Followers

Friday, June 14, 2013

RACE REPORT : PENANG BRIDGE INTERNATIONAL MARATHON 2012

Tempat permulaan PBIM 2012 di depan Queensbay Mall.

18 NOVEMBER 2012

Jam 12.30am kitorang gerak dari seberang masuk ke Pulau sebelum jambatan di tutup pada jam 1am..sampai di QB Mall banyak lagi tempat parking duk ada. so park dulu dan sediakan apa yang patut. Flag off bagi Full Marathon pada jam 2.00 am. so masih sempat untuk get ready apa yang patut. Aku dan Faiz buat Full Marathon. Aizat dan Kak Tie buat Half Marathon.


Abang Bear dan Abang Shah pun ada skali. Abang Shah akan Buat his first Full Marathon for this event. Pecah dara FM lah nampak gayanya..Good luck abang shah!lama giler tak jumpa diorang..tunggu event macam ni je lah kalau nak jumpa member member lama..Gengkakilari pun ada skali join PBIM2012..Zarul, dan Izman dan Zull. Sempat lah buat warming up sebelum race bermula..tepat jam 2am flag off untuk Full Marathon. lets run!!


This gonna be our last year to run on this Penang Bridge. in 2013 we will run on the new bridge. so lets take a photo while we can!! aku berhenti jer ambik gambar.. lagi pun kaki tak berapa cargas masa ni. still sakit sakit sebab workout kat Gym..silap sebab buat leg workout 2 days before the race. apa boleh buat. redah saja lah.


Follow pacer 5:30


Water station pun banyak disediakan. tak ada yang lebih menyegarkan bila dapat minum air 100 plus yang sejuk sejuk time berlari. aku siap topup lagi buh dalam bekas air yang aku bawak kat pinggang.


Tapi one thing i notice ramai yang membazir. ambik satu botol mineral pastu tinggal macam ni jer tepi jambatan. pencemaran sungguh.


span merata rata


still steady. walau tak larat dah sebenarnya. masa ni baru km ke 13


i guess ramai tak peduli tengok signage ni. ramai jer berhenti. hehee.. termasuk lah aku..dari hujung jambatan sampai lah ke hujung jambatan sana.. kiranya macam buat u-Turn lah. keluar dari Jambatan penang sampai lah ke depan area Jelutong. ada satu Shell kat situ aku berhenti untuk solat subuh. Runner lain pun ramai jugak yang berhenti. masa solat subuh kaki dah terasa sakit. what to do. kena teruskan jua lah.


Yang aku suka sebab banyak sign board moptivasi macam ni disediakan. Remember the reasons you are doing this. Bila aku kenang balik tak ada orang pun yang paksa aku buat Full Marathon ni. aku sendiri yang gatal kaki nak seksa diri. tapi takpe. aku tahu kepuasan nya akan berbayar bila dah sampai di hujung penamat nanti.


Actually kalau korang nak tipu pun boleh sebenarnya. sebab akan buat U Turn sebelum sampai Georgetown. dan akan berselisih dengan pelari lain. Tapi ingat lah kembali. apa tujuan korang berlari kalau nak menipu kan?? you just lie to yourself. remember tak ada orang yang paksa kita berlari. you are the one who sign up for this. so better race ikut mileage bebetul. Run with pride.


dalam perjalanan ada Bomba duk simbah air


Masa ni berlari lari anak..


Subhanallah!! Indah sangat masa lalu tepi pantai Jelutong..sempat tengok sunrise..jam menunjukkan pukul 7.15am.. dah tak jauh dah nak sampai..walaupun jauh lagi sebenarnya. tapi gagahkan kaki juga untuk melangkah dan teruskan berlari..


keep running guys!!


its true. Pain is temporary. Pride Lasts Forever


Bertemu dengan Farah di persimpangan depan E-Gate. tak kenal pun dia ni. dia ada bukak kedai runcit. Boleh minum air apa yang nak. aku minum sikit air Coke. she said that she is stranger buat she proud of me! yeah i'm proud with myself too:)


Ni lah laluan aku balik dari Kerja. actually laluan pun memang akan lalu depan tempat kerja aku. biasa naik kereta . kali ni berlari yer guna kaki sendiri. at least dah ada pengalaman berlari atas jalan ni.


Last 5 KM memang aku berjalan jer. kaki dah sakit. this is the worse full marathon ever after Standard Chartererd KL Marathon dan Putrajaya Night Marathon. i guess this is because i didnt training well. takpe lah tak perlu nak salahkan sesiapa. salah diri sendiri juga. jagan kaki sampai tak boleh berjalan dah la nanti.


This signboard is funny!!


Inspired!!


Dan akhirnya pada jam 8.30am aku sampai juga di garisan penamat.. kaki terhincut jhincut. tapi yang penting semangat tu ada untuk teruskan larian. Timing aku ialah 6 jam 31 minit. yeap. its true. the worse timing ever for Full Marathon. tak kisah lah janji dapat finish the race. itu dah cukup baik.


Faiz dah sampai awal dari aku. kurang 5 jam dia sampai..mamat tu memang laju.siap dah pakai Finisher tee..masa sampai cik LJ dan Kak Tie pun tunggu aku di garisan penamat. masing masing dah bimbang pasal lah aku tak sampai sampai lagik..lesson learnt. lepas ni aku tak boleh main main. Full Marathon bukan perkara main main. at least kena ada effort untuk training. baru risiko untuk injured akan berkurangan.


Makan dulu. ada roti dan telur separuh masak. serta kopi o.


Alhamdulillah berkat kesabaran. dapat juga medal dan Finisher Tee. aku rasa macam dah tak ada harapan sebab lebih dari 6 jam. aku tak sure cut off time untuk Penang Bridge berapa jam. kalau SCKLM cut off time ialah 6 jam. tapi rezeki masih berpihak so dapat lah Finisher Tee dan finisher medal. 42 KM tu beb!!


Lawa medal!!


with Arman and the gang. Arman lagi gila. Buat 21 KM then sambung pulak buat 10 KM sebab nak kejar medal tahun ni. ok lah tu arman. janji kau bahagia. congrats! cukup lah medal duia dapat untuk penang bridge sebab last year dia dah buat Full marathon. i mean in 2011.


Rasanya tu je lah race report untuk Penang Bridge Marathon 2012.

Alhamdulillah apa terjadi aku masih boleh tamatkan larian dan belajar sesuatu dari larian ni. insya Allah later kena lipat gandakan usaha untuk training dan kumpul mileage. teringat one of my fellow runners kata rule of thumb kalau taknak suffer dalam Full Marathon at least seminggu mileage kena 40KM. which mean sebulan 120KM. kena curi masa lah wei untuk berlari. nak seribu daya tak hendak seribu dalih kan. Congrats to Abang Shah yang berjaya menamatkan First FM nya. tak virgin dah la kan.

*Dari depan Queensbay Mall ni kami makan makan di Taman tun Sardon. berakhirlah satu lagi event di Penang. Jumpa lagi semua di Penang Bridge Marathon 2013!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails