.danialzainalabidin.com yang menceritakan pengalaman pengalaman beliau..Dalam pukul 10.45 pm majlis bersurai dan kitorang pun pulang..

(Ini ialah Majlis berbuka puasa sambil beramal untuk saudara Baru di Hidayah Center yang memerlukan sokongan Moral dan bantuan tempat tinggal setelah mengalami kesukaran dengan keluarga asal..Banyak cabaran yang terpaksa mereka tempuh dan dengan Bantuan sebegini Insya Allah keimanan mereka terhadap Agama Allah akan makin teguh dan Kukuh..Insya Allah)


5 comments:

sepul said...

Alhamdulillah....
semakin berseri-seri wajah tuan empunya blog ini

Wahidah said...

suci je muka axim..hahah..ayat tk leh bla...

kurma = dates = tamar eik...br tahu la..hehehe..:P

well,program yg sgt bgs..keep it up

Mah@mahu said...

Salam kepada semua blogger support lah kempen 1Blog 1Bendera jom kat sini.. TQ

mummysyafie said...

pak aji..awak nampak hencem la. berseri² je muka kat sini..

Beruang Madu said...

Semoga saudara saudara baru akan semakin bertambah dari sehari ke sehari... aminnnn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails