Followers

Monday, December 1, 2014

BULAN BARU, AZAM BARU! DISEMBER 2014 INI JADI SAKSI

Assalamualaikum..

Sudah 1 December.. sekejap sangat masa berlalu.. Hari ini isnin.. Permulaan hari bekerja korang lah. aku dah kerja semalam. Penat kena rush lepas habis event half marathon di Cyberjaya masih terasa.. pagi ni masuk opis macam biasa.. Hujung tahun expected nya memang busy sikit lah. banyak dateline nak kena capai.


Time lunch tadi aku sempat lah balik ke rumah. Masak lunch sendiri. Nak masak ikan salmon ni senang jer. potong sayur ambik ikan sprinkle dengan salt pepper lemon and sedikit oregano, then bake dalam oven 20 minit pada suhu 250 Degree C. So siap! setengah jam jer dah boleh makan. Ke arah healthy lifestyle, memang tak boleh lah nak makan nasik campur kat kedai. 


Time malam pula sibuk lah dengan resepi Baked Chicken ni. Ambik oat dan Cornflake, hancurkan. pecahkan telur sebijik. gaul ayam dalam telur, pastu golekkan atas oat dan cornflake tu. Then bakar. konsep nak eating healthy ni mudah jer sebenarnya. elakkan menggoreng yang deep fried tu. Kukus, panggang, steam, dan rebus. 


Inspired dari Buku resepi 'Fitness Food Made Simple' by Abang Arfiam Yusoff. Dia friend di FB aku. sejak dia tengok aku rajin duk nak masak sendiri dia pos kan buku yang dia tulis ni pada aku. TQ so much bro! banyak idea idea masakan yang simple dan sihat di dalamnya. akan aku cuba satu persatu resepi yang ada!


Cara nak buat Mustard Dip - Campurkan Natural Yogurt, Mustard dan Madu. kaca sampai sebati then siap! memang sedap lah mustard dip ni. Cicah ngan jemput jemput pun boleh. tapi jemput jemput takleh makan sekarang. avoid makanan deep fried. 


Siaplah menu makan malam. Chicken strips tu cicah dengan mustard dip. aku tambah batang seleri untuk dip kan dalam mustard. sedap! memang simple dan cepat cara penyediaan menu macam ni. untuk hidup sihat dan makan secara sihat tak perlu kurang kan makan. kita cuma perlu makan dengan betul. pastikan apa yang kita makan tu ada nilai nutrisi yang baik.


For desert aku buat smoothies ni. Ambik pisang, strawberry dan Air soya. Blend together. yummy!! sedapnya.. lepas ni memang kalau boleh nak buat smoothies je lah for breakfast atau makan malam.. tengahari kena makan berat sikit.. malam elok kalau makan smoothies macam ni saja.. elok untuk perut. tak perlu nak proses susah susah sebab semua dah hancur..


selesai makan malam aku gi balik Kemasek ambik Along, Mimi dan Ika. Hantar ke Sekolah Muqarrabin di Kerteh.. sepatutnya cuti sekolah tapi diorang ada kem so kena balik awal..lepas hantar diorang balik ke kemasek semula ambik Mak dan Mak Har ke kelas kitab Hikam di Kijal.. Belajar kitab agama perlu juga. Di samping kita jalani kehidupan, saham akhirat jangan ditinggalkan. sebab dunia ini bukan matlamat kita. Matlamat kita di akhirat sana. Nak capai hidup bahagia di Akhirat sana..

Dan berakhirlah satu hari yang baik bagi aku.. Tak apa. kalau rasa keseorangan Allah sentiasa ada bersama. Tak perlu kan ramai orang ada di sisi kita pun. Cukup lah Allah jadi pemerhati dan penjaga. Semoga Allah akan memudahkan urusan hidupku dan keluargaku. Ameen..

*Allah tak akan beri apa yang kita mahu. Allah cuma akan beri apa yang kita perlu!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails