Followers

Monday, November 24, 2014

RINJANI, MU TUNGGU AKU DATANG!!

Bismillahirrohmanirrohim..
 
Sewaktu dalam perjalanan pulang dari Gold Coast Australia menaiki Air Asia X pada Awal September 2014 yang lalu, Pilot memberi sedikit penerangan tentang pemandangan di sebelah kanan Kapal Terbang. Waktu itu aku sedang menonton movie 'The Curious Case of Benjamin Button' dari tablet Blackberry. Perjalanan 8 jam lebih, tu yang sempat layan 2-3 movie. Aku pause sekejap movie dan tengok apa yang ada di bawah sana..
 

Di sebelah kanan pesawat ialah Gunung Rinjani, kepulauan Lombok Indonesia. Merupakan active volcano, merupakan Gunung yang aktif volcano kedua tertinggi di Indonesia. Terpegun seketika aku melihatnya. Tergamam.. Bungkam.. dan tanpa sedar ada air mata mengalir. Kerana berasakan diri ini begitu kerdil ya Allah. dan juga kerana betapa indahnya alam ciptaan Mu ya Allah!! dalam 5 minit aku terdiam menghayati dan menginsafi kejadian diri, sebelum mula mengambil kamera nx300 untuk merakamkan detik yang indah ini..


Mount Rinjani or Gunung Rinjani is an active volcano in Indonesia on the island of Lombok. Administratively the mountain is in the Regency of North Lombok, West Nusa Tenggara (Indonesian: Nusa Tenggara Barat, NTB). It rises to 3,726 metres (12,224 ft), making it the second highest volcano in Indonesia.
 
On the top of the volcano is a 6-by-8.5-kilometre (3.7 by 5.3 mi) caldera, which is filled partially by the crater lake known as Segara Anak or Anak Laut (Child of the Sea) due to blue color of water lake as Laut (Sea). This lake is approximately 2,000 metres (6,600 ft) above sea level and estimated to be about 200 metres (660 ft) deep; the caldera also contains hot springs. Sasak tribe and Hindu people assume the lake and the mount are sacred and some religion activities are occasionally done in the two areas.


Speechless sangat dapat tengok keindahan alam ciptaan Allah dari aras ini.. Subhanallah!! dan actually memang dalam perancangan tahun depan aku akan memanjat Gunung Rinjani.. dan itu adalah satu sebab lagi kenapa aku begitu terharu bila melihat mount rinjani dari atas pesawat. Terus dalam hati berkata, Tahun depan dengan Izin Allah aku akan menjejakkan kaki di sini!
 
Insya Allah.
 
Rinjani, Mu tunggu aku datang!!
 
''Dia menciptakan langit tanpa tiang yang kamu melihatnya dan Dia meletakkan gunung-gunung (di permukaan) bumi supaya bumi itu tidak menggoyangkan kamu; dan memperkembang biakkan padanya segala macam jenis binatang. Dan Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan padanya segala macam tumbuh-tumbuhan yang baik.''
 
(qs Lukman 31: 10) .

1 comment:

Najib Ariyan Ali Basha said...

selamat mendaki yer... bawak kawan baru best... gagahkan diri sampai ke puncak... semoga berjaya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails