Followers

Wednesday, July 30, 2008

Peristiwa Malam Tadi


Tadi berakhir perlawanan antara Chelsea Menentang pasukan Malaysia-Chelsea menang 2-0...hmmm malas la nak ulas lebih lebih...takdak mood sangat..

Oh ya....esok merupakan hari sambutan Israk dan Mikraj...

ISRAK dan Mikraj satu peristiwa paling agung yang berlaku di bulan Rejab, setahun sebelum penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w. ke Madinah.

Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Untuk bacaan yang lebih,klik sini.

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK DAN MIKRAJ KEPADA SEMUA UMAT ISLAM SELURUH DUNIA!!

28 comments:

Izan said...

bersama2 lah kita menghayati hari israk dan mikraj

shahril aley said...

wahh aku ni boleh plak terlupe
ermm nampak sangat tak alert kalendar islam
hehehe....
tak pe lunch hour nanti ade ceramah
nak kena dengar la
ambil ikhtibar dari kejadian berlaku

Josh said...

O, Azim minat bola jugak ye.

First time hearing the work israk and mikraj.

Dakjaat™ Yekoyas said...

Salam Sejahtera saudara2.. ;]

israk dan mikraj tu ape ek?

*SiRibenMerah said...

salam israk mikraj..
selamat bercuti..
I lapor diri kt tempat baru dis saturday..wahhh.. berdebar2..
khamis neh last day kt skul..
waaaaaaaaa.. sedey =((

pearlEJ said...

nasib baik kena 2-0, k.ej dok ingat nk kena 5-0... eheee...

salam Israk dan Mikraj jugak kt axim.. :)

Tokyo BLUE said...

slamat menyambut israk dan mikraj!
tinggatkan amalan ya!

Inah said...

selamat menyambut isra' mikraj..ramai dah lupa pengertian sebenar isra' mikraj ni :)

mekasih sbb mengingatkan :)

13may said...

selamat selamat :)

Ziana said...

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK DAN MIKRAJ.....
:)


erkk..
sebaik x layan bola mlm td..

marjerin said...

yeah..israk mikraj..aku lupa dahh..

izal said...

sama to you bro...

semoga kita sama2 hayati ape yg berlaku disebalik kejadian israk & mikraj..

aRa said...

eh...ade tunjuk kat tv ke bola ni smlm??? asal i carik tak jmpa...hurmmmm...

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK DAN MIKRAJ AXIM...

mummysyafie said...

chelsea tak sungguh² main tu..hihihih

mummysyafie said...

chelsea tak sungguh² main tu..hihihih

Lily.Lulu. said...

chelsea menang eh ... sian malaysia ...

Selamat menyambut hari Israk Mikraj papa .. cuti kah ??

KL kerja laa

Faisal Admar said...

keke ramai kalah bet @@"

axim said...

Izan,

sama sama kita...insya Allah....

=================================

Aley,

yer...sama sama la kita amik iktibar dari kejadian yang berlaku...

syukur said...

tq for reminding everyone about israk dan mikraj..sebab ramai mungkia yang dah lupa pengertian hari bersejarah dalam kalendar islam ni.

axim said...

Josh,

yup...i'm into football jugak...beshh!!

israk dan mikraj?kalau josh nak tau klik la kat nak bacaan yang lebih..

=================================

Dakjaat,

Peristiwa Isra dan Mi'raj Nabi Muhammad s.a.w. yang menurut catatan sejarah terjadi pada tanggal 27 Rejab tahun kesebelas dari masa kenabian beliau, merupakan peristiwa penting yang selalu dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat Islam.

Dikatakan penting kerana peristiwa bersejarah tersebut merupakan sebuah peristiwa luar biasa, sebuah mukjizat dari Allah S.W.T bagi Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak pernah dilakukan oleh rasul dan nabi sebelumnya. Hanya Nabi Muhammad s.a.w. sajalah yang diberikan anugerah dan kehormatan oleh Allah S.W.T untuk melakukannya sebagai petanda betapa tingginya penghargaan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Dalam perjalanan Isra' mahupun Mikraj seperti tecantum dalam buku 'Muhammad Beraudiensi dengan Tuhan karya Moch. Abdai Rathomy (1983: 53), Nabi Muhammad didampingi Malaikat Jibril dan Mikail menunggang seekor haiwan yang disebut 'Buraq'. Beberapa peristiwa yang terjadi selama Isra' berlangsung memberikan hikmah dan pelajaran yang sangat mendalam bagi Nabi Muhammad s.a.w. serta menjadi cermin bagi umat yang menjadi pengikutnya.

Nabi memperoleh pelajaran tentang keadaan masa lalu dan masa yang akan datang yakni saat Jibril menyuruh beliau melakukan solat di Kota Thaibah (Madinah) dimana kelak Nabi akan berhijrah ke kota ini, di Thur Saina (Bukit Thursina), tempat Allah berfirman kepada Nabi Musa, serta di Betlehem, tempat lahirnya Isa putera Maryam.

Jibril juga mengajari Nabi bagaimana menghadapi Ifrit dari golongan jin yang mengganggunya dengan memberinya sebuah doa yang harus dibaca Nabi.

Mengambil hikmah dari perjuangan seorang Muslimah sejati Siti Masyitoh dalam berjihad mempertahankan keyakinannya akan keesaan Allah.

Mendapat pelajaran bagaimana akibatnya bagi orang-orang yang enggan solat, enggan berzakat, pemakan riba dan suka berbuat zina. Pengganggu jalan umum, pemimpin yang suka menumpuk-numpuk jabatan dan suka menjelek-jelekan orang lain.

Gambaran umat yang terjebaknya dalam kemewahan dunia, perumpamaan umur dunia yang sudah tua, tamsil bermacam-macam minuman yang boleh dan tidak boleh (haram) diminum umat Nabi serta adanya pengakuan para nabi akan keberadaan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pemimpin utama.

Dalam perjalanan Mikraj banyak pula hal yang dialami oleh Nabi Muhammad s.a.w. Namun yang paling penting adalah baginda mendapat keringanan solat fardu dari lima puluh kali menjadi lima kali sehari semalam, sebuah kewajiban yang harus dikerjakan umatnya sampai kelak akhir zaman.

axim said...

Iyrah,

wahhh dah nak last day yek...jangan sedih sedih k..patah tumbuh hilang berganti....

salam israk mikraj yer iyrah!!

=================================

Kak EJ,

ok la malaysia main...banyak gak dapat peluang untuk wat gol...conrats MALAYSIA!!

axim said...

tOKYO bLUE,

Sama sama kita tingkatkan amalan yaa!!!

==================================

Inah,

just peringatan untuk sama sama beringat!!

axim said...

13 may,

yaaa...selamat selamat..!!

=================================

ziana,

selamat israk mikraj jugak untuk angah!!

axim said...

Marjerin,

saling kita ingat memperingati sesama kita...

================================

Izal,

yer..sama sama kita hayati...Insya Allah..

axim said...

Ara,

selamat menyambut israk mikraj untuk Ara jugak!!:)

==================================

Kak Nor,

apa apa pun ok la ,Malaysia tak kalah teruk sangat..hehe

axim said...

Lily,

sini pun tak cuti adeq...

selamat menyambut israk mikraj untuk adeq jugak!!

=================================

Faisal,

haiyooo ramai ker bet semalam..kahkah

axim said...

Syukur,

sama sama lah kita saling ingat memperingati sesama kita..
:)

Wahidah said...

selamat menyambut israk mikraj gak....pesal chelsea tu...lawak la penyerang msia serang...keeper chelsea tangkap ala kadar jer..hahahaa...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails