Followers

Thursday, July 5, 2012

KISAH HARI INI : NASI GORENG KAMPUNG, LUNCH DI PANTAI PAKA & AUDIT CLOSING MEETING

Pagi tadi sempat berlari keliling kampung.

Tak pernah lagi try berlari kat kampung gong cengal ni..so pagi dapat dalam 5 km sahaja. Kira jadi lah..Bila balik kampung faham faham sahajalah. Makan tak berapa nak sikit. Memang makan banyak..badan aku ni model cepat naik kg..Mak pulak memang akan buat sarapan pagi sebelum aku pergi kerja. Terima kasih mak. Saya sayang mak dengan sangat banyak!!


Sebelum ke tempat kerja tadi mak ajak sarapan pagi sama sama..Mak buat Nasi Goreng Kampung. Nasi Goreng kampung versi mak memang macam ni.Kaler merah sebab letak cili kering..goreng dengan bilis yang ditumbuk atau isi ikan. Memang dulu kini dan selamanya adalah sedap..Ayah cukup suka makan nasi goreng ni. actually bukan arwah ayah saja. Kami semua pun suka. Kdang bila aku duk kat penang try jugak buat nasi goreng macam ni tapi tetap tak sama macam yang mak buat. air tangan tetap kena air tangan mak.


Sekarang yang tinggal di rumah dengan mak ialah Abang jalee sekeluarga.sekali ngan kak la dan anak anaknya lah..Riuh sikit rumah dengan kerenah qiadah dan qayyum.Kebetulan Faiz pulak baru habis belajar di USIM..dan Ami pulak tunggu masa untuk further study di Mesir, so ramai lah yang jadi peneman mak di rumah.. Kak Ija mengajar di kemaman bila Hujung minggu mesti akan balik teman mak..Mak sekarang masih dalam tempoh iddah. Bulan 9 nanti baru boleh keluar rumah.


Kebetulan malam tadi Kak Ina balik Kemasek..Kak ina stay di Dungun jer. tak jauh dah kalau nak balik Kemasek.Cuma bila busy dengan bisnesnya di Dungun baru dia jarang balik.. sejak arwah ayah pergi, selalu jugak kak Ina balik Kemasek..Alhamdulillah.. Mak akan jadi kuat kalau anak anak semua berada di sisi..Kalau boleh dia nak anak anak sentiasa ada di sisi..tapi nak buat macam mana masing masing semua ada komitmen tersendiri.Aku je lah yang paling jauh dengan keluarga sekarang..maybe its time to think about it more..somethings gotta change.


Dalam jam 8.30 am aku bergerak ke Stesen Paka..15 minit sampai lah dari rumah. Alangkah bahagianya kalau dapat pindah ke Paka..masalah sikit untuk transfer sebab post aku limited. chemist di Paka ni memang dah orang terengganu. hopefully dia naik pangkat cepat dan kena transfer boleh la aku try adjust dengan HR nak mai sini..Insya Allah kalau ada rezeki tak ke mana..kalau dulu masa arwah ayah ada aku tak pikir sangat soal nak balik ke Paka. sekarang bila arwah ayah dah tak ada, memikirkan mak dan keluarga buat aku rasa aku kena stay di sini. dengan diorang semua. apa terjadi biarlah kami semua stick together as one. one family. One happy big family. Yeap. For me, family comes first . Always first.


Petang semalam aku singgah di Mesra Mall Kemasek. Masa nak balik ke rumah aku terlanggar tiang di tempat letak troli. Cuai. tak perasan ada tiang. so kemek lah pintu tempat driver..adusss..sayangnya..Kereta tak habis iddah lagi..baru jer 3 bulan..dah eksiden camni..nak wat camana sendiri salah..bila jadi macam ni terlintas satu benda jer lah dalam fikiran aku..ni semua harta Allah..Pinjaman kepada kita..ikut suka Dia lah nak beri atau nak tarik balik nikmat. sebab semua ni milik Allah. Kita hanya pinjam sahaja. Hatta tubuh bdan kita ni pun milik Allah..Sesungguhnya kepunyaan Allah lah segala yang berada di langit dan di bumi. Muhasabah diri sahaja yang tinggal. ada lah tu kesilapan di mana mana. ataupun bukan sebab ada kesilapan, tapi sebab Allah nak uji. nak tengok aku sabar ke tak dengan ujian. aku yakin itu. La Tahzan.


Hari ni hari terakhir audit..dah siap semua dah cuma yang tinggal nak buat report dan siapkan slide presentation untuk closing meeting nanti..cuma satu jere aku tak puas hati sepanjang audit berlansung - auditee tak beri kerjasama dengan baik..i mean sepatutnya dah tahu audit berjalan so kena lah ada wakil yang tinggal di bilik audit semasa audit sedang di jalankan..so senang auditor nak retrieve dokumen dan sebagainya..they really need to improve on that area. sebab masa audit kat stesen aku boleh kata 5 orang tunggu in case auditor nak apa apa..


One thing yang aku suka audit di Paka everyday akan ada satu balang keropok keping diorang sediakan..actually pagi ni diorang sediakan bihun juga..pastu makan ngan keropok keping memang lah layannn.see, aku dah makan pagi kat rumah. Mai stesen makan bihun pulak. memang terlebih lebih kalori ya untuk sarapan pagi.hahaha..Keropok keping putih macam ni aku tak berapa gemar sebab ikan kurang..tapi untuk snek sedap jer sebenrnya.


Time tengahari ada date ngan Mok wook lagi di tepi Pantai Paka.Untuk hari ni just nak makan benda bergoreng kat sini..Mok wook dah siap sedia tunggu aku kat sini sebab aku keluar lambat..dalam 12.45pm baru gerak dari stesen. Tempatnya sama macam tempat aku lunch semalam.(Rujuk entri sebelum ni)


Konsep makanan kat sini ialah makanan bergoreng..ada ikan celup tepung, sotong goreng tepung, Keropok lekor tu biasa lah..ada jugak meehun  goreng, mee sup dan mee kari..makan santai santai jer tepi pantai..waduhh waduhhh enak sekali bah!!


Sotong Goreng Tepung mantap!!Telur banyak giler kat dalam


Actually aku baru tahu kat area tepi pantai di Paka ni ada jual macam ni..sedih kan? kalau kat terengganu ni aku duk ingat yang belakang airport terengganu tu..di Pantai Mengabang Telipot..Kat tepi pantai paka ni pun tak kurang hebatnya..di tepi pantai di Kerteh pun ada kata Mok wook. Tapi banyak pilihan di Paka ni lah..Alhamdulillah kenyang!!Bihun Goreng kat sini sedap!Mok wook makan Bihun sup. Thanks Mok wook tunjuk tempat makan best best di Paka ni..Nasi Arab kat Kijal nanti lah kita gi bila saya balik kemasek lagi nanti..Insya Allah.


Wajib pekena dengan air kelapa muda..


Kalau korang nak cari kedai ni, masuk Esso Paka ikut jalan siakap terus sampai jumpa simpang ambik kiri..Theb ada a few kedai makan belah kanan jalan tepi pantai..kedai aku dan Mok wook makan ni ada tulis THR..ada lah jugak gerai gerai lain yang jual makanan lebih kurang sama..ni recommendation mok wook selaku orang yang memang kerja kat Paka..Wallahualam.


Seronok duk kat ganu ni..Negeri pesisir pantai..


Selesai makan tengahari maka tibalah masa yang ditunggu tunggu..Closing audit meeting..our lead auditor present markah dan cerita lah sikit apa kekurangan dan kelebihan serta ruang untuk penambahbaikan yang ada. Alhamdulillah segalanya selesai dengan lancar.


And this is our audit team..consist of workers from various area dan negeri..bagus bila ada audit macam ni. Boleh kenal orang lain dan boleh belajar sesuatu yang baru dari stesen lain..Bab boleh berjalan tu hal lain lah, yang penting objektif tercapai..Thanks to all yang terlibat.ada umur kita jumpa lagi tahun hadapan. Next year nak mintak audit paka lagi lah.hehee.

Dalam pukul 4pm aku bergerak dari stesen paka ke Binjai. Nak ambik Kak Ija sebab hari ni last mengajar..esok jumaat Terengganu cuti..siap ambik kelapa tua 30 bijik untuk abang jalee buat kerisik..Bisnes kerisik masih diteruskan hingga kini..Balik rumah ngam ngam waktu nak dekat azan maghrib..dapat teman mak berbuka puasa..Makan tak ingat dunia sebab ada Budu dan durian. Gandingan mantap bersama Ikan singgang dan Ulaman serta Ikan goreng hingga tambah nasik empat pinggan! Masya Allah..

*to be continued..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails