Followers

Saturday, December 25, 2010

SAMBUTAN AIDILADHA 2010 DI KAMPUNG

Masa hari raya haji baru ni,tarikh yang sama merupakan Hari Ulangtahun kelahiran Kak Tie..kakak sulung yang ku sayang..selamat ulangtahun kelahiran kak tie..semoga berbahagia,panjang umur dan sentiasa di murahkan rezeki..ameen.

17 NOVEMBER 2010

Raya haji yang buat julung kalinya aku tak sempat sembahyang sunat hari raya di Kampung..bertolak malam dari Penang dengan penatnya so tak sempat nak sampai on time..sampai kampung ngan kak tie jam 9 pagi..so orang dah habis solat sunat hari raya,balik rumah untuk bersarapan pagi bersama-sama..

17
Menu di pagi raya yang macam macam ada..ada ketupat ada satay ayam..mak buat laksa terengganu kuah putih..Tok wan rumah depan hantar nasi Minyak..kira macam macam juga lah yang ada..kami makan makan dulu,sebelum ayah suh aku ngan Kak Tie pi tengok seekor lembu yang dibuat korban wakil Pok Shabery..dia buat seekor lembu.

18
Tiap tiap tahun mesti ada punya bahagian kitorang..so ramai jugak yang buat korban kat surau Feri Kemasek..

19
Aku tolong tengok jer mula mula..ingat nak ambik ambik gambar jer.tapi i just realize diorang macam tak cukup kaki tangan so better aku tolong diorang..at least bila bergaul dengan penduduk kampung baru betul..tapi seriously aku tak kenal sangat penduduk kat kampung aku,maybe because asyik takder kat kampung so bond tu susah nak ada..

20
ishhhh beratnya kateh niii!!

10
Masa berbagi bagi daging pun sama jugak..dont expect they will delegate your portion,instead we have to do it on our own..lagi pun sendiri punya so sendiri lah ambik..

11
bagi kepada tujuh bahagian..tapi tak berkira sangat pun..bagi sekadar rasa adil lah..yang lain kira halal..lagi pun Korban itu satu Ibadah.kalau nak berkira sangat nanti pahala tak dapat apa pun tak dapat.

13
Kak Tie ngan Nurul datang sekali tengok..elok lah sebab at least dia boleh ambik gambar aku kat sini..heheee..balik rumah aku terus pengsan tidur mati tak sedarkan diri sebab sangat penat..tadi tak sempat nak rehat terus pi tempat sembelihan..kadang travel jauh jauh macam tu lah..penat jer lebih.

14
Bangun dari tidur duk tengok Abang Haa tengah berkolaborasi dengan Kak Tie mensiang daging daging yang ada..pakai parang kapak semua senjata yang ada..

15
kak tie main main dengan Gigi lembu

16
Petang tu aku,ayah dan Mak pergi ke kawasan kampung kampung sampai ke Kemaman sana berbagi daging pada yang memerlukan..tapi tak ramai sangat dah orang susah..Alhamdulilah..syukur kita kalau nak makan daging hari hari pun boleh..tapi golongan yang tak mampu memang mengharap hari raya korban macam ni lah nak makan daging.maka,bersyukurlah dengan apa yang ada..

Alhamdulillah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails