Followers

Tuesday, November 11, 2008

Bertemu Berpisah kita ada Rahmat dan Kasih-Nya..

9 November 2008

Terima mesej dari Orang Mesir-

Adeq Dah:

''Mak,ayah,abang abang,kakak kakak dan adik adik semua,adik da dan kak ija dah selamat sampai di bumi mesir ni jam 8 pagi tadi.Sekarang ni dah kat Rumah.Doakan Kitorang yer.Rindu dan Sedih sangat sangat ni.Terima Kasih atas segalanya..''

Kak Ija:

''Salam semua..Kak Ija dan adik dah dah selamat sampai pukul 8 pagi tadi waktu Mesir dan pukul 2 petang Waktu Malaysia.Terima kasih atas komitmen semua dalam menjayakan keberangkatan kami.We love all of you guys!!panjang umur Insya Allah kita akan berjumpa lagi..''

********************************************

8 November 2008

Akhirnya tarikh ini tiba jua..Tarikh di mana Kak Ija dan Adeq dah akan kembali pulang ke bumi mesir untuk meneruskan pengajian yang masih berbaki di sana.

Aku tiba di Kuala Lumpur pada petang sabtu itu,dan diikuti oleh semua ahli keluarga yang turut serta untuk mengiringi pemergian dua ahli keluarga kami di sebelah malamnya..


Sebelum bertolak ke KLIA,kitorang makan dulu dan terima ksih banyak banyak kepada Kak Tie yang telah berhempas pulas memasak dan menyediakan juadah yang enak-enak ini~ayam goreng kunyit,Kubis masak lemak,Ikan Goreng dan macam macam lagi.Enough said.Ayah pula dalam perjalanan tadi sempat beli Sate haji Samuri yang memang terkenal dengan Kelazatan nya.. nak rai orang nak balik mesir la nih maknanya..Tapi kalau dah bab bab sate ni bukan setakat nak rai orang nak balik mesir jer lah jawabnya,aku pun sama naik gak makan maklumlah lama giler aku tak rasa Sate Samuri nih...memang best giler nak nak tang kuahnya yang pekat dan sedap tuh..(masa taip ni bleh plak aku telan air liur yek...ishh..)
Lepas da siap siap makan dalam pukul 8 malam tu kitorang gerak ke KLIA.Si budak bulat ni pun ada sama tu yang tak habis habis aku amik gambar dier..geram sangat tengok..hehe..masa on the way ke KLIA ni jalan kat Stadium Putra Bukit Jalil jem teruk so kitorang guna alternatif jalan lain-ikit Highway Putrajaya-Kuala Lumpur..Flight diorang dalam pukul 10 malam..dan memang kitorang bertolak agak lambat dah masa tu.berserah pada takdir dan nasib jer.Tapi Alhamdulillah,berkat Pertolongan Allah Flight diorang di delay sampai pukul 1 pagi..makanya tak la terkejar kejar sangat kitorang yang memang dah lambat sampai kat KLIA ni.Bila sampai terus la pergi Timbang beg dan amik pass Ticket segala..Alhamdulillah semua urusan di permudahkan oleh-Nya..


In case korang dah lupa ni lah Kak Ija(Belah Kanan) dan Adik Dah(belah kiri) yang akan berangkat ke Mesir pada malam tu.Diorang dah cuti selama 6 bulan start dari bulan 5 hari tu masa ayah tengah admitted kat HKL berkenaan buah pinggang disease.Kiranya tu yang sempat puasa dan raya skali bersama sama ngan keluarga kat Malaysia ni.:)

Sementara nak tunggu Check In pukul 12 am McDonald menjadi tempat untuk lepak lepak dan minum minum di sata sata kecemasan nih..hehe

sambil duk tunggu macam macam lah di borakkan,ayah plak duk sibuk kacau si kecik bulat tuh..nakal plak dia malam nih..

cop cop Iklan sat:

-cuba teka aku ngan Kak Ina wat pose apa nih?-yeah,tepat sekali..aku ngan kak ina duk wat Pose lentok abang Zali ngan Bini nya yang baru kawen minggu lepas..haha..tak caye sila rujuk gambar di bawah ni k..sama tak sama tak??ok ok Cukup-cukup lah iklan noo...sori sori..hehe

ok sambung-

Dalam Pukul 11.30 pm saat saat yang jengkel pun bermula bila kak Ija ngan Deq dah da nak Check In kat balai berlepas..

Bahang Perpisahan Mula terasa--:(
Kak Ija dan Ayah..mungkin sekali ayah memberikan sedikit nasihat nasihat sebelum berlepas..
Kak Ija,buat ayah bangga yaa..make him proud and proof to him that you always can do better than this...we do have faith in you..
and this is my Lil Sister-sometimes goodbye is not the only way..

Mak harap korang jaga diri baik baik kat sana...jangan pernah lupakan kami semua kat sini..

Sessi bermesraan dengan adik beradik..masa ni sumer dah terasa sebak..mata kak tie kak ina dan mak sumer dah berkaca kaca...aku?macam biasa lah tetap tersenyum walaupun dalam hati tuhan jer tahu betapa sedihnya aku nak menerima perpisahan tanpa rela ni..

Sesungguhnya aku sangat beruntung memiliki keluarga yang punya ikatan ukhuwah yang sangat rapat..yeah-i have to admit this-This is the best Family i ever had in This world..

Adik da tak dapat nak tahan sebak dah..
how could this happen to me...
''Be strong my dear because we only part to meet again someday...dont worry so much k..''

Tawa dalam tangisan..

dan sebelum berpisah-For real-kitorang sempat merakamkan gambar kenang-kenangan bersama sama..
and at this point i do realize i'm going to miss them so much after this..
masa nak Check In masuk
Yeah,smile and you will feel happy..

masa tengok diorang turun ni sayu rasa di hati..seolah olah tanak kasi diorang pergi..tapi what to do..diorang ada tanggungjawab yang masih belum selesai di bumi padang pasir itu.

Do take care yaa!!because we all do care about both of you so much..
Lambaian Terakhir dari mereka sebelum segalanya berubah seperti sediakala..(kedaan sebelum mereka pulang..)
dan kami semua mengorak langkah untuk meneruskan perjalanan yang masih belum selesai..
Sejurus lepas diorang hilang dari pandangan kitorang pun gerak balik..Dan dengan seribu harapan yang ada kami semua berharap segalanya akan berjalan lancar untuk mereka yang berada di Perantauan sana..Love you all so much!!

belakang tabir:

*Inah pun bertolak ke Adelaide pada malam ni jugak..tapi flight nya awal pukul 9.45 pm so tak sempat nak jumpa..gonna miss u alang!!

*Thanks to Sam yang sempat telefon to say Goodbye kat Adeq da dan Kak Ija..

*actually ada lagi 4 orang rakan kak Ija dan Adeq da yang turut serta dalam penerbangan yang sama-maknanya bukan mereka berdua jer..

****************************************

10 November 2008

Kak Ija dan Adik da,

''Alhamdulillah kalian berdua telah selamat sampai..Kami sekeluarga akan sentiasa mendoakan kejayaan kalian berdua..Anggap lah setiap dugaan dan halangan yang tiba itu suatu cabaran sebelum merasa manisnya sebuah Kejayaan..Insya Allah usaha keras kalian akan terbalas jua suatu hari nanti..Kami kat sini takkan pernah putus untuk mendoakan korang kat sana..Jaga diri baik baik dan dengan Izin-Nya,tahun depan kita akan jumpa lagi..Semoga semuanya akan baik baik saja..salam sayang dari keluarga di Malaysia ni..''

“May the road rise up to meet you, may the wind be ever at your back. May the sun shine warm upon your face and the rain fall softly on your fields. And until we meet again, May God hold you in the hollow of his hand.”

Jazakalloh hu khoir...

36 comments:

Ad Rifza said...

AD lak sebak..nape ek..esp tgok muka your mum...huhu..menghayati pemergian yang mulia dalam menuntut ilmu...Insyallah akan kembali dengan ilmu yang sarat didada dan menunaikan amanah dibumi Allah ini...Semoga mereka berjaya....Send my regard to them kay..

Mieza's Penny said...

sebaknya rasa hati...sejuk ibu axim mengandungkan kamu semua...anak2 yg soleh dan solehah...

utk kak ija dan Adeq da...slmt belajar disana dan jaga diri msg2 ya...:D

comelnya baby yg tembam pipi tu...grm tgk...

Mieza's Penny said...

nak tmbh skt...

nakal ko ngan kakak ko kan...siap tiru aksi abg ko ngan kak ipar ko masa posing sanding tu...terkekek-kekek akak ketawa sensorang...hehe

nanti akak nak ngk lak ko posing bila kawin nanti camner...:p

@xiM said...

Ad,

memang suasana masa ni di selubungi kesedihan pun...tapi nak wat camana diorang ada tanggungjawab kat sana kan..Insya Allah akan disampaikan salam itu..

@xiM said...

Mieza,

Terima kasih untuk wish itu ya kak..

memang geram tengok baby tembam tuh!!rasa nak peluk cium takmph lepas jer..haha

yang tiru aksi tuh sebab teringat pose lentok kakak ipar masa wedding abang zali tu yang terbuat iklan tuh..kakakaka..

take care ya kak!!

ita.itu said...

wah pg mesir lagi..syoknye..bila kita nak kesana ek..bagus mak pak ko didik anak2..ko pun akak ngk hormat org dik..sejuk perut mak ko ye

Najib Ariyan Ali Basha said...

Sedihnya berpisah tapi perpisahan semacam ni Abg Bear tak terasa sangat seperti mana perpisahan dengan Alang dulu dan sekarang, memang kita jauh tapi kita mudah berhubung, hanya jasad saja tak tersentuh... dia pasti akan kembali... Abg Bear doakan kejayaan semua orang yg sekarang ni sedang berjuang belajar di bumi asing... kembalilah dengan kejayaan...

dr itu! said...

~n3 yg agak menyentuh perasaan.. bro diorg study pe kat sane??. Bgus2 ar family bro. semua alim2 je n ikatan keluarga yang mmg kuat walaupun dilihat hanya dr gambar.. Syukur2

said...

sateeeeeeeee
mekdiiiiiiiiii

alamak..kegemaran ku...

alallal..memang ler sedeh nak berpisah dengan insan tersayang

sabar ek..(^_^)

LeannY said...

perjuangan yang belum selesai :) good luck for ur sisters there wink wink

aShaBuLz said...

pergh....touching giler entry ni. sebak lak...tetiber teringat kat member2 yg dok blajar d perantauan..

apapun, walau jauh d mata tapi ttp dekat d hati....huhu.

p/s: really enjoy looking on how well the ukhwah of your family.

mummysyafie said...

sejuk perut mak axim kan. akak tengok wajah keduanya berseri²..insyallah..semua nya selamat.

Wahidah said...

wah seronok tgk adik beradik axim bersatu..meriah kan adik beradik ramai ni...

@xiM said...

Ita,

jom nanti kita wat Trip ke mesir nak..leh lawat kakak ngan adik aku kat sana..hehe

==================================

Abang Bear,

sama sama kita doakan ya abang bear...semoga mereka semua membawa pulang kejayaan..ameen..

@xiM said...

Al-Haqimi,

dirang stadi Syariah(kak Ija) dan pengajian Quran(adik dah)..

==================================

Yanie,

Sateee tu memang sangat sedap..

setiap pertemuan pasti ada perpisahan..maka redha jer lah..:)

@xiM said...

Lanny,

TQ bro!!sama sama kita selesaikan perjuangan yang terhenti di tengah jalan nih..

==================================

Ashabulz,

betui sangat dah tu..walau jauh mata tapi tetap dekat di hati..

@xiM said...

Kak Nor,

muka axim tak berseri ker akak??kahkahkah matilaa soklan tak bleh blah kan...

==================================

Wahidah,

seronok adik beradik ramai..bleh awt team bola sepak kalau gabung kitorang nih..hehe

izal said...

bagus lah adik beradik ko bro...

sejuk hati mak apak hang dok tgk anak2 dia baik2 belaka....

MOLY said...

memang sayu rasa di hati bila nak berjauhan dari adik-beradik ...tapi secara positifnya mereka pergi untuk melanjutkan pelajaran demi masa depan mereka dan keluarga tercinta ..

setiap pertemuan pasti ada perpisahan dan setiap perpisahan itu akan bertemu jua lagi ...

pa .. awat lentok habis tuh ..
x sabo nak kawen ye ??
:P

PakciQue said...

Peh..lentok...prektis ke..?

*********

Anda telah di-TAG..Sila jalankan kewajipan anda. Jadilah mangsa TAG yang bertanggungjawab

*SiRibenMerah said...

wahaha..
pose lentok tuh dasat le.. x kne sekeh ngan ur brother ke??? sure akak ipar tuh malu2 sgt kan.. hikss..
btw, syukur la ur sis n adik da slamat smp.. hope diorg dapat teruskan perjuangan menuntut ilmu.

*best tgk ur family.. ramai adik beradik n sgt meriah.. =)

Luth Textile said...

urm, memang sedih,,
luth yg baca pon ada gak rasa terharu.. mesti bangga gila, adik beradik belajar jauh2..

lama betul cuti..
nanti nak sambung belajaq,mesti malas.. beloq..

Sa-Yu-Ri said...

i also feel sebak eventho i don have siblings. tentu bestkan ader keluarge yg besar & akrab..... tkcr ya

Faisal Admar said...

sedih entry nih. tak dpt bygkan nak berpisah mcm tu dgn adik2. sedih sgt. kami lak rapat sgt2. kira gaduh tu masa kecik je kot tu pun boleh kira dgn jari. aku mmg syg gile adik2 aku. sape je kacau adik aku or sakitkan hati adik aku mesti kena dgn aku punya! (beware sape yg jd bf or husband depa neh!). so baca entry ni syahdu sgt :(

pearl'E.J said...

gd luck to dik dah n kak ija...

ehhh... terikut-ikut panggil kak pulak.. hehehe... padahal mesti muda lagikann....

apa2 pun akak suka laa tengok muka kak ija tu axim...

oRyen said...

suka tngok family axim... one happy family+sehati sejiwa... suka duka bsama... n kmesraan antara adik b'adik terserlah... hope family ni sentiasa dilindungi oleh-NYA... ;)

Anonymous said...

hurmmm.... betullah kata orang, sekeping gambo bisa menceritakan seribu kisah... entry nie sangat bes dan touching... uhuk! T.T

Keri AlHaj said...

sebaknya.... tersentuh perasaan saya...

NN said...

:(

pics story thousand of words..

@xiM said...

Izal,

mudah-mudahan..

==================================

Lily,

betul tu deq..depa pi nak belajaq kan..pikirkan yang positif saja..semoga diorang selamat pergi dan selamat pulang..

aksi lentok tu saja jer nak pekena abang zali ngan kak la..haha

@xiM said...

Pakcique,

TAG yang tu dah jawab..tapi nanti aku try jawab lagik..haha

==================================

Iyrah,

alhamdulillah kami sekeluarga rapat dan erat...syuur sangat dapat adik beradik ramai cenggini..

@xiM said...

Luth textile,

beloq tu apa yek??haha tak paham..

===================================

Sayuri,

nan,do remember yang kitorang ada kan...you always got my shoulder to cry on..

you take care k..

@xiM said...

Faisal Admar,

wahhh ni takut ni nak mengorat hidayah..haha

==================================

Kak EJ,

tu lah..diorang adik lagi dari akak..hehe..

@xiM said...

Oryen,

terima kasih atas doa dan harapan tuh...

===================================

Meero,

thanks sebab tinggal komen..hehe..bukan senang nak buat meero meninggalkan komen di laman ini..:)

@xiM said...

Ichimera,

kalau kamu sebak bagaimana pula dengan saya yang harus menghadapi saat saat perpisahan itu..

==================================

Nikli,

yeah..pics do tell us thousand words...

:(

UMMIRA said...

sedih nyer stiap x pepisahan kan...tapi tu smua tanggujawab...sdih rase d atiku ni...tersentap tau...

to k.ija & dik da...hope korang slamat & dlindungi oleh allah s.w t...smoge ape yang k.ija & dik da inginkan slame ni hope tercapai akhir nyer...jage diris bebaik yer...mmg nampak anak solehah...he2...

yang c comeil tembam tu...mmg ku suke sngat...da la comeis...gebus lak tu...eee kalau dakus dapat pegang c tembam tu...mmg nak cium sampai merah pipi die...he2...

mmg happening family ni...ku rase mak & ayah axim da bjaye mndidik anak2ye...ye la ngan zaman skarang ni yang macam2 kan...pempaham jer la...

ayah xim nampak da sehat kan...doa ku smoge ayah sihat sentiase...

sedih bile tengok mak&ayah bersalaman ngan k.ija & dik da kan...ape prasaan & harapan dorang...eee sedih dakus...eee emotional lak...he2...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails