Followers

Saturday, November 2, 2013

FOKUS KEPADA PENYELESAIAN DAN JANGAN FOKUS KEPADA MASALAH

Saya telah membuat kesilapan.

Akibatnya Senior Manager telah marah-marah dan minta saya membetulkan kesilapan dengan segera. ya. saya akui memang salah saya. tapi sedikit tercabar bila dia terus mengungkit-ungkit seolah olah kesilapan sangat besar telah saya buat. Sedangkan ianya tidak lah seperti itu. ya lah, apabila berdepan dengan orang yang mementingkan kesempurnaan, perkara sebesar kuman pun pasti akan jadi seperti paus di lautan.

Mujur Boss saya hanya diam.

Dengan senyum, Boss saya back-up saya dan hanya berkata - 'we will try our best to solve this matter immediately. kami akan ambil prompt action, and you guys dont have to worry. we'll take the necessary action and will sort things out.'

Sedikit lega.

Namun bila pulang ke pejabat sedikit gusar. sebab saya rasa Boss pasti akan marahkan saya dan memberi teguran atas apa yang berlaku. dan seperti di duga, setengah jam kemudian Boss panggil saya masuk ke biliknya. Perasaan tidak selesa mula menyelubungi. Moga Allah lembutkan hatinya dan tidak membesar-besarkan lagi isu ini.

Namun dalam masa hampir 1 jam, dia tidak menyentuh lansung soal Senior Manager marah di Morning meeting tadi. apa yang kami bincangkan hanya lah penyelesaian bagi setiap permasalahan yang timbul. Bagaimana untuk menyelesaikan masalah dengan segera dan mengambil langkah berjaga-jaga agar ia tidak berulang kembali. Alhamdulillah perkara selesai. dan action yang sepatutnya telah di ambil.

Usai perbincangan, sempat saya minta maaf atas perkara yang terjadi. dan saya tanyakan pada dia kenapa dia tidak marah dan hanya tenang sahaja.

Boss saya jawab :

'' Azim, perkara telah berlalu. Kalau saya marah-marah adakah perkara tersebut akan menyelesaikan masalah? tidak. malah mungkin perkara akan menjadi lebih buruk lagi. ini nasihat saya pada orang muda seperti kamu, bila ditimpa masalah jangan fokus kan diri kepada masalah tersebut. Orang yang hebat ialah orang yang akan fokus kepada penyelesaian bagi setiap permasalahan yang timbul. Bukan fokus pada masalah. Kesilapan yang biasa kita semua lakukan ialah terlalu bimbangkan tentang masalah depan mata, padahal cuba mencari penyelesaian adalah jalan terbaik. Jika masalah boleh diselesaikan maka kita sudah tidak perlu bimbang. Dan jika masalah tersebut tidak boleh diselesaikan pun, maka apa gunanya jika kita terus bimbang dan risau? paling penting, dalam diri kena sentiasa bersikap positif. Apabila kita positif, automatik kita akan mewujudkan persekitaran yang positif dan insya Allah, banyak perkara positif akan berlaku tanpa kita sedar. yang sudah tu sudah, kita pandang ke hadapan dan jadikan kesilapan itu satu pengajaran dan pedoman untuk masa hadapan. Tidak salah untuk berbuat silap, kerana dari kesilapan itu lah kita akan belajar sesuatu dan cuba untuk tidak ulangi lagi. itulah namanya kehidupan. perlu ada jatuh dan bangun untuk buat kita jadi semakin tabah dan matang. Buat masa sekarang, kita buat kerja dengan cermat dan teliti. cuba kurangkan kesilapan dan mari kita jadi manusia hebat.''

Panjang pula penerangan dan nasihat.

Terima kasih boss! 

Lesson learned:

a) fokus kepada penyelesaian dan bukan fokus kepada masalah.
b) Sentiasa bersikap positif
c) Jadikan kesilapan sebagai pengajaran di masa akan datang.
d) Pandang ke hadapan dan jangan melihat ke belakang.

Mendengar orang bicara dari pengalaman sungguh mengasyikkan. 

sebab itu pepatah ada menyebut ' Pengalaman adalah Guru terbaik dalam hidup kita!!'

Moga nanti aku mampu jadi boss yang baik seperti ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails