Followers

Saturday, December 25, 2010

KERBAU KORBAN & MALAM TRAGEDI

Hari raya Aidiladha kedua..

18 NOVEMBER 2010

Kitorang adik beradik,pak sedara dan mak saudara ada pakat pakat ambik sorang satu bahagian untuk buat Korban..dan jugak aqiqah..dapat lah dua ekor kerbau untuk kitorang punya family.Hari ni kami ke kemaman untuk tengok kerbau yang akan di sembelih di tempat penyembelihan.

1
Sebelum nak sembelih kena cek dulu nama nama yang terlibat..aku ambik jugak satu bahagian RM350 untuk kerbau..Shuk dan abang jalee pun ambik untuk aqiqah..

2
ni ustaz yang akan sembelih..

3
Sebelum sembelih semua bertakbir raya dulu tiga kali..then perlahan lahan Ustaz tu sembelih..tajam gila pisau tu aku tengok..ngeri.tapi sunat kena pakai pisau tajam supaya tak seksa kerbau tu.

4
Dah siap sembelih kerbau tu still bergerak gerak..diorang bersihakn tempat darah banyak keluar dan bersiap siap untuk melapah..senang je nampak diorang lapah.dah tu memang kerja diorang so memang lah cepat..

5
Pisau yang diorang pakai memang mantap lah..senanggg giler aku tengok diorang lapah buang kulit..ok lah tu tak la lama kami kena tunggu nak ambik daging..

6
7
ishhh apa benda macam tiub tu??aku pun konpius kejap..

8
Kepala kerbau pun habis kena lapah..

9
Dua ekor kerbau semuanya..ni kerbau kedua yang disembelih

10
11
my brother and i

12
13
my mother and i

14
Ini ialah otak kerbau..aku pernah tengok orang buat masak lemak..sedap ker??aku tak pernah try tapi depa kata kolesterol sangat lah tinggi otak ni.untuk jaga kesihatan takyah la korang makan ya,.banyak benda lain lagi boleh kita makan..

15
Selesai urusan ambik daging kat kemaman tu kami balik rumah..shuk dengan gigihnya buat daging goreng kicap..sedap daging goreng ni tapi macam biasa lah.aku tak minat daging..makan tu makan lah jugak tapi sikit.

16
Nasi beriani Kambing pun ada dia bawak balik dari Temerloh..ceritanya macam ni-Shuk dan Kak feeza baru sampai dari Temerloh sebab hari raya haji pertama mak mentua shuk buat majlis kenduri Aqiqah untuk adam,cucu depa..so hari raya haji kedua shuk balik ke kemasek sebab esok kami nak buat aqiqah belah sini pulak..

17
Daging yang kami bawak balik tadi kena pek pek kan dalam plastik kecik untuk berbagi bagi lagi kat orang..aku ngan kak tie bekerjasama kat luar rumah potong daging dan timbang..

18
Adam Syahmi Al-Wafiy..dah makin besar dia..esok akan ada majlis akikah adam skali dengan anak adik da,Nurul Syifa' Salsabiela.malam ni memang malam yang sibuk sebab semua orang busy membuat persiapan untuk majlis aqiqah tu..

19
Masa tengah siap siap kan makan malam ni lah insiden yang kami sangat sangat takut terjadi..This is the time bila ayah masuk bilik air dan buang air keluar darah..bermula malam ni lah cerita macam mana ayah masuk ICU sampai ke HKL sana..aku akan ceritakan dalam entri seterusnya ya..

to be continued..

2 comments:

xplorer said...

ko sembelih kat mana ni zim , mcm tempat penyambelihan khas je . tapi senang rasanya kalau buat kat tempat ni sebab senang.aku pun confius tiub apa tu dlm badan kerbau tu?tracking device ker

eLLy said...

makan Otak kerbau???
emmmm tak tercapai dek akal ...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails