Followers

Wednesday, January 25, 2012

CERITERA CUTI CNY DI KUALA LUMPUR

Alhamdulillah kembali bersiaran di Penang..

Pagi ni sangat mengantuk dan memang rasa malas nak buat kerja.sebab sampai Penang pun jam 2 pagi malam tadi..Kerja tetap kena jalan tapi produktiviti agak berkurangan..drive sorang sorang memang mengantuk..aku berhenti di RNR Tapah,tidor dua jam then straight balik sampai ke Penang..jom recap kisah semalam sebelum cuti tahun baru cina berakhir..

*********************************************************

24 JANUARY 2012

Malam tadi aku bermalam di Wad ayah.

Baru aku dapat rasa sendiri macam mana mak jaga ayah..setiap jam ayah akan terjaga dan mengaduh kesakitan..sakit dada katanya.dan aku rasa mesti ada kaitan dengan masalah jantung..so far doctor dah advise untuk dia buat bypass jantung.tapi ayah masih belum memberi kata putus..Bila tengok ayah mengaduh kesakitan aku bangun dan ambil minyak gamat untuk sapu di belakang ayah..dan aku terbayang setiap malam mak yang akan melayan kerenah ayah macam ni..memang lah dia tak akan cukup tidur dan tak cukup rehat.itu lah pengorbanan seorang isteri..tabah dan sabar..dan kalau ada orang tanya aku siapakah manusia yang paling sabar dalam dunia ni aku akan jawab mak aku.sesungguhnya di adalah manusia yang paling sabar pernah aku jumpa..Terima kasih mak.sebab jaga ayah dengan baik..

Bila stay di wad Hospital ni memang tak boleh nak tidor lama..sebelum subuh dah bangkit tengok keadaan ayah dan tolong ambilkan air untuk ayah ambil wudhuk di katil..selesai solat subuh bertazkirah sekejao dengan mak dan kemudian mak ajak aku balik ke rumah Kak Tie.Ayah request nak makan nasi goreng kampung yang mak buat.Jujur aku katakan aku pun suka nasi goreng kampung versi yang mak buat..Guna Cili Kering dan Ikan Bilis..terliur..Dari Hospital aku dan mak terus ke Rumah kak tie di Ampang saujana..dan diorang berhempas pulas lah di dapur.

Aku mengambil kesempatan pagi ni untuk Berjogging dan berlari di atas Bukit Langat ni..dari rumah kak tie sampai ke Look Out point berlari memang sangat seksa sebab naik bukit..dalam 6 KM jer aku mampu..then terus balik ke Rumah kak tie dalam pukul 9 am..Nasi Goreng dah siap, dan aku bawak ami,along, adik dan Ika terus ke Hospital untuk sarapan pagi bersama ayah sebelum hantar diorang ke hentian Putra.Tiket bas diorang balik ke Terengganu pukul 10am.

Sampai di Hentian Putra keadaan sayu menyelubungi bila kak tie macam tak sampai hati nak lepaskan anak anaknya naik bas..Mujur Ami ada sebagai peneman..bila bas bergerak adik dan Ika dah menangis dah..sambil lambai lambai dari kejauhan sampai lah bas hilang dari pandangan mata..aku cuba mengerti perasaan seorang ibu..Sedih.tapi apakan daya.diorang kena balik juga..sebab bersekolah di sana..Insya Allah akan bertemu lagi nanti.Mak pun aku tengok dah bercucuran air mata jugak..sedih tengok cucu naik bas.hehe.at least diorang belajar naik bas..lepas ni pandai lah nak ke KL jumpa ummi mereka.

Patah balik ke Hospital Kuala Lumpur dan sarapan pagi dengan mak dan ayah..Nasi Goreng Kampung sangat lah sedap!lama giler tak makan..Alhamdulillah dapat rasa lagi..Hari ni ayah kena buat Hemodialisis.Masa ayah buat hemodialisis Azuan dan Kak Zahrah datang melawat..Thanks korang sebab datang melawat ayah di HKL..appreciate it so much ya!

Sementara tunggu ayah habis buat hemodialisis mak duk sebut nak ke rumah kak Ton..kak ton tu sepupu kitorang..belah mak..sepupu yang lama tak jumpa.Since ayah ada di HKL ni baru aku start kenal..rumahnya di area sentul..nasib baik dapat kontek anak kak ton untuk tahu rumahnya kat mana..

Bawak lah kuih kuih untuk kudapan petang beli kat luar hospital...Kak ton kebetulan ada kat rumah sorang jer..sembang lah apa yang patut..kak ton ni sangat lah peramah..memang tak berhenti bercakap.ada je lah mender yang nak di bualkan.

Layan minum teh o di petang hari

Korang pernah rasa telur penyu??sedappppp!tapi jangan lah makan.telur kan haiwan yang semakin nak pupus sekarang..

Daripada rumah kak ton kitorang bergerak ke Chow kit pulak..nak cari buah manggis sebab ayah ada pesan..since ayah selalu ke Hospital Kuala Lumpur ni aku dah masak benar dengan selok belok keadaan di Pasar Chow Kit ni.even yang jual buah tu pun aku dah kenal..sebab dari HKL ke pasar Chow Kit ni lah paling dekat nak cari makanan dan barangan lain..Mak kalau datang sini memang suka sangat lah beli buah.murah daripada kemaman lagik!

antara buah buah yang ada..geram tengok murah murah buah kat sini.tapi aku bukan peminat buah sangat so tak beli lah walau berkenan tengok.kang membazir jer..sekarang kalau aku nak beli buah pun pikir dua tiga kali..sebab tak makan sangat..biasa kalau aku beli nanti buang jer.so better takyah beli..Mak duk cari sangat buah manggis sebab nak bagi ayah makan..Ubat katanya untuk sakit kencing manis.

Daripada Chow Kit hantar kak tie dan Mak balik ke Hospital sebab ayah dah siap buat hemodialisis..sat lagi ayah balik bilik wad tengok prang takdak macam tak best pulak..aku ngan abang shuk ke Plaza Low yat kejap sebab aku nak beli hard disk..Laptop aku hard disk dah penuh sangat sarat dengan gambar gambar..Hard Disk dah mahal rupanya sekarang ni since Thailand banjir..stok banyak ambik kat sana so bila banjir stok kurang, maka harga pun naik..500G pun RM249..aku beli Buffalo punya Hard Disk 1 Tera terus..RM398.puas hati terus.alang alang beli.Cuma Kedai banyak tak bukak.semua cuti tahun baru cina lagik.

Ke HKL semula dan sempat makan malam dengan family di wad ayah..sebelum aku bertolak pulang ke Penang..esok kerja pulak..cumanya kerja 3 harii sahajalah minggu ni.Pikir pasal kerja terus rasa lemah semangat.kan best kalau kerja setahun pastu cuti setahun.hehe..in my dream lah..Minggu depan jumpa lagi ya!

"Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)." (Surah al-Isra' ayat: 23)

******************************************

*Dan berakhirlah kisah aku bercuti tahun baru cina di Kuala Lumpur.sekian.