Followers

9 Cities
2,912 km total mileage
19 - 28 February 2015

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kali ini baru saya berkesempatan untuk bercerita sedikit tentang Catatan perjalanan saya ke Negara Eropah pada bulan February yang lalu. Macam biasa, kekangan masa dan kesibukan kerja sentiasa menjadi faktor utama untuk lambat update di ruangan ini. Trip kali ini seperti mimpi pun ada. Bermula dari Oktober 2014 ada seorang kawan saya bertanya dan ajak untuk turut serta trip ini, dan tanpa berfikir panjang saya terus setuju dan beli tiket ke Frankfurt Germany. Tak tahu kenapa waktu diajak tu saya terus kata ya dan terus buka ruangan tiket MAS dan beli. Mungkin kerana sudah lama memasang angan-angan untuk menjejakkan kaki ke bumi Eropah. maka since Bulan Oktober tahun lepas (Kurang lebih 4 bulan) mula menghitung hari untuk Trip ini bermula. Mengambil cuti sempena Chinese New Year pada 18 dan 19 February, saya lajakkan terus cuti sampai 28 February 2015. Tiket yang saya beli RM3200 return. which is mahal sebenarnya. Kalau beli awal boleh dapat dalam RM2400 - RM2500 return. Sila beli tiket awal dan buat perancangan awal untuk harga tiket yang lebih ekonomi.

Bagpack Hijau tu hadiah hari lahir tahun 2009 oleh kawan rapat..still remember.:)

Pada hari Khamis 19 February saya terbang dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur. waktu itu keluarga saya kebetulan merancang untuk ke Kota Bharu dan melawat pusara arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat yang baru sahaja meninggal. Al-Fatihah kepada Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.. Takziah buat keluarga mereka. Sesungguhnya kehilangan ini adalah kehilangan yang amat besar kepada Negara, untuk agama kita khusunya.. Semoga Allah menjanjikan ganjaran yang amat besar untuk arwah. Saya tidak berkesempatan untuk melawat sama kerana mengejar flight pada jam 4.35pm. Terima kasih Mak dan Abang Shuk serta ahli keluarga lain yang turut sama menghantar saya ke Airport Kota Bharu. Semoga perjalanan ini baik-baik sahaja, insya Allah.

Macam-macam hal lah perjalanan kami - tayar kereta pancit lah, ada 2-3 tempat orang accident langgar lembu, kami berhenti tepi jalan beli nenas dan berbagai bagai lagi kerenah.. Alhamdulillah perjalanan kami semua selamat.. sampai KB terus ke Airport Sultan Ismail Petra. takut terlepas filght. Makan tengahari pun di Restoran depan airport. Sempat lah sambut hari lahir Mimi, kak Ina buat kek Chocolate moist. merasa lah jugak makan. sedap ya. thanks kak Ina. Kemudian yang hantar saya gi airport ialah Abang Shuk, Faiz dan Mak. Walaupun sekejap dapat luangkan masa dengan keluarga tapi at least i still have time to spent with them.

Tiba di KLIA saya sempat meluangkan masa di Folden Lounge Satellite MAS sementara menunggu flight lewat malam ke Frankfurt Germany pada jam 11.59pm. Makan, Mandi dan solat serta mula membaca rencana berkaitan negara Germany. Enak sekali melepak dan meluangkan masa di Lounge ini. Banyak bahan bacaan dan minuman serta makan free flow tak henti henti. Tinggal kita lah larat atau tidak nak makan semua benda yang ada di sini. i had pumpkin soup and vegetables for dinner. and a coffee too. also ada dim sum. and ada salmon jugak. actually banyak juga makan. hehe. Dah mender percuma layan kan aja.

Here i am at Golden Lounge Satellite MAS

Mandi dan solat dulu..

Makan-makan dan bersembang dengan kawan baru

Di Lounge ini saya sempat bersembang dengan seorang warga negara Filipina yang bekerja di Malaysia. meninggalkan anak isteri nya di Manila, hanya setahun sekali berjumpa demi mencari sesuap rezeki.. Kemudian kami bertukar cerita pasal travel dan dia bercerita tentang kesusahan hidupnya.. berulang kali dia berkata 'you are lucky that you are rich.. can go travel here and there easily.'. saya hanya tersenyum. sebab i know myself. i'm not that rich macam yang dia kata. i'm just someone who willing to spent my money on travel. Orang lain lagi banyak duit dari saya. Tapi mungkin mereka tak minat travel. itu sahaja. i always believe travel will make myself richer in a way that only me and other travelers can understand..sebab by travel kita akan perolehi dan kutip banyak pengalaman berharga. and thats experience is something that money can't buy.

Dalam jam 10.30pm saya keluar dari Lounge dan berjumpa travel mate saya, Desmond di Starbucks berhampiran. He just had his birthday recently and happy with his Ipad Mini, Birthday Gift from his Parents. Happy belated Birthday Desmond! May God will always bless you. We talk about this trip while he struggling to open and install his new Ipad Mini.. very nice. Thinking of getting one too later. Maybe someday. But i think i better used that money to travel. We'll see how later. Then dalam jam 11pm kami terus ke Gate untuk pelepasan. Tak nak lah kena tinggal flight. and this is it. Frankfurt Germany here we come!!

Kami duduk asing-asing dalam flight. Sebab beli tiket pun asing-asing kan. He bought early and i just bought whatever left. so dalam flight my seat sebelah remaja Germany name Erik Beenders. Mulanya tak bersembang bila dekat dekat nak sampai baru bersembang and he is sangat friendly. dia nak jadi actor katanya. semoga berjaya lah dik! baru umur 19 tahun. Long way to go. Dalam flight ada 2 meal disediakan. Movie pun banyak ada. pilih lah nak tengok cerita apa. see, i dont need ipad ya. Dalam flight kan dah ada entertainmentnya sendiri. Penerbangan memakan masa selama 12 jam.. we shall reached Frankfurt Airport at 6 am. Puas makan, tidur dan layan movie. and for the record this is the longest flight i ever had. Flight paling lama pun sebelum ni ialah masa ke umrah, kota Mekah 8 jam. dan ke Gold Coast Airport Australia juga 8 jam. Jadi ni lah penerbangan paling lama setakat ini. Solat subuh dalam flight untuk menghormati waktu.

Makan, tido dan Movie

This is Erik Beenders

We reached Frankfurt Airport at 6am.

And the suhu outside is 1-2 degree celcius. yeap. This is winter season in European countries. memang dah bersedia dengan jaket tebal, sarung tangan dan apa-apa yang patut untuk menangani masalah kesejukan ni. Keluar dari flight ada bas yang ambil menuju ke tempat imigresen. Masa beratur di imigresen saat mencemaskan berlaku. Polis imigresen tu soal saya macam-macam soalan. Most probably because in my passport ada visa arab saudi. so of course i am muslim. siap ada janggut. Dia tanya saya stay mana di frankfurt. so saya jawab lah tak stay di frankfurt sebab nak ambil connecting flight ke Paris at 10.25 am. Dia soal lagi mana tiket flight ke Paris? then i answer ada with my friend. Sebab saya dan Desmond tak lah beratur sekali. Then dia tanya lagi if i travel together then why tak que up in the same lane. wow. macam-macam soalan. lucky i saw desmond outside the imigresen and i call him to come at the counter. Desmond gave the flight itinerary to Paris and he asked again what are we doing in Paris. we said for leisure and holiday. Dia mintak hotel booking confirmation pulak. sudah. mati lah kami. sebab booking confirmation is with Thomas, the Germany Guy yang dah waiting outside the imigration counter. we explain a lil bit and finally he just cop my pasport and let us go. dekat setengah jam jugak lah kena soal. so my friend, beware. kalau korang tak buat salah then jawab jer dengan tenang. jangan serabut serabut dan nak naik angin. Ni negara orang so just be cool and rileks. kalau tak buat salah kenapa nak takut kan?

Lepas dari Imigration counter we go collect our baggage first. and when we go outside, Thomas (Desmonds Friend) already wait for us outside. Nice to meet you Thomas Heilig! he is germany. so we straight away went to his car to put our belonging first. The plan is - just bring some cloth and stuff for one night at Paris. The initial Plan takder pun nak pergi Paris. Last minit i request to go to Paris, and both of them agreed. Dah datang Europe rasa rugi la pulak kalau tak ke Eiffel Tower Paris. By flight Airfrance ticket RM400 return (100 EUR0). Lucky both of them ok with that so we gonna had a night at Paris.

Penerbangan kami dari Frankfurt Airport ke Paris pada jam 10.25am. Waktu masih menunjukkan jam 7.30am. jadi kami punya waktu yang banyak sebelum bertolak. Kami (by kami maksudnya saya, Desmond dan Thomas) minum kopi dahulu di kedai kopi MONDO. Saya hanya minum. tak berani nak makan Roti dan sandwich kat sini. Membuang waktu sambil sessi ice breaking with Thomas. Tak pernah jumpa Thomas before this. Just heard about him from Desmond. So here we are, met at Frankfurt Airport and ready to go through this journey together. he even took more than a week leave for us. Thank you for that. Just ask a simple questions, considering we gonna have a lot of time driving in the car later.

Ada Wifi kat Kafe MONDO ni so tak perlu lah rasanya saya nak beli simkad di Eropah. Cukup hanya pakai Wifi di Kafe macam ini sahaja. Rasanya zaman sekarang semua kafe dah ada wifi. sebilangan kecil saja lah yang tak ada. Lagipun di Airport wifi nya pun laju. Boleh lah nak checked in dan upload gambar di FB ataupun Instagram. Agak banyak juga lah waktu terbuang kat sini. Kalau drive dari Frankfurt dalam 5 jam 19 minit (572.2km). Nak jimat waktu so kami naik flight, Hanya 1 jam 30 minit perjalanan. Seminggu di Eropah bukan sempat nak pergi banyak tempat pun.. Benua Eropah ni besar ya. sila rujuk google Map kalau tak percaya.. Akhirnya impian tercapai nak jejak kaki ke bumi Eropah.

Lepak membuang waktu minum kopi.. kopi pertama saya di bumi Eropah

Sebelah kiri tu Thomas Heilig. And the other one is Desmond

Jam 9.15am, we decide to masuk ke dalam balai menunggu. And this is the time ada satu bad things happened to me. My samsung NX300 jatuh masa security check. sebab kena buka tali pinggang bagai. saya sangkut kamera kat bahu. so it fell off. jatuh lense dulu. terburai habis. Tapi saya ambil keputusan untuk lupakan dan lepaskan saja dari hati. malas nak jadikan issue walaupun sebenarnya bab-bab gambar ni is really my things. I used to be moody bila ada orang break my camera dulu. but not anymore. i guess i'm grown up now. Dah faham erti hidup. Setakat kamera jatuh dan takleh pakai doesn't mean end of the world. still boleh bernafas dan hidup lagi. Lagi pun Iphone 6 kan ada. so guna Iphone saja lah since that moment. That's the art of letting go. to be more peaceful and calm in life. still trying to master that art. :)

This flight operated by AirFrance

So kamera tu saya bungkus saja dalam beg sandang yang saya bawa. Tanak kecoh kan lagi keadaan. Just smile. Both of them said sorry to me for what happened to that camera. yeah. am ok. totally fine with that. i have to. So sementara menunggu Thomas read a newspaper. Desmond try to get some sleep. and i'm with my iphone 6 plus try to adjust the setting of the camera. Masa kami menunggu tak ramai lagi orang ada.. sembang-sembang juga dengan Thomas.. He speak English very well. Sometimes ada Germany yang tak reti cakap English juga. Boarding time jam 9.50am..

Dalam Flight ni ada dihidangkan Biskut dan air kopi. Ala-ala firefly lah ni. Perjalanan mengambil masa 1 jam 30 minit. Attendant flight cakap france dan english. Sepanjang perjalanan aku layan dengan MP3 dalam phone jer. tak sempat nak lelap dah sampai France..sesekali aku tengok itinerary perjalanan juga. where to go and what to do. tapi not bother about that much. sebab aku sangat tak suka perjalanan yang terikat oleh waktu. aku lebih suka santai dan rileks rileks. tak nak terkejar kejar attractions place and at the end of the day penat macam tu jer.

And finally.. i'm in PARIS, FRANCE.. Reached at CDG Airport (Charles De Gaulle) at 12pm 20 February 2015.. time sampai hujan lah pulak di luar.. Memang bertambah sejuk lah jawabnya.. Bienvenue maksudnya Welcome. Welcome to Paris Airport.. We are lucky Thomas ada. sebab dia yang bawa kami untuk keluar dan ke arah mana nak di tuju. so dah jimat masa dah tak perlu nak tercari cari arah mana nak pergi.. kami nak menuju ke arah train station. Kena naik Bas ke Terminal lain pula..

And this is the time my Europe Trip begin..