Followers

Thursday, February 27, 2014

KAU TAHU SEBAB APA?

Kau tahu sebab apa ada doa yang kau pohon Allah tak kabul?

Sebab Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam isi hati kita. Walau sebesar zarah sekalipun niat sebenar yang ada dalam hati kita Allah tetap tahu.

Kau mintak nak kurus Allah tak beri sebab Allah tahu kalau kau Kurus mula lah kau akan pakai ketat sana sini sibuk nak tayang body, padahal masa kau gemuk bukan main pakai labuh mengalahkan ...
jubah berselirat.

Kau mintak nak jadi pandai Allah tak perkenankan sebab Allah tahu bila dah jadi pandai kau sibuk tipu orang sana sini membohong tak berhenti.

Kau mintak nak jadi baik Allah tak restu sebab Allah tahu bila kau dah jadi baik kau mula nak riak dan berbangga dengan kebaikan yang kau lakukan sedangkan semua tu dari Allah, bukan dari usaha kau sendiri.

Kau mintak nak jadi kaya Allah tak mudahkan rezeki kau sebab Allah tahu bila kau kaya nanti mula kau akan sombong dan lupa daratan serta kedekut dengan harta yang Allah telah anugerahkan.

Kau mintak nak dapat anak Allah tak izinkan sebab Allah tahu bila ada anak nanti kau tak bimbing anak kau tu ke jalan yang diredhai Allah dan tak beri hak yang sepatutya pada mereka.

Kau mintak nak dapat isteri cantik dan seksi Allah tak bagi sebab Allah tahu kalau kau dapat isteri seksi mender tu akan jadi bahan fitnah dan suami juga akan menanggung dosa isteri.

Sekadar beberapa contoh.

Bersangka baik lah dengan Allah. Kadang bila Allah tak makbulkan doa kita sebab Allah suka mendengar rayuan dan rintihan Hamba-Nya. Allah Maha Mengetahu atas tiap tiap sesuatu yang kita tidak ketahui. Yakin dan percaya lah - Perancangan Allah itu adalah yang paling indah dan paling baik buat kita. Baik atau buruk sesuatu perkara itu ianya adalah di dalam ilmu Allah. Yakinilah jika sesuatu doa atau hajat tidak ditunaikan-Nya ada sesuatu yang lebih baik akan diberi Allah S.W.T. sebagai penganti apa yang kita hajatkan.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
- Surah al-Baqarah ayat 216

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails