Followers

Sunday, October 9, 2016

EUROPE TRIP 2016 : ESPANA & PORTUGAL!!

(Bas berhenti. Minum kopi panas. Makan chips. Have a good laugh with friends at RnR here. Don't know where but it's in Spain)

Best datang negara orang. Visit here and there. Spain and Portugal. 2 weeks is not enough. Banyak sangat tempat nak cover. Cuma sempat pergi mana mana tempat attraction yang paling top dalam list must do. Cantik. Beautiful. Amazing. Socializing with people from other country. Belajar dari pengalaman orang. Bina pengalaman sendiri how to survived because this trip plan sendiri dan arrange sendiri jer.

Nowadays senang sebab banyak rujukan dalam internet tinggal kena rajin dan ada effort nak buat research dan pandai bahagikan masa. Banyak tempat menarik yang tak ada di Negara kita jadi bila tengok sendiri boleh kutip cerita dan ambil iktibar dari sejarah lalu terutamanya kisah kejatuhan al-Hambra di Granada Sepanyol. Kisah Andalusia sangat menarik untuk dikongsi bersama mungkin saya akan cerita di siri akan datang. Pointnya ialah memang seronok berjalan dan kenali tempat baru. Europe tour always going to be fine provided you are prepared and do some research la. Or else you gonna end up wasting money and time.

Tapi.

Sehebat mana pun negara orang. Secantik mana pun pemandangan. Dan sekagum mana pun saya dengan sejarah andalusia serta sejarah portugal, akhirnya saya tetap nak balik negara sendiri juga. tiadalah yang mampu untuk tandingi negara sendiri. Malaysia di hati saya.Tanah tumpah darah.

Di Malaysia ada keluarga. Ada mak. Ada awak. Ada nasi lemak sedap. Nasi dagang. Nasi kerabu. Keropok lekor. Ada masalah politik dalaman yang merepek. Ada traffic jammed di KL. Ada nasi kandar di Penang. Ada beban kerja yang menanti jika masuk pejabat semula nanti. Ada kawan kawan kawan runner yang supportive. Ada drama pelbagai rasa. Ada macam-macam. Yup. Bukan kesempurnaan yang perlu kita cari dalam kehidupan. Janji boleh membahagiakan.

Baru 10 hari trip Europe kali ini. Tapi dah rasa macam lama. Hehe. Dah mula rindu masakan malaysia. Dah mula rindu nak mandi betul-betul. Bertabah lah. Beberapa hari saja lagi baki trip yang ada. Sekarang dalam perjalanan menuju ke Madrid, destinasi terakhir untuk trip Europe edisi Spain & Portugal. Hola Espana again! Syukur Alhamdulillah setakat ini semua plan adalah berjalan lancar dan mengikut perancangan asal.

Take a chance. Take a risk. Make a change. Do something you never did before. And at the end of the day, you'll find yourself are stronger than before. Because if you want to make yourself stronger - always learn how to fight alone.

Azim Ashaary
Atas bas 
Lisboa - Madrid 
3.11 am
9 October 2016

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails