Followers

Saturday, December 17, 2011

PASSION IN RUNNING : PRACTICE MAKES PERFECT

Lately memang aku suka berlari.

Entah.aku pun tak sure it all started bila.yang aku ingat first time aku join event untuk berlari masa Standard Chartered KL marathon bulan Jun 2011 yang lalu.Thanks to Bard yang mula mula ajak aku,and after dat i found out yang berlari is so fun!!selain menyihatkan badan aku rasa this event juga banyak dah ajar aku beberapa perkara dalam dunia ni.kawan pun bertambah.pendek kata banyak benefit aku gain..


Dulu masa mula mula berlari nak dapat 1 KM dalam masa 8 minit pun payah.tapi bila dah train lama lama dapat naik sedikit demi sedikit 1KM dalam masa 7 minit..then dapat pula buat 1 KM dalam masa 6 minit.Sebenarnya memang lambat this catatan masa kalau nak compare ngan runner yang lain.aku just amateur dalam this area so aku still try untuk catatkan masa terbaik.at least for myself.


Bila selalu berlari aku selalu cuba untuk cari cara untuk kontrol pernafasan dan belajar teknik teknik yang betul..thanks pada kawan kawan yang ajar aku dan beri tips tips untuk stay in this arena..one thing i love about running because running is a battle with yourself.its you and yourself that you have to beat.tak perlu fikirkan pasal orang lain yang laju dari kita.at least if you could beat yourself itu pun dah cukup baik.


And now bila berlari aku cuba nak catat masa 1 KM below 6 minit..aku bukan nak buktikan apa apa.jauh sekali lah untuk menang anugerah atau apa apun.berlari ni untuk diri sendiri..satisfaction dalam diri sendiri kalau boleh capai masa yang best.takde lah aku nak jadi macam orang kenya yang boleh berlari 1 KM dalam masa 3 minit.tu macam suicidal namanya.


up until now i still try to improve my time.macam aku kata tadi takder benda aku nak kejar.aku tak kejar untuk glory atau apa apa pun.memang its all about kepuasan dalam diri.at least by doing this aku ada target nak capai dan boleh masukkan routine berlari dalam routine harian.sihat pun sihat..dapat maintain 1KM below 6 minit aku rasa macam dah cukup baik dah sebab ni pun aku dah push myself.so i just wonder how mereka yang berlari 1 KM dalam masa 4 minit.nampaknya memang diorang sprint all the way..salute lah pada kekuatan jantung mereka.

Ni route tempat aku biasa training iaitu di Seberang Jaya..aku track waktu berlari by using ENDOMONDO aaplications..memang bagus this apps since aku dapat track berapa kalori bakar dan berapa distance serta average speed per minutes..kalau korang nak tahu,Running juga merupakan a mental game.kalau mental korang tak kuat memang tak dapat la nak habiskan larian..so macam aku cakap tadi, you have to beat yourself to go further.

Good luck pada semua new runner yang baru nak start berlari.

At least we do something to ourself towards a healthy lifestyle.

At least.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails