Followers

Friday, July 18, 2008

Ada Apa Dengan Nama

Tadi pagi ada kursus dalaman kat Auditorium..kursus berkaitan keselamatan lagik...hmmm nampaknya tempat kerja aku ni sangat mementingkan keselamatn dan kesihatan pekerja-pekerjanya...bagus lah...Keselamatan dapat meningkatkan produktiviti kan?

Tapi bukan tu yang aku nak citer sebenarnya...nak citer pasal kuih ni..(asal makanan jer aku suka la nak bercerita kan..haha),actually sampai skang aku tak taw spesifik nama kuih ni,Korang taw tak ni namanya kuih apa?


Kat bawah tu ada pulut dan kat Atas tu ada macam kaya yang manis...ni kuih seri muka kan??

Tapi kalau kat Terengganu depa duk panggil kuih ni namanya TOK HAJI SERBAN...ntah ler...kadang kadang nama kuih ni berbagai bagai kan mengikut kawasan...contohnya macam kuih ketayap kalau kat tempat aku panggil kuih gulung sajor...senang....



Lantak la kan nama apa pun,janji leh makan jer...lagipun-Ada Apa Dengan Nama,baik ngappp sajer..habis cerita..hehe

Sekian Terima Kasih.('',)

37 comments:

manje said...

salam kenal

emmm bagi kitela kan nama tu la sebenarnye daya penarik... cam kuih seri muke ni nama dia jadi daya penarik utk kite kenal, rasa dan makan kuih tu...

pearlEJ said...

haaaaaa kalau org perlis lak panggil kuih ni kuih pulut sekaya... hehee..

pearlEJ said...

haaaaaa kalau org perlis lak panggil kuih ni kuih pulut sekaya... hehee..

nasazfrog... said...

kuih seri muka mmg sodap,,, sebab tokak den skang neh nak makan yo,,,, hihihihi...

PUTUBAMBU said...

KUIH SERI MUKA

siapa yg makan tu mmg bertambah le seri di mukanya..hehehe..

izal said...

berseri2 muka org yg mkn kuih seri muka nih...

aRa said...

i tau nama dia kuih seri muka aje...lain dr nama 2 tak pernah dgr lak...agagaga...

axim said...

Manja,

haah,nama tu memang menjadi daya penarik kan..setuju sesangat..

==============================

Kak EJ,

Kuih pulut sekaya kalau kat terengganu takder pulut akak...mmm apa apa la kan janji boleh ngapp sesedap rasa..

axim said...

Nasazfrog,

tongah mengandung tu yang mengidam nak makan macam macam kan..

=================================

Putu Bambu,

oh ye ker..patut la berseri seri muka kau lepas makan kuih ni tadi..matilaa perasan..haha

axim said...

Izal,

i'll take dat as a compliment okeh..:D

================================

Ara,

haaaa tu yang ceq nak habaq mai tuh...kalau kat TERENGGANU kitorang panggil kuih tu tok haji serban...ngehngehngeh

fusarium solani said...

aku suka makan kuih ni!

Catz said...

KUIH SERI MUKA.
seumur hidup catz, dah 3 kali catz buat kuih ni..hehehhe...sedappps sgt. Ni antara kuih basah yg catz suka beli/makan/buat. nyum-nyum.
Berseri muka.hiks.

mummysyafie said...

kuih seri muka lah axim

akak nyer fav gak tu. paling sedap kalau yang hijau tu lembik n manis sikit...wahhh...then pulut tu mesti lebih byk dari yang hujau..baru syokkk

Kembara Musafir said...

tumpang lalu naaa... guess what...? kat Singapore, depa kata kuih tuh kuih "Puteri salad"... ha kau...!! tak ker glamer giler nama tuh, daya penarik...!! our Singaporean frenz have their own version of names for a few kuihs & sajians... lupa la pulak the name of the other kuihs... (my favourite is "epok-epok", sounds better than karipap). I have also seen "satay kajang singapura" kat Masjid Kg Glam... ketawa dlm ati... hehehe

Izan said...

salam kenal...

ish awat plak kat tganu depa panggil kuih tok aji serban? mesti tok2 aji pakai serban kat tganu suka makan kuih ni kot. hahahaha.

rasanya banyak lg kuih2 kat tganu nama pelik2 klu tak silap. tol tak?

:: p R i n c E s S _ N :: said...

mmg mcm2 name...smpai cnfius sudaa....lame x mkn seri muke...tang ijo tu kasik lembik sket..pulut ala2 blemak..wahhh...masyukk nyerr...

eedany said...

eedany panggil kuih ijou....hohoho.

actually nama glamour kuih seri muka. Tapi ada juga yang panggil kuih talam.

Nikli said...

petua untuk serikan muka..

selain berwuduk..
:)

hahahaa..

Ziana said...

KUIH SERI MUKA..

ermmm.. me x suke..
manis sesgt
:)

axim said...

Aliff,

aku pun suka!!

===============================

Catz,

oooo catz pandai wat yer...nanti bulan pose pos kat penang sket okeh..hehe

axim said...

Kak Nor,

aah,kuih seri muka kan...yer betul tu akak kalau yang kaya tuh lembik memang sedap giler...sluurrppp da terliur balik nih..haha

=================================

Kembara Musafir,

puteri salad??wakaka kelakornyer nama..haha

axim said...

Izan,

salam kenal jugak...actually akak pernah drop komen dalam my previous entri..aah,betul tu akak,banyak jer nama kat terengganu nama pelik pelik..unik kan..hiks..

===============================

Princess N,

Wehh ko membuat aku kembali teringat kesedapan kuih ni..nak cari la esok kat pasar pagik!!

axim said...

Eedany,

kuih hijoo??macam Hulk la pulak ekk..haha

===============================

Nikli,

hehe...makes sense sebab pulut boleh haluskan kulit...hihi
:D

axim said...

Ziana,

takper angah,banyak lagi kuih lain yang sedap sedap..
:D

syukur said...

kuih seri muka ni manissssws... senang dapat kencing manis..

Inah said...

kuih sri muka..inah tau makan ajo..muahahahahaa..

inah x reti buat kuih ni!! pengakuan berani mati :P

Faisal Admar said...

Haha ya ada apa dengan nama. Setuju... tapi kadang2 dengan nama boleh dapat banyak projek... senang nak dapat kelulusan oorang besar dan sebagainya... even boleh dapat 1st class layanan di hotel atau pun di airport.

Kami panggil kuih tu seri muka saja ;)

axim said...

Syukur,

yerrr meamng maniss sangat....tak makan selalu lah doc..

============================

Inah,

pengakuan berani mati yang sungguh ikhlas!!

axim said...

Faisal,

aah tu dah bab lain la plak kan..haha...skang kalau tak pakai nama yang hebat hebat payah la nak hidup..setuju?

shahril aley said...

apa2 je la - program tv3
ma peberet tu
best lemak & manis kuih tu
nyummilicious....

axim said...

Aley,

aku suka ayat yummilicious tuh....exotic jer dengar..haha

love-n-hate said...

adoi... mamam jek si axim ni... :(

Lily.Lulu. said...

kita x makan laa jenis kuih mcm nih papa .. kuih lembik2 .. tatau asal ..

tapi kuih lapis yg kaler pink tuh makan la pulok !!

:D

axim said...

lOVE-N-HATE,

kebetulan la kuih tu ada..rezeki jangan di tolak kan..

===============================

Lily,

hang nih memang pelik la deq...kan papa pesan makan jer sumer yang ada kat muka bumi nih tolak batu dan kayu jer...ehh kaca pun tolak gak yek nanti perut luka..haha

Beruang Madu said...

kuih? nama? tak penting... kalau tak sedap pun nama dia meletop bagai tetaplah tak sedap kan...hehehehe itu seri muka... kalau letak kat area muka macam yg Azim buat tu.. muka bakal berseri seri... tak caya tengok balik gambar tu...

Beruang Madu said...

Oh bukan... itu kamera salah fokus... ada ker fokus kat muka Azim, patut fokus kat kuih tu

axim said...

Abang Bear,

tu lah,ada apa dengan nama kan kalau kuih tetap tak sedap...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails