Followers

Wednesday, November 19, 2008

In ThiS MomenT

Salam bertemu kembali..

Hari ini merupakan hari yang agak memenatkan bagi saya..sebenarnya dua hari yang lalu(isnin dan selasa) saya berada di Pasir Gudang,Johor Bahru atas urusan kerja,dan baru tiba kembali di Bumi Penang ini pagi tadi..Semalam saya menaiki bas dari Hentian bas Larkin pukul 10 malam dan tiba lebih kurang dalam pukul 7 pagi tadi..perjalanan yang memakan masa selama lebih kurang 9 jam itu memang agak meletihkan..dan untuk sebab itu mood untuk bekerja agak menyusut sedikit hari ini..tapi tak apa,asalkan saya masih mampu menjalankan Rutin harian.

(Syukur pada Tuhan yang masih memberikan saya kesempatan untuk terus mengecapi semua nikmat kurniaan dari-Nya..Hanya Dia Tuhan Sekelian Alam yang Mampu untuk mendengar segala Keluhan dan rintihan dari Hamba-hamba-Nya..)

****************************************

17 November 2008


Berada di Pasir Gudang Johor Bahru atas urusan Kerja Syarikat.apa yang boleh aku simpulkan suasana di sekitar Pasir Gudang ini sangat mendamaikan Jiwa..mungkin kerana landskap di kiri kanan jalan yang di jaga rapi menimbulkan suasana itu.


aku kira ini kali pertama aku menjejakkan kaki di Pasir Gudang ini..biasa nya kalau datang JB takdernyer nak mai kat Pasir Gudang nih..sebab ni kawasan kilang kilang dan kawasan Perindustrian..JB kan antara negeri yang agak pesat Membangun juga seperti Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.Memang banyak kilang kilang yang wujud sesuai dengan kepesatan pembangunan di sini.


Alhamdulillah segala Urusan untuk hari ini di permudahkan Oleh-Nya..berakhir satu hari yang ceria dan penuh makna,dan aku menanti esok muncul lagi bagi meneruskan perjuangan yang masih berbaki..

18 November 2008

Sempat menikmati makanan Tengah Hari di Pasir Putih-tempat yang tak jauh dari Pasir Gudang.

Nama restoran ni -Kedai Makan Rahmat..kelasss restoran ni siap di rasmikan oleh Duli Yang Mat Mulia Tunku Mahkota Johor lagik..


aku rasa Restoran ni mesti Glemer giler sebab penuh jer orang yang ada..Dengan lokasi nya yang bersebelahan ngan Laut,memang cam best jer aku rasa..

Siap ada budak-budak duk bermandi manda tuh...seronok tengok diorang duk mandi cenggitu..

Dengan Burung burung yang berterbangan lagi la menambahkan seri kawasan nih..
aku selalu berharap agar aku punya sepasang sayap seperti burung yang terbang bebas sebegini..Terbang dan aku akan berasa bebas..Sekurangnya aku dapat terbang seberapa pantas yang boleh ke mana mana destinasi yang aku inginkan..Tapi itu semua hanya anganan yang tak mungkin jadi kenyataan..Syukur dengan apa yang ada-itu jalan Terbaik..



Nikli

Actually dia lah yang tolong bawak aku makan kat tempat nih..aku manalah nak taw kawasan orang kan..main redah kira angguk setuju jer lah bila dia kata nak bawak makan kat Restoran ni.Dia kata tempat ni ada siakap Goreng yang sedap..pehhhhhh melelah ayaq liuq aku tap tap tap bila dengaq Siakap Goreng..sedap tuh!!!sat lagi aku tunjuk gambaq..sabar naa..

Dan ni pulak Helmi Zafri-kawan aku masa belajar kat UiTM dulu..sebelum sampai kat tempat makan ni kebetulan plak dia tepon aku nak tanya khabar terus la aku cakap aku kat Pasir Gudang dan memang dia kerja kat area situ jugak..ajak dia lunch skali walaupun masa tu time kerja,so dia pun mengulor la kejap semata mata nak jumpa kawan lama dia nih..sanggup ko kan..haha..sekali sekala jer lah,bukannya selalu..

Dan ini hidangan yang kami makan untuk Tengah hari tu:




Sambal bilis Petai-kalau pasal Petai ni sapa lagi Hantu Petai kalau bukan Nikli..suka benor dia ngan petai.tapi memang sedap sambal bilis petai nih..aku makan jugak petai tapi takder la gemor sangat...gitu gitu jer...teringak kat Mak aku yang suka benor makan Petai..tetiba teringat plak yer..hehe


Yang ni Udang Goreng..rasanya macam mana?macam Udang yang di goreng lah..sedap tapi a bit oily..tapi aku belasah jer sumer..rasanya aku yang paling banyak makan Udang nih..


Yang paling mantap tentulah Ikan Siakap Goreng ni..memang sedap kalau dah di Goreng rangup cenggini,tambah plak cicah ngan sambal belacan dan sambal Kicap(lupa nak snap sambal belacan dan sambal kicap yang marbeles itu)..memang aku kasi A+ lah...ni baru Goreng pun sodapppp..

Yang ni Kobis masak lemak-memang sayur yang aku paling suka ialah Kubis..pandai ko pilih yer Nikli...sedap masak lemak putih cenggini..memang rasa macam makanan tradisional sangat..kalau masak putih cenggini aku teringat kat Ayah plak..dia memang suka la kalau sayur masak putih cenggini..


Tapi keseluruhannya lauk pauk yang dipilih ni memang mengancam Jiwa dan Raga aku yang memang tengah kelaparan..sedap sedap semuanya dan memang terasa macam makanan Kampung..yang paling aku suka ngan Restoran kat Johor ialah Sambal Belacannya yang pehhhh...tak taw la kalau tekak aku jer yang rasa cenggitu kan..Thank You.


Sambil makan sambil lah berborak ngan sahabat lama nih..dia pun kerja kat JB ni dah lebih kurang 2 tahun jugak..sama macam aku kat Penang la..dalam lebih kurang Dua Tahun lebih..bila aku tanya best tak kerja kat sini dia kata bolehh laa...jawapan standard sangat kan..ishh..tapi apa apa pun nice to meet you again..since habis belajar ni baru first time jumpa dia balik..tapi aku tak puas hati sebab dia kata aku makin gemuk..walaupun aku taw itu ialah kenyataan yang perlu aku terima dengan hati yang terbuka..haha..(siot jer ko kan..)


berbual berbual pun tangan aku laju jer menyuap makanan...tak silap aku diorang dah berenti makan aku duk sibuk nak kopek kulit udang nih..membazir maa banyak udang lebih diorang tak makan..nak aku kopek kan kot baru depa nak makan..makan nak banyak mau badan tak kembang...dah macam labu sayung nanti jangan tak kenal aku plak dah ler,..hihi

Seronok duk kupas udang nih..ralit.. ni bukan aku kasi kat Nikli,aku suh dia amik gambor jer pastu aku ngap..rugi ler aku penat duk kupas kasi kat orang..

Dan ini hasil sisa makanan dalam pinggan aku saja..sebahagian besar ikan siakap tu pun aku yang habiskan..diorang ni nak diet ker hapa aku pun tak taw tapi lantak la kan asal aku kenyang sudah..hehe..

Kepala ikan ni ratah sedap siot...


Dalam lebih kurang pukul 2.45 pm si Helmi mintak diri dulu..yer lah dah la mengulor pastu tak reti reti nak balik awal kan...Boss ko plak percaya kan yang ko pi pejabat pos..haha..mampos la kalau boss ko baca blog ni(which is i know boss dia tak baca:)..nice to meet you yaa,nanti ada masa kita jumpa lagik..gambor salam kat atas ni macam nak terima anugerah la plak..kahkahkah


Lepas si mamat Helmi tu dah blah aku ngan Nikli meneruskan sessi bersembang sembang sambil dia duk snap snap gambor pemandangan keliling laut tuh..

Budak budak mandi dengan Gumbiranya..best kan jadi budak budak takyah nak pikir masalah berat berat..just enjoy jer kan..tapi the time will come jugak when they have to be an adult one day..
Lawo giler gambor ni...aku suka tengok gambor burung yang Nikli ambik ni..Credit to Him for da nice Photo Shoot:)
Yang ni gambor kapel burung tengah merajuk tu yang sekor duk kat atas sekor lagi duk kat bawah:)

Sybhanallah..Indahnya Ciptaan Tuhan ni kan..memang kurniaan Tuhan pada Hamba-Nya yang mahu berfikir dan menginsafi Kejadian Diri..

Dekat ngan Pelabuhan dah Restoran ni..gambor pulau belakang sana tu dah masuk Singapura,tu yang duk pasang pagar segala tuh kat dalam Laut..ohh aku dah duk bersempadan nagn Singapura rupanya..kecik nya Dunia ni.



Lepas da siap Lunch Kat sini aku pi cari tiket Bas kat Larkin,unfortunately tiket yang ada direct ke Utara(Butterworth) hanya ada dalam pukul 10 malam..tu pun banyak bas dah penuh..sib baik ada Bas Mayang Sari yang still available at dat time..terus beli dan malam tadi terus lah balik ke Penang..

Syukur pada Tuhan Yang mempermudahkan Segala Urusan..Alhamdulillah.

****************************************

"Life is not measured by
the number of breaths we take,
but by the moments
that take our breath away."

*i guess it's really true..just enjoy all of the moments while you possibly can,before everything's too little too late to do so..because we always cannot truly face life until we face the fact that it will be taken away from us...

50 comments:

Luth Textile said...

patut lama tak keudara..
pegi keluar pejabat rupanya..
huhu.. Luth pon tak penah sampai lagi ke Johor..

Faisal Admar said...

hmm. next month aku gi muar. nak makan asam pedas johore!

Anonymous said...

nice entry this time.. :)
pasir gudang ek, macam nama tempat buat rokok la plak hehehe

CATZ said...

hi axim,

catz pernah makan kat sini.hiks..memang sedap makanan kat sini..
jauh ko berjalan bertugas ye..

Anonymous said...

tuka header...urm urm

rizal kamaruzaman said...

sure la pnat..
kne outstation~

wikend rest ckop2~

azizi said...

well axim, that is what we called "the ordinary miracle". it flings, but it is indeed the best it can be. :-)

MOLY said...

amboih pa ...
makan tak toleh kiri kanan ...
tak jemput pun

lapar tau nih !!!

CAHAYA said...

nak terbang? terbang la dengan AirAsia. hehe.

hidup terlalu singkat utk bersedih atau meratap ape yang kita dah lalui. masa lampau takkan dtg balik. fikir utk masa depan, itu blom tahu lagi ape jadinya. :)

Zura said...

uih..tengok axim makan..
terus rasa lapar..
nak nak plak tenguk siakap goreng..
hahhaahaa...
sedap diratah begitu saja..

Anonymous said...

Eh eh..helmi zaifruez laa..merangkap teman seperkelahian kita dahulu..huhuhu..rindunya aku kat korang..

zim..dah lama tak drop footprint kat blog ko ni.aku bace aje hari2. cuma in silence aje..:p

take care bro..regards to anies.

Anonymous said...

erm kg pasir putih tu sebelah je ngn tmpt keje saya =D

@xiM said...

Luth Textile,

tau takper...gwe outstation ler..tu yang tak ke udara dua tiga hari lepas..now i'm back!!:)

==================================

Faisal Admar,

asam pedas johor marveles..actually masa makan ni ada jugak kuah asam pedas tapi aku tak snap..haha

@xiM said...

Rizal,

nice entry?Thanks!!
yang rokok tuh bukan Gudang Garam ker..haha

==================================

Catz,

hi Catz,how are you?

ooo catz pernah makan kat sini..sedap kan..biasalah tugas..tu yang pi ke ceruk sana plak dari utara ni..:)

@xiM said...

Fiza,

yup...tukar header last week:)

==================================

Only Rizal,

orait..memang plan nak rest cukup cukup wiken nih..

@xiM said...

Azizi,

yup..you are right...:)

indeed..

==================================

Lily,

pa lapor sangat masa tuh memamng tak toleh kiri kanan dah..main belasah jer.rugilah diorang yang duk kaver nak makan kan..haha

@xiM said...

CAHAYA,

wahhh it does makes sense rite..nak terbang terbang la ngan Air Asia...tengah promosi nih..haha

yup...life is too short to be in misery..apa apa pun just go wif da flow kan..

==================================

Zura,

memang sedap bangat siakap goreng tuh!!memang sedap di ratah begitu sahaja:)

@xiM said...

Sally,

haha sally ko dah dedahkan nama sebenar Helmi..kan dah tak glemer la dia kalau orang tahu nama dia Helmi Zaifruez..kahkahkah

aku ingat ko nak tulis teman sepesekolahan dulu,rupanya ko taip teman seperkelahian..haha..lawak la ko nih..memang si Helmi ni slalu gaduh ngan ko ker apa..haha

aku pun windu jugak zaman zaman belajar dulu..ntah bila lagi dapat jumpa ko..takpa lah,ada rezeki dapat la jumpa ko nanti..:)

thanks for being my silent reader..nanti aku sampaikan salam pada Anies..

Take care!!

@xiM said...

Anonymous,

len kali buh nama leh taw ni sapa...:)

awat tak join kitorang makan hari tu..hehe

Wahidah said...

aduhai bole la tunjuk2 udang tu...rs mcm nk nganga jer..huhuhuuu

@xiM said...

Wahidah,

meh nak suap..sila nganga k..hehe

Anonymous said...

hehehe..aku nak letak ben zafri tadi..nak kasi lagi glamer ckit. nex month myb g pasir gudang. kot2 boleh jumpa si helmi zafri ni. ntah bila la shell nak wat meeting kat penang plak.huhu..

pearl'E.J said...

ohhh.. tak dak sini la ekkk.... pegi johor rupanya... hehe....

lamanya kalau naik buskann... jam tuu... tak kematu ker bontot tu axim??

@xiM said...

Sally,

haha..kalau ko letak nama dia ben zafri kang macam glemer sangat...Helmi Zaifruez dah ok lah tu..

nanti kalau ko ada meeting kat Penang roger me,konpem aku bawak ko jalan jalan kat Penang..

=================================

Kak EJ,

haah..pi jalan jalan kat Johor plak..8 jam mau tak berkematu kak..
berkematu jugak lah...haha..

janji selamat sampai sudah..:)

Anonymous said...

me as a silent reader je =D

dr itu! said...

hmmm~~ alkisah nya out station la ek..

@xiM said...

Anonymous,

Thanks for being one of my silent reader..dont hesitate to come back again yaa...

=)

==================================

Al-Haqimi,

yaa..alkisahnya begitulah nampak gayanya..hehe

ita.itu said...

tertelan air lior aku ngk smbl petai tuh..sdp sgt

Tokyo BLUE said...

terbang guna MAS tau!

ko jangan snap pic aku close up sebegitu dekat.. seram,, hahaha

Sa-Yu-Ri said...

makanan semuanya sedap sedap belake..... hahah....but im nt a huge eater :P

@xiM said...

Ita,

ko bleh geng ngan Nikli lah kalau camtuh..hantu petai..sam amacam mak aku kat kampung..hehe

==================================

Tokyo Blue,

aku tetap nak pilih Air Asia jugak..haha

@xiM said...

Sayuri,

memang sedap...and lucky i'm a huge eater..hehe

Anonymous said...

thanksss axim =D

izal said...

hahaha kelakarlah bro ko ckp mcm labu sayung tuh....

tp betullah ko dah mengembang...

aku gak badan tak naik2...yg bwh tu aje yg naik...

LeannY said...

patut la hang mendiamkan diri pi bertapa rupanya..:)

said...

chantek nyer gambar2 kat sini...

makan2 lagi....adoiyai...
sabar jer ler.

hehehhe

Unknown said...

patutlah dah lama x nampak axim mengUPDATE,
rupanya dah lepas ke johor,
hurm...
best kan dapat pegi negeri org,
hurm.....

mkn jgn x mkn,
selagio blh mkn kan,
lalalalalla:)

@xiM said...

Annonymous,

you are most welkam..=)

==================================

Izal,

wahhh kalau bab nak mengata orang terus jadik kelakar kan..haha

ko yang bawah tu naik jer slalu tak pernah nak turun kan..ishh..

@xiM said...

Lanny,

yaaa...aku pi bertapa kat Pasir Gudang ni satt...haha

===================================

Yanie,

yeah...makan dan makan lagik..tu jer yang aku minat..hehe

@xiM said...

Cik Wanie,

tapi skarang dah balik ke Penang lor...setuju tul ngan kata kata wanie tuh-makan jer selagi boleh mkan kan..

:)

linn said...

salam singgah axim. tertarik nak bg komen sb u pi ke pasir gudang ni.

sedap kan ikan goreng tu. mmg paling femes kt sini. lagi satu perasan tak kt johor ni semua papan tanda dia dok dkt pokok. memula dulu keje kt sini mmg pening kepala. susah tu nak tgk.

NN said...

tenkiu sebab belanja makan..
sepatutnya, aku yang bayar..

tapi rezki aku tak tolak mehhh..
cuma ikan ngan udang tuh memang kene tolak, sebab perut dah kenyang..

hang makan tak hengat..
labu sayung.. hahahaaa..

glamer si helmi zaifruez zafri..
beranak kat perancis ke dia..??

Najib Ariyan Ali Basha said...

Azim.... tengkiu for this entry... abang dah baca cuma tak sempat balas...

Semasa abang muda belia bergetah yg amata dulu dulu, kat sinilah abang memulakan alam pekerjaan sampai frust dan ke KL untuk mencari cinta... huuuu drama sangat...

Itulah jalan yg abang selalu lalu, itulah juga restoran favourite abang tapi bezanya dulu kami takder makanan yg sepeti Azim makan... kami cuma ada nasik putih, air of course, terubuk goreng dan sambal kicap dgn lada hiris... tu jer.. kami makan macam buaya sangat...

takder siakap siakap nih... ahhhhh takleh nak cakap lah... kalau tengah lapar nih..

Oh Pasir Gudang... sampai sekarang kenangan mu terindah...!!!

If only Abg perolehi cinta kat sana... takkan abang ke KL, tapi dah jodoh kan.. dok dalam batu pun akan berjumpa juga

NN said...

oh abg bear..
dramatik syadu sungguh..

:(

hapus air mata kamu-kak pah..
menaruh harapan-eton sameon..
kugilis cinta ngan tayar lori-ramlah ram
rindu rinduan di pasir gudang-zaleha hamid..

haaa, tuh sume lagu cinta cinta zaman bg bear kan..?? haaa, sila ngaku cepat..!!

@xiM said...

Linn,

haah..memang sedap dan suka sangat...

tapi suka kat kawasan pasir gudang ni sebab nampak macam teratur dan bersih...menarik!!

@xiM said...

Nikli,

belanja makan??takpa,hang dah bawak mai makan kat sini so kira seri la yek..hehe

aku memang makan tak hengat masa nih...memang lazat sangat udang ngan ikan tu di ratah..korang duk tengok aku makan jer apa kes...len kali sila bekerjasama membantu aku habiskan apa apa yang patut..ni duk tengok jer aku makan..sib baik aku bukan pemalu orang nyer..ahhaa

helmi zafri beranak kat Perancis??takder maknanya..dia beranak sebelah kotak mancis ler..oppsss..jangan marah yer kawan aku gura gurau ajor....

hehe..

@xiM said...

Beruang Madu,

oooohh lupa ni kawasan abang bermain jatuh bangun dulu kan..

dulu ada ikan terubuk??ohh sedap jugak tuh...(aku ni sumernyer sedap...mana ada mender tak sedap selagi mender tu boleh di makan..haha)

kalau dah jodoh kalau abang duk kat kutub utara pun jodoh ada kat afrika akhirnya akan bertemu jua kan..

semua tu kuasa Tuhan..

@xiM said...

Nikli,

memang dramatik kan..aku dengor pun terasa sayup jer di hati...huhu

wahhh pandai ko reka lagu lagu zaman dulu kala kan...gelak besor aku nak nak yang lagu ramlah ram tuh-kugilis cinta ngan tayar lori..

memang banyak gak lori kat pasir gudang ni..hehe

Zumie said...

cantik gambar
sape yg amik...

@xiM said...

MisZue,

Nikli yang amik...tu pun pakai DSLR Sony dier...hehe..tumpang tempek gambor dalam blog ni jer:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails