Followers

Tuesday, July 15, 2008

Telur Penyu-Isu Etika

Penyu digolongkan di dalam haiwan vertebrata(bertulang belakang), kelas reptilia yang sama dengan ular, cicak, kura-kura, labi-labi dan tuntung. Penyu juga mempunyai kulit yang bersisik (di bahagian tidak bercengkerang), bernafas melalui paru-paru, mempunyai suhu badan yang mengikut suhu persekitaran, bertelur dan merupakan haiwan marin.

Mengikut kajian yang telah dijalankan didapati penyu telah wujud semenjak akhir zaman Jurassic(145 – 208 juta tahun), iaitu sezaman dengan dinosaur. Penyu Archelon yang bersaiz 6 meter (20 kaki) panjang ataupun penyu Cimochelys, berenang di laut silam seperti penyu masa kini. Walaupun penyu boleh menyelam dan berada dalam air untuk tempoh yang lama, namun untuk pernafasan yang menggunakan paru-paru, ia mestilah timbul ke permukaan air. Kesemua spesies penyu diancam bahaya kepupusan disebabkan mengalami banyak ancaman semulajadi dan ancaman manusia sepanjang hayat mereka.

*******************************************************
Actually apa yang aku nak kongsikan ni ialah mengenai telur penyu..ingat tak minggu lepas kan aku ada balik Terengganu,masa jalan-jalan kat Pasar Kedai Payang aku beli la sebungkus Telur Penyu untuk di bawa balik...lama dah tak makan telur penyu thats why aku beli..
Sebungkus ni ada sepuluh bijik telur..Harganya?RM20 ringgit which means sebijik RM2! mungkin sebab payah nak dapat telur penyu tu yang agak mahal..aku puas bertekak ngan tokey kedai tuh akhirnya dia kasi RM18 kat aku...ok lah tu,save RM2..boleh wat beli air hilangkan dahaga.hehe
Then after da bawak balik rumah apa lagi rebus je lah telur nih,unik kan struktur telur penyu nih-macam bola ping pong yang kemek..nak Rebus sampai air kering pun takper sebab telur ni takkan mengeras!!

FYI,ni tangan Kak Tie,my oldest sister in da family(dia suh aku mention ni tangan dia..haha)-nak bukak telur penyu ni sonang baitu,koyakkan jer then nampak lah isi nya yang berlendir kat dalam tuh,

haaa nampak tak isi telur penyu ni,yang telur putih tu memang takkan mengeras which means ala ala telur separuh masak gitu,yang telur kuning nya keras

Gila terliur aku tengok gambor telur nih..(even tengah taip nih ayaq liuq duk menitik tap tap terbayangkan ke enakan dan ke lemakan Telur penyu...sluuuurrppp.... biasanya ada jugak ibu ibu mengidam yang kepingin sangat nak makan telur penyu..

Kan aku da cakap yang kuning nya keras dan yang putih nya cair,so yang putih kena hirup dan yang kuning tu kena kunyah....sedaappppp yang amat telor penyu nih!!!!lemakkk giler giler...oppppss mesti kolesterol pun tinggi kan!!lantak la...biasanya mender sedap nih yang banyak lemak dan kolesterol...tak gitu kawan kawan...

Dan ini merupakan kulit telur semata-mata,setelah aku dah menghirup dan menelan isi nya,kalau aku kata telan seekor penyu rasa cam geli plak kan...errkkkkk bukan kah Penyu haiwan yang di lindungi?camana plak bleh ada telur penyu dijual?hmmmmm aku pun tak taw nak explain camana baca je lah artikel di bawah:

-wajarkah rakyat di haramkan makan telur penyu?

-Penyu kembali ke Rantau Abang


It does raise another question though...HALAL ker telur penyu nih sebab penyu kan haiwan dua alam??ni jawapan bagi persoalan tersebut:

Penyu - Binatang yang memang tinggal di laut dan juga yang tinggal di darat, tiada khilaf dikalangan ulama’. Akan tetapi, binatang yang hidup didalam dua alam, wujudnya khilaf dikalangan ulama’, ternasuklah penyu. Berkata Dr Abdullah Faqih :-

Ulama; membenarkan memakan penyu atas umum perintah Allah swt :- (Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik 2:16 dan juga firmannya (padahal Allah telah menerangkan satu persatu kepada kamu apa yang diharamkanNya atas kamu 6:119) dan mereka bercakap mengenai rekomendasi penyu : apa yang hidup di darat, tidak ada perselisihan mengenainya, dan apa di bumi dan laut seperti anjing air dan penyu tersedapat khilaf dikalangan mereka, mereka yang rekomen berkata : sesiapa yang tidak mempercayainya, dicadangkan mula2 sekali keluar dari perselisihan”

Dikalangan ulama’ yang berpegang kepada pandangan ini membenarkan memakan telur penyu.

(sumber:makanan halal-wikipedia)

Jadi jelas nyata Telur penyu ni halal dimakan,dan kalau korang tak pernah try rasa,cuba lah alami keenakan telur penyu ni...Bagi pencinta penyu mesti bangkang habis habisan tindakan mengutip dan memakan telur haiwan yang di lindungi ini.

Well,terpulang pada individu itu sendiri untuk membuat penilaian.

Bagi aku,its really worth of try-Hidup hanya sekali kan?

43 comments:

Unknown said...

aku kan.. kalo nengok muka penyu je.. aku rasa kesian gilerr.. muka penyu muka sedih kot kan kan?

:: Wiween :: said...

alamak...nampaknye penyu terpaksa menangis lagi..telornya diambil lagik..eheheheh kiut lak akak tgk telor2 penyu ni axim..;)cam bola pingpong.hehe

Ziana said...

erkss...
ape rase nye??
me x penah mkn..
and x suke mkn..
rasenye mmg xleh nk telan kot..
:(

scary jek rupenye
:(

aRa RaMaDhAn said...

Dulu(zaman muda anak²) kat Labuan senang gak nak jmpa tapi now tak tau la...Rasanya last mkn masa our family vacation to pontianak,kalimantan indonesia...dah lama la...klo tak silap 1993...kat sana jual bersaing ko...setiap deret gerai ade...byk lak 2...

Dulu mmg suka mkn tapi pasal dah lama siot tak mkn...rasa dia mcmna pun tak ingat...agagagaga

RieNa.YuMi said...

wohooo...cam pelik nengok...ni la 1st time nengok cam ner rupe telur penyu pas di masak...

cara bercerita macam sedap...tak pernah try...kene try la agak nyer eh...huhuhuhu

shahril aley said...

kalau air ko dah kering mmg la tak boleh mengeras & menegak...
hahaha..... aik mcm ikut izal plak

euwww....
tak sanggup aku nak makan
walau dah banyak kali tengok org jual tapi tetap buat muke pelik bile tengok telo penyu tu...

kesian la beb...
spesis terancam. sama2 kita menjaga penyu dari pupus di dunia

Anonymous said...

Sib baik tak teringin mcm axim...

Kite selalu gak makan telur penyu... tapi beli waktu balik Kuching je... kat Terengganu blom penah rasa lagi...

p/s: stop buying... sure takde orang jual dah!!

akupunyahal said...

tak pernah makan telur penyu ni.. and some says ada org makan telur tuntung.. rasa macam telur apa? ayam kah? itik kah? angsa kah? hanyir tak?

Anonymous said...

oow. Rupernye ko adalah penyumbang kepada kepupusan penyu di dunia ini. Tetapi penyu pun salah juga, sape suruh xjage telur tu baek2. Kan org dah ambik. Padan muker penyu tu..

Kaktiny said...

penyu tu dia cuma bertelur di darat.. bukan dia berumahtangga kat darat.. so, dia takleh dikategorikan haiwan dua alam..

hehehhe.peminat telur penyu gak.. masa mengandung dulu pun penah ngidam nak makan.. nasib baik ada jual kat kedai makan belakang JAIWP.. sebijik 3 hinggit.. amik 3 biji kena 9 hinggit kau.. takper.. janji puas.. letak kicap dlm telur tuh pastu sedut ... sluurrpppp...

aduhai.. selamat kaktiny tak ngandung.. kalau tidak.. siapler axim kena hantar ke KL nih.. takpun kaktiny balik penang cari axim.. hihihihi

Mohd Hafizd said...

sedap eh telur penyu..ape rasa..cm telur ayam x?

Inah said...

yaikkss..x sanggup!!!

papa ni jgn suka makan pelik2..sakit pewot kang..

Mediviron UOA Clinic said...

on the weirder side of life!

ita.itu said...

oh mcm gitu ye rupa telur tuh..1st time aku ngk dlm telur tuh...kalo telor ori aku biasa tgk..kah.kah.kah

Najib Ariyan Ali Basha said...

hmmm baru ni abang tahu yg telur penyu tak mengeras... rasanya tak bagus kan untuk kesihatan... walaupun abang minum air nira tapi tak gamak rasanya nak makan telur penyu nih... tapi kan cerita penyu leh menyelam lama tu abang suka.. agaknya kalau kita makan sup peparu penyu tu boleh agaknya kita tahan lama dalam air...

BOIKOT PEMBELIAN TELUR PENYU, BILA PEMBELIAN DIHENTIKAN, PEMBUNUHAN PENYU AKAN BERHENTI... ko zalim Azim..kejamm kejamm uwaaaaaaaa!!! uhuk uhuk... (drama sangat)

NuRuL said...

sedap ker axim..dulu mak saya penah bwk balik telur penyu nih..tp tak gamak rasa nak telan..hehe

PUTUBAMBU said...

err.. bukan ke telur penyu ni..kolestrol dia tinggi?

tapi pasal makan sekali-sekala..takpelah axim..

sedap yek?

ish..kak putu tak sampai hati pulak nak makan..kesian tgk penyu tu punya pasal..

Rush Murad said...

telur pentu rasa masin kan???? bab yg rasa lemak tuuu...errmmm... rasanya tak leh nak telan kottt... kat Miri ni pun ada orang jual, entah telur penyu kah atau telur buaya rajang...

@xiM said...

Lindosh,

aah.muka penyu memang muka sedih...tu ker sebab ko tak sanggup nak makan telur penyu...baik ko kan dosh..

================================

Wiween,

aah,penyu menangis lagik sebab telurnya axim makan..hahaha...kiutkan telur penyu yang ala ala bola pingpong tuh..

@xiM said...

Ziana,

Rasanya sedaaaapppp la angah...berlemak krim sangat...u shud try nanti papa bawak balik dari ganu..haha...jangan kata tak boleh dulu sebelum mencuba..

=============================

Ara,

ara kan duk kat kuantan,pi kat terengganu cari banyak jer jual kat pasar kedai payang tuh...rasanya tak tau nak cakap camana tapi i looikkee!!

@xiM said...

Riena.Yumi,

oh ye ker pes taim tengok...hohoho so aximud mempersemmbahkan telur penyu kepada anda!!!sila try makan pulak yer nanti..

=================================

Aley,

wahh ko jadik pengganti Izal ker nih...ehhh lama dah tak nampak Izal kat sini..tah mana dia menghilang yek...

ceh,konon konon pencinta penyu kah....shudehhh!!

@xiM said...

Love-n-hate,

so maknanya love-n-hate pernah rasa la kan...sedapp kan..??ehhh lupa lak ada orang tuh puasa arinih..haha..ampuunnn!!

=============================

Malim,

telur tuntung?eeeeuwww takpernah lak makan..telur penyu nih nak kata macam telur ayam tak,macam telur itik pun tak,rasanyer macam telur penyu lah...haha...malim kena try sendirik nanti k..

Anonymous said...

x pnh mkn,dan x nk try..
cm scry jek...

lgpun x sggp nk mkn cz penyu2 kan comel.. x sanggup.. =)

@xiM said...

Zack,

weiii sian la kat penyu tuh..camana dia nak jaga telur dia kalau tak mati ler tak bernafas duk kat darat..haha.

===============================

Kak Tiny,

akak mengidam telur penyu yek masa mengandung dulu..ok lah tu..ehhh kalau nak cari telur penyu takdak kat penang,moh kita ke terengganu k,jommm

@xiM said...

Hafidz,

rasanya cam telur penyu...hehe...does that answer help?
:D

================================

Inah,

mana ada pelik pelik kak lang,ok jek makan telur penyu nih...sheeddaaap!!!

@xiM said...

Chen,

on the weirder side of my life or ur life?haaha

================================

Ita,

wahhh akak ni kalau bicara pasal telur atau bola mesti akan melucah kan...aku taw ko suka makan telur yang tak leh nak hadam tuh...opsss...haha

@xiM said...

Abang BM,

Memang axim kejamm!!!haha....nak pi bunuh penyu la nak dapatkan telurnya yang sedap itu!!!errkkk tang sup peparu penyu tu ada kaa??macam nan ado jer..haha

==============================

Nurul Sensei,

awat sumer orang rasa tak gamak nak telan telur penyu nih...telan jer dan nikmati ke enakan rasa nya....
:D

@xiM said...

Putu Bambu,

aah,kolesterol sangat tinggi dalam telur kuning nya tuh...tapi skali skala apa salahnya kan....bukan hari hari duk pulun..

cian tengok muka penyu yek akak..hehe

============================

Tok Wan,

ai tokwan,jangan makan telur buaya k...nanti tok wan jadik buaya darat..haha

@xiM said...

Pu3Nemo,

sebab tak nah makan la kena try..hmmm kalau kesian tengok penyu yang comey tu then takleh nak watper la..hiks..

izal said...

wow...exotic betul makanan ko...

penyu tu ko mkn sekali ke?

pasni ce ko taruk gmbr telur ko lak pastu suh readers teka ape dia..

ayoo matik lah aku tergelak xim...

@xiM said...

Izal,

baru jer bercakap pasal hang dalam komen shahril aley kat atas tuh tetiber hang muncul...memang panjang umuq sangat kan..

send kat aku gambaq telur hang then aku publish wat kuiz ada hadiah hebat menanti..

deal or no deal?hehe

ixora said...

bestnyer tuh..dulu mknkt restoren ape ntah nmenyer tuh kat bndo tranung, pemes gk la..tp skrg ble blim tranung, dop mkn doh..susoh nk buleh...

kat saboh ni, pernah mkn kt Sandakan...ader org blanje...tibai makan 7 biji..mase tuh time dinner ngn datuk aper tah namenyer..yg klakonyer, sbb lme dop jupe telo tuh, susuk dlm kocek suor jeans 2 butir...kunun2 nk wat balik kt hostel la..tup2 dlm kete pecoh doh starang sbutir...busuk giler suor...last2 mkn trus je la dop dang smpai bilik pn...

wakakah..sekian kenangan sy bersame telur2 penyu sebanyk 9 bijik itu..tp seyesli, best gilerrrrrr....!

^aNgRiAni^ said...

tak tergamak nak makan telur tu...uhuksssssss

MOLY said...

erkkk ...
x sangup aku nak makan
tidakkkkkkkkkkk !!!!

Faisal Admar said...

haha mmg sedap telur penyu... lama tak makan... masa kecik2 je dulu makan. ari tu ingat lagi pd tahun 1990 kot... gi rantau abg... nak tgk penyu la... tak naik2... lepas tu gi je la muzium penyu... rupanya... banyak penyu kena pukul sampai mati :( kenapa la manusia begitu kejam???

sila klik sini : kejam tak?

fusarium solani said...

huh! tak lalu aku azim oi!

NN said...

erkss..
am i the last one to drop a comment..?? :((

well, aku pon xpenah rasa telo penyu nihh.. cuma tgk penyu penah.. skali jek.. masa kat perhentian dulu.. so ghairah tgh penyu nehh..

kalau telo tuh rasa cam puyuh, mungkin aku suke.. ngeee..

eedany said...

wowee...telur penyu!

di sabah...sandakan paling famous jual telur ni...

sedap tawww.. i like! titiskan kicap sedikit... fuh lazat babe!

@xiM said...

Ixora,

wehhh orang ganu yek....tapi seyes memang best giler kan telur penyu nih..

=============================

Angriani,

napa tak gamak...geli yekkk..

@xiM said...

Lily,

nape adeq....try skali pasti nak lagi nanti..

===============================

Faisal Admar,

manusia kan memang kejam..haha

@xiM said...

Aliff,

naper la ramai org tak lalu nih...sedap taw..

==============================

Nikli,

tak sama rasa nyer ngan telur puyuh...lain ler...tapi still sedap dan berlemak..haha

@xiM said...

Eedany,

makan ngan kicap lagik best ker??axim makan cenggitu jer...nanti nak terai la..

Anonymous said...

nak sket...lama x makan..susah nak cari skang...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails