Followers

Friday, November 25, 2011

COURSE CePIETSO @ EiMAS , UKM BANGI

Why i'm here in Bangi?for the whole week?

The reason is simple.sebab aku ada kursus.Kursus yang berkaitan dengan legal requirement.kalau tak ambik this course tak dapat surd kompeten nanti stesen aku kena saman buta jer.cehhh macam serius sangat bunyinya tapi aku berkata benar.Eimas yang anjurkan This Course. (EiMas stand for Institut Alam Sekitar Malaysia.)Lokasi Eimas ni betul betul dalam UKM tapi kena lalu di Gate ke 2 UKM..bukan the main gate.Alhamdulillah diorang provide  map untuk setiap peserta.


Untuk hari pertama (21 November aritu) this Course already held at UKM Puri Pujangga.Puri Pujangga ni macam Hotel UKM lah.ada tempat penginapannya lagi.tapi aku tak stay sini pun.baik stay di Hotel Equotorial kan.heheee.Hari pertama ni lebih kepada pengenalan dan teori.


Too much words pun bikin gua mengantuk dong!!


course macam ni biasalah,minum dan makan mesti heaven punya!!


Hari ketiga dan keempat ada sessi di makmal.kena buat Ujian dan hands on.kena buat analisis makmal sendiri.lama tak buat sendiri.kalau kat tempat kerja technician aku yang buat.aku buat masa mula mula kerja dulu jer.sekarang banyak kepada management of my section itself.tapi ok jer.this equipment agak familliar dah so takder masalah pun..cuma kena hati hati dan jaga jaga dengan bahan Kimia yang diguna pakai.bahaya tu..


Bila sebut pasal kursus as usual soal makan adalah a common thing.aku sampai tak larat nak makan dah..semua makanan sedap sedap pulak tu.dari sarapan pagi sampai lah minum petang semuanya agak heavy.tak heavy macam mana kan kalau pukul 4 petang ada laksa penang,ada pulut durian,ada mee hailam..padahal baru sudah makan nasik..tergugat jugak iman aku tapi kena control juga..jenis badan cepat naik ni tu yang payah.kalau tak jaga sikit mesti nampak terus tanda tanda naik berat..Apa apa pun bersyukur dengan segala rezeki dari Allah..


Malam tadi pulun lah duk study sebab hari ni ada Exam.Ingat senang ke nak lulus exam ni..masalahnya exam ni cuma stage pertama jer.bila balik stesen nanti nak kena buat report dan macam macam lagi perubahan kemudian after 6 bulan kena datang balik serah kan report dan di interview.banyak lah prosedurnya.tak semudah yang di sangka..


Time exam tadik.lama tak tanda hitam atas kertas exam macam ni!


Masa exam satu meja duduk dua orang.ingat kan boleh la nak berbincang tapi diorang lagi terer.set soalan masing masing adalah berlainan so memang tak dapat lah nak tiru.so pandai pandai lah jawab.yang best sebab semua soalan adalah soalan objektif jadi tahu ke tak tahu ker konpem boleh jawab.cuma betul or salah tu jer lah yang tak pasti.Hopefully i can pass this exam with flying colours!!


Hari ni hari Jumaat pulak.so tadi lepas exam pi solat jumaat dulu then aku bersiap untuk pulang ke kampung halaman.nak jenguk ayah dan mak di sana apa khabar.at least esok pagi boleh hantar ayah ke Hospital kemaman untuk buat hemodialisis treatment.wish me a safe journey ya!!ni baru nak bertolak balik ni..have a long weekend everyone!!

*“Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh”. (surah Yusuf :101)

2 comments:

siti hajar said...

nak tanya, kursus ni 2 bulan kan? memang tinggal kat dalam ukm ke? dia ada sediakan hostel la? organisasi mana yang gi sini ye?

mohon balas. tq.

mael4174 said...

Salam course ni seminggu je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails